جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 15828
تاریخ انتشار: 1401/02/18 03:43

ماینر کارآفرینی برای دانش‌بنیان‌ها

یداللهی فارسی - رئیس دانشکده کارآفرینی

اهمیت آموزش‌های ارائه‌شده به نوپایان اکوسیستم دانش‌بنیان با بهره‌گیری از تجارب صاحبان شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان بر هیچ‌کس پوشیده نیست. برهمین اساس باتوجه به توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان، تاکید بر آموزش این حوزه در ایران نیز در دستور کار قرار گرفت.

 بنابراین دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری در چند رشته کارآفرینی دانشجو می‌پذیرد و در کنار آموزش‌های آکادمیک، برنامه‌های کاربردی هم در قالب آموزش و تمرین برای صاحبان کسب‌وکارها و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار می‌شود که جزو آموزش‌دیدگان خارج از دانشگاه محسوب ‌شوند. علاوه‌ بر آن یک‌سری برنامه‌هایی با عنوان ماینر کارآفرینی برای دانشجویان سایر رشته‌های دانشگاه تهران برگزار می‌شود، در حقیقت یکی از اهداف مهم راه‌اندازی دانشکده کارآفرینی بکارگیری نیروی ماهر در فضای شغلی کشور در راستای حل معضلات اصلی جامعه است، همچنین جوانان نخبه‌ای که می‌خواهند کسب‌وکار خصوصی خود را راه بیندازند، باید از مسیر دانش‌بنیان شدن عبور کنند تا بتوانند برای خود و افراد کمتر تحصیلکرده شغل ایجاد کنند؛ سیاست‌های شکل‌گیری دانشکده کارآفرینی این است که مسیر دانش‌بنیان شدن را برای این افراد هموارتر کند. در قالب این برنامه، دانشجویان در هر رشته‌ای که در حال تحصیل یا حتی فارغ‌التحصیل شدن باشند، می‌توانند در طول چند ترم درس‌هایی را فرابگیرند که آنها را برای راه‌اندازی کسب‌وکارشان در جامعه آماده می‌کند. در واقع آنها یاد می‌گیرند که چگونه نیاز بازار را شناسایی کنند و بعد به ایده‌پردازی بپردازند تا بتوانند نوآوری و خلاقیت خود را در تولید به‌نمایش بگذارند. در کل برنامه ماینر کارآفرینی به آنها یاد می‌دهد که چگونه محصول خود را طراحی کنند و در نهایت روش‌های تامین منابع، راه‌اندازی و رشد کسب‌وکار و عرصه محصول را یاد می‌گیرند. در طول دوره‌هایی که در دانشکده کارآفرینی برگزار می‌شود، افراد می‌توانند مهارت‌هایی را یاد بگیرند که بتوانند پس از این دوره‌ها در راستای راه‌اندازی کسب‌وکار خود با کارآفرینان موفق در کشور ارتباط برقرار کنند. هدف این است که در طول این ارتباطات کارآفرینان جوان کمتر اشتباه کنند تا درصد موفقیت‌شان بالا رود.

پیاده‌سازی المان‌های نسل سوم

اکنون در حال ساخت ساختمان جدیدی برای دانشکده کارآفرینی هستیم تا بتوانیم المان‌های دانشگاه نسل سوم را پیاده‌سازی کنیم. این ساختمان به کمک کارآفرینان نیکوکار در حال ساخت است و برمبنای دانشگاه‌های نسل سوم طراحی شده است، بنابراین علاوه بر پیشبرد فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در عرصه توسعه دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوین، باتوجه به حضور کارآفرینان موفق و شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در زمینه نوآوری و کسب‌وکار فعالیت می‌کنند، می‌تواند مکانی برای ایجاد ارتباط میان سرمایه‌گذار، صنعتگر، کارآفرین، نوآور و دانشجویان باشد. به‌طور کلی می‌توان گفت یک اکوسیستم کارآفرینی و دانش‌بنیان در ساختمان جدید دانشکده کارآفرینی طراحی شده است.

توسعه اکوسیستم دانش‌بنیان

اگر این ساختمان تامین مالی شود و به‌سرعت به‌اتمام برسد و این اکوسیستم در این ساختمان فعال شود، می‌تواند الگوی خوبی برای ترویج شیوه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور باشد و همچنین دانشگاه‌های دیگر می‌توانند از این حرکت جدید الگوبرداری کنند، بنابراین انتظاری که از مسئولان کشور به‌ویژه از معاونت علمی ریاست‌جمهوری می‌رود، این است که در این عرصه کمک مالی کنند تا مراحل ساخت این مرکز هرچه زودتر به‌اتمام برسد و اکوسیستم دانش‌بنیان در یک فضای آکادمیک توسعه یابد. گفتنی است، با عملیاتی کردن اهداف خود در ساختمان جدید دانشکده کارآفرینی می‌توانیم با همکاری دیگر دانشگاه‌ها و در اقداماتی مشابه این اکوسیستم را بزرگ‌تر کنیم تا در آینده شاهد ایجاد بقا و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در سراسر کشور باشیم.

در حال ‌حاضر دانشکده کارآفرینی نه‌تنها با دیگر دانشگاه‌ها بلکه با مراکز و موسساتی که در کشور به‌نوعی در زمینه دانش‌بنیان‌ها فعال هستند و جزئی از این اکوسیستم به‌حساب می‌آیند، همکاری دارد و در حال شبکه‌سازی با آنها است تا تعامل، همکاری و هم‌افزایی بیشتری ایجاد شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/399gmx