جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
کد خبر: 20332
تاریخ انتشار: 1401/08/15 06:11

مثلث طلایی مدیریت دنیا

علی سرهنگی- روزنامه‌نگار

زندگی شاید

یک خیابان درازی است که هر روز زنی با زنبیلی

 از آن میگذرد....

 فروغ فرخزاد

زنان خانهدار، معماران واقعی جامعه هستند.

۳ نوامبر، مصادف با ۱۲ آبان در تقویم جهانی و ایرانی با عنوان روز زنان خانهدار و کدبانو نام گذاری شده است. زنان خانهدار مهمترین مسئولیت جامعه را به دوش میکشند؛ بدون آنکه ادعایی کنند و نامی از آنها باشد.

 این روز مبارک و ارزشمند را به مادران، همسران، دختران، خواهران، عمهها، خالهها و خوانندگان خود، بهویژه زنان محترم تبریک میگویم. اگر مادر و همسر، مادرشوهر و مادرزن شما یک خانم خانهدار و کدبانوی منزل است با ارسال عکس و متنهای زیبا این روز را به آنها تبریک بگویید.

زنِ خانهدار، زنی است که شغلی نداشته و پیشه اصلی او خانهداری است. به زنی که در خانهداری مهارت داشته باشد، کدبانو نیز گفته میشود. شما خانه را مدیریت میکنید. پختوپز، نظافت، رسیدگی به بچهها و حتی مرد و بهطور کلی مدیریت خانواده بر عهده شما است. در سالهای اخیر، در ایران تلاش شده خانهداری یک شغل شمرده شود و زنان خانهدار بیمه شوند، اما هیچ خبری از این طرح نیست.

زنان خانهدار معماران واقعی جامعه هستند و باعث موفقیتهای بزرگ در هر کشوری میشوند.

مادرها و جملات معروفشان را حتما شما هم به یاد میآورید: «من که سیرم، شما بخورید؛ بخور جون بگیری؛ رنگت پریده؛ حالا ناهار چی بپزم؟ بذار بابات بیاد، من که کارهای نیستم از بابات بپرس؛ من میگم نرو، دیگه خودت میدونی؛ عزیزم، قربونت برم و...» امروز روزی برای تقدیر از آنهاست.

زنان خانهدار در این روز از نیازهای عاطفی، اجتماعی، آرزوها و خواستههای خود میگویند. کار خانگی مختص زنان نیست و همه باید در تمور منزل مشارکت کنند.

زن بهمثابه نمادی از اجتماع، انس، محبت و ظرافت است که سراپای وجودش جز شور و رقت و عواطف نیست.

مادرم، همسرم از اینکه با وجود داشتن تحصیلات عالیه در خانه ماندی، از اینکه با حضورت نور خانه را برای خانواده دوچندان کردی و برای تمام فداکاریات از تو متشکرم.

کار خانه بدون شک سختیهای زیادی دارد؛ از آشپزی گرفته تا تر و خشک کردن کودکان و نظافت منزل. در عین اینکه نامش راحت است، سختیهای بیشماری دارد که میتواند انرژی بسیار زیادی را از خانمها بگیرد و آنها را خستهتر سازد؛ پس آنها نیاز به آرامش دارند و استراحت کافی.

زنان خانهدار در هر خانه فقط حکم یک آشپز، اتوکش، تمیزکننده محیط خانه و... را ندارند. آنها با لطافتی که دارند سعی در تربیت فرزندان دارند و با هنری که دارند تغذیه بهتری برای اهل خانوادهشان مهیا میکنند. آنها وظیفهشان پختن و شستن و... نیست، اما با لطفی که دارند این امور را با نهایت دقت و سلیقه انجام میدهند؛ بدون آنکه چشمداشتی از کسی داشته باشند.

برخی اوقات نقش خانمهای خانهدار بیش از هر چیز دیگری نادیده گرفته شده، در حالی که آنها با انجام کارهای خانه، از بسیاری از خرجهای اضافی جلوگیری و به اقتصاد خانواده کمک میکنند.

هر چیزی سر جای خودش زیبایی دارد؛ مثلا گل درون گلدان، گلدان روی ایوان، مادربزرگ کنار سماورش، پدربزرگ روی صندلی، لبخند روی لبان تو و به موقعش زن در آغوش خانواده.

میدانید، وقتی پای زن در میان باشد، دنبال هیچ آرزوی تازهای نیستیم. زن تنها اتفاق زندگی ما است که برای دوست داشتنش محتاجیم که عاشقانه لحظه به لحظه عاشقترش باشیم.

زن با مرد برابر است؛ این یک اصل همیشگی است. عشق و زیبایی در دنیای یک زن نقش بسیار مهمی دارد که باید به آن احترام گذاشت. زن، زندگی، آزادی، اضلاع مثلث طلایی مدیریت دنیا است؛ اگر باورداشته باشیم.

آشپز خوب بودن از خصوصیات یک زن کدبانوست، هنر تهیه و پخت انواع شیرینی و کیک و انواع قهوه گاهی خیاطی و گلدوزی هم هست. زنی را میشناسم که در یک گوشه خانه میان شستن و پختن درون آشپزخانه سرود عشق میخواند، نگاهش ساده و تنهاست، صدایش خسته و محزون و امیدش در ته فرداست.

زن دستهایش بوی پلو میدهد و زعفران و هل و بوی شعر و نوازش و دعا میدهد.

با اسارت زن در جوامع مختلف مثل جامعه ما، هیچ کس بیشتر از خود مرد مجازات نمیشود.

هر زن، خود فرهنگ است، هنر است و جهانی لطافت و موزونی و کرشمه و الهام یک زن هزاران شاعر را در دل خود پنهان دارد.

یک زن کدبانو گاهی یک معشوقه است، بانویی سرشار از مهر و نوازش و عطوفت که جهان پنهان مردان را میسازند؛ بدون زنان هیچ انقلابی پیروز نمیشود.

شاید زنان از نظر جسمی ضعیفتر از مردان باشند، اما از لحاظ روحی نیرویی قویتر از مردان دارند. هرچه زنان آزادتر باشند، مردان نیز آزادتر خواهند گشت.

مردان همیشه در برابر زنان بودند، اما این زنان بودند که کار را در جامعه پیش بردند.

هر گاه که کسی را برده میکنید خود را به بردگی کشاندهاید. در طول ۲۰۰ سال گذشته و در انقلاب مشروطیت این زنان بودند که مشروطه را پیش بردند.

هر زن یک سرزمین است؛ آداب و رسوم خودش را دارد.

ای زن میخواهم دوستت بدارم تا بهجای همه جهانیان پوزش بخواهم از همه جنایاتی که در حق زنان در کشورهای جهان روا شده و از آن جمله در کل شهرهای ایران.

امیدوارم با تغییراتی که شروع شده همه این اسارتهای بزرگ و کوچک فرهنگی و آیینی در جهان و ایران برچیده شود و فرهنگ و مدرنیته و آموزش به کمک زنان امروزی طرحی نو در روابط انسانی و اجتماعی دراندازد تا جامعه به سمت سلامتی و ترقی پیش برود.

اگر زنی در کار نباشد، عشقی هم در کار نیست. شکسپیر و حافظ و رومئو و ژولیت و شیرین و فرهاد هم ولمعطلاند.

اگر روزی زنها بخواهند از اینجا یعنی کره زمین به کرات دیگر کوچ کنند یا بروند، تقریبا همه ادبیات و سینما و فرهنگ و هنر دنیا را هم باید با خودشان ببرند.

فروغ فرخزادکه خود هم زن بود و هم عاشق و هم کدبانو و هم مادر درباره زنان کدبانو چه زیبا و عاشقانه میگوید:

من

پری کوچک غمگینی را

میشناسم که در اقیانوسی مسکن دارد

و دلش را در یک نیلبک چوبین

مینوازد آرام، آرام

پری کوچک غمگینی

که شب از یک بوسه میمیرد

و سحرگاه از یک بوسه به دنیا خواهد آمد

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ekewa