پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 154
تاریخ انتشار: 1400/05/24 14:17
صادرات فولاد ایران ۶۵ درصدافزایش یافت

مانع برقی جهش صادرات فولاد کشور

بنابر تازه‌ترین گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در دوره ۴ ماه نخست سال جاری، ۳ میلیون و ۶۹۱ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد قابل‌توجه ۶۵ درصدی را نشان می‌دهد.

 اما با توجه به چالش‌هایی که در روند تامین برق مورد نیاز واحدهای فولادی از خرداد ایجاد شده است، نمی‌توان به تداوم رشد تولید و حتی صادرات این محصول در آینده امید داشته باشیم.

در واقع تامین نشدن برق موردنیاز فولادسازان درحال‌حاضر به بزرگ‌ترین مانع در مسیر فروش فولاد در بازار جهانی بدل خواهد شد.

به گزارش چیلان، سال گذشته صادرات فولاد ایران به‌ دلیل شیوع جهانی کرونا و مقررات محدودکننده صادرات فولاد کاهش یافت. در سال جاری با تسهیل مقررات صادرات، شاهد رشد صادرات فولاد بوده‌ایم اما از نیمه تیر قطعی برق شرکت‌های فولادی به مانعی بر سر راه تولید و صادرات فولاد تبدیل شده که هم‌اکنون خود را در آمار تولید فولاد نشان داده و از مرداد نیز اثرات خود را در آمار صادرات نشان می‌دهد.

در دوره ۴ ماه نخست سال جاری، صادرات فولاد میانی کشور، ۲ میلیون و ۵۲۸ هزار تن بوده که رشد ۵۲ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد. از صادرات فولاد میانی، سهم صادرات بیلت و بلوم در دوره ۴ ماه‌ نخست سال ۱۴۰۰، یک میلیون و ۶۸۷ هزار تن و سهم صادرات اسلب، ۸۴۱ هزار تن بوده است.

در ۴ ماه‌ نخست امسال، صادرات اسلب رشد خیره‌کننده ۱۶۱ درصدی را تجربه کرده و صادرات بیلت و بلوم، ۲۶ درصد افزایش یافته است.

نگاهی به صادرات محصولات فولادی

کل صادرات محصولات فولادی کشور در دوره ۴ ما‌ه نخست سال ۱۴۰۰، برابر یک میلیون و ۱۶۳ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد قابل‌توجه ۱۰۴ درصدی را نشان می‌دهد.

از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، ۹۸۵ هزار تن بوده و صادرات این مقاطع، در ۴ ماه نخست امسال، ۱۰۱ درصد افزایش یافته است.

صادرات میلگرد که بیشترین سهم را از میان صادرات کل محصولات فولادی دارد، در ۴ ماه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۱۱۴ درصد افزایش یافته و به ۸۷۳ هزار تن رسیده است.

صادرات مقاطع تخت فولادی نیز با رشد ۱۲۳ درصدی در ۴ ماه نخست امسال، به ۱۷۸ هزار تن رسیده است. صادرات آهن اسفنجی در دوره ۴ ماه نخست امسال، با رشد ۵۶۹ درصدی به ۴۱۵ هزار تن رسیده است.

گفتنی است‌، دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اردیبهشت امسال با ارسال نامه‌ای به دفتر مقررات صادرات و واردات این وزارتخانه اعلام کرد که صادرات شمش فولادی (بیلت، بلوم و اسلب) آزاد شده است و صادرات شرکت‌هایی که فهرست آنها اعلام شده به مدت ۳ ماه از تاریخ یک خرداد نیازمند دریافت مجوز دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تیک صادراتی نیست. براساس نامه ابلاغ‌شده، همچنین واحدهای تولیدی شمش فولادی برای آن مقدار از شمشی که در بورس کالا معامله نشده است می‌توانند برای صادرات برنامه‌ریزی کند. لغو تیک صادراتی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صادرات محصولات فولادی نیز از ۲۵ اردیبهشت امسال اجرایی شده است.

همچنین بازرگانان و تاجران با خرید از رینگ صادراتی بورس کالا می‌توانند برای صادرات محصولات فولادی اقدام کنند. صادرات محصولات فولادی از سوی شرکت‌های بازرگانی از اواخر سال ۹۷ ممنوع شده بود.

کمبود برق و کاهش صادرات

حذف تیک صادراتی و تسهیل صادرات فولاد اقدامی مثبت است‌ اما متاسفانه کمبود برق به‌ویژه از نیمه تیر سال جاری به مانعی جدی بر سر راه افزایش تولید و صادرات فولاد کشور تبدیل شده است. برمبنای آمار منتشرشده، تولید انواع فولاد میانی، محصولات فولادی و آهن اسفنجی در تیر سال جاری نسبت به خرداد کاهش شدیدی داشته که از اثرات قطعی برق واحدهای تولیدکننده زنجیره فولاد است. در تیر ۱۴۰۰ نسبت به خرداد، تولید بیلت و بلوم ۴۲ درصد، تولید میلگرد ۵۳ درصد، تولید آهن اسفنجی ۴۲ درصد و تولید ورق گرم ۲۲ درصد کاهش یافته است. انتظار می‌رود با شرایط فعلی در مرداد سال جاری شاهد کاهش شدید صادرات فولاد کشور باشیم.

سخن پایانی

صادرات یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر توسعه پایدار صنایع و تداوم تولید در آنها است. صادرات و فروش یک محصول در بازار جهانی به الزاماتی نیاز دارد که ازجمله مهم‌ترین آنها می‌توان به تداوم حضور در بازار بین‌المللی اشاره کرد.

بازار صادراتی یک‌شبه به دست نمی‌آید و نمی‌توان با توقف ارسال محصول به بازارهای جهانی، مشتریان دائمی را از دست داد. با وجود این و با توجه به قطع برق واحدهای تولیدی فولاد طی ماه‌های گذشته، روند صادرات فولاد ایران در معرض خطر قرار گرفته است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/84b594