سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 7343
تاریخ انتشار: 1400/09/13 16:32

مازوت جای گاز سیمانی ها را گرفت!

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، از قطع گاز ۶۰ واحد تولیدی سیمان خبر داد.

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان  گفت: در حال حاضر، گاز ۶۰ شرکت سیمانی قطع شده است و این شرکت‌ها، در حال استفاده از مازوت هستند. از سوی دیگر، هزینه حمل و نقل برخی از مخازن که در پخش فرآورده‌های نفتی دخیل هستند و برای سوخت‌ رسانی به کارخانه‌ها حواله دریافت می‌کنند، بالا رفته است.

وی درمورد ممنوعیت مصرف مازوت برای واحدهای صنعتی و استفاده این شرکت‌های سیمانی از مازوت به عنوان سوخت دوم اظهار داشت: بیشتر کارخانه‌های سیمانی، خارج از شهرها قرار دارند. کارخانه‌هایی که در شهرها قرار دارند و گاز آنها قطع شده است نیز، در حال رایزنی با سازمان محیط زیست و استانداری‌ها هستند تا اجازه استفاده از مازوت برای آنها صادر شود. برخی از این واحدهای تولیدی، موافقت استانداری‌ها را دریافت کرده‌اند و برخی دیگر همچنان درگیر هستند. اگر این اجازه صادر نشود، کمبود تولید تبعاتی را به دنبال خواهد داشت.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: برخی از استاندارها، با سوزاندن مازوت در کارخانه‌های سیمانی مخالفت کرده‌اند. ما این موضوع را به وزارت صمت، منعکس کردیم و این وزارتخانه در حال رایزنی با استاندارها برای موافقت با مصرف مازوت است.

شیخان خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل استفاده از مازوت، تولید با کاهش چندانی مواجه نشده است. اما اگر برق واحدهای تولیدی قطع شود، به طور حتم تولید با وقفه همراه خواهد بود.

وی گفت: قیمت‌ها، در بورس کالا تعیین می‌شوند که قیمت سیمان فله در حال حاضر، ۳۴۵هزار تومان به ازای هر تن و سیمان پاکتی، ۴۸۰هزار تومان به ازای هر تن است. معاملات در بورس کالای ایران با قیمت‌های مذکور انجام می‌شود که قیمت درب کارخانه و بدون ارزش افزوده هستند.

پیش از این، شیخان از قطع گاز برخی از شرکت‌های سیمانی، از ۲۵ آبان ماه خبر داده بود. به گفته وی، موضوع قطع گاز شرکت‌های سیمانی در استان‌های مختلف، تفاوت دارد و گاز این شرکت‌ها در استان‌های شمالی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و به طور کلی در نیمه شمالی کشور که در تامین گاز آنها مشکل وجود دارد، قطع خواهد شد. البته در استان‌هایی که در زمینه تامین گاز مشکلی وجود ندارد، شرکت‌های سیمانی به فعالیت ادامه خواهند داد.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vkob2