سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 19878
تاریخ انتشار: 1401/07/16 11:48

لوله کاروگیت به صورت تخصصی

لوله کاروگیت از انواع لوله‌های مدرن پلیمری است و جنس آن از پلی‌اتیلن با دانسیته بالا بوده که معمولاً شامل PE80، PE100 و مواد پلی‌پروپلین است. این لوله‌ها با استفاده از موادهای شیمیایی مانند دوده به مقاومت بالا خواهند رسید.

لوله کاروگیت از انواع لوله‌های مدرن پلیمری است و جنس آن از پلی‌اتیلن با دانسیته بالا بوده که معمولاً شامل PE80، PE100 و مواد پلی‌پروپلین است. این لوله‌ها با استفاده از موادهای شیمیایی مانند دوده به مقاومت بالا خواهند رسید. 

لوله کاروگیت  (Corrugated pipe)  یک لوله  پلیمری و خرطومی شکل است که سطح بیرونی لوله  اسپیرال ( مارپیچ یا موج دار) و سطح داخلی آن صاف و صیقلی می باشد. اغلب در مکانهایی که نیاز به انعطاف پذیری، استحکام و دوام فوق العاده بالایی داشته باشند به کار برده می شود. شرکت های بزرگی هستند که لوله کاروگیت را تولید می کنند، adspipe.com, pipe-sanat.com, pcpipe.com از جمله شرکت های داخلی و خارجی هستند که لوله کاروگیت را تامین و به کشورهای دیگر نیز ارسال می کنند. ما در این مقاله به صورت تخصصی لوله کاروگیت را بررسی می کنیم پس تا انتها با ما باشید، اما در صورت نیاز، جهت کسب اطلاعات تخصصی بیشتر در مورد لوله کاروگیت و قیمت آن در داخل کشور می توانید به سایت پایپ صنعت خاورمیانه مراجعه کنید.

لوله کاروگیت چیست؟

همان‌طور که حتماً متوجه شده‌اید، این نوع لوله‌ انعطاف‌پذیر بوده و به‌همراه خصوصیت استقامت؛ به جهت زهکشی آب، لوله‌های فاضلاب آدم‌رو، پساب‌های صنعتی و از همه مهم‌تر حمل مواد اسیدی و بازی به‌کارگیری می‌شود. گفتنی است این نوع لوله به دو دسته‌ی مختلف تقسیم‌بندی می‌شود که عبارت‌اند از:

1. لوله‌ی تک جداره (تحت فشار):

از خصوصیات این نوع لوله می‌توان به تحمل فشار داخلی بسیار بالا اشاره کرد و معمولاً از این لوله کاروگیت برای فاضلاب، زهکشی در زمینه کشاورزی و همچنین محافظت از کابل‌های برق و مخابرات استفاده می‌شود.

2. لوله دوجداره (بدون فشار-ثقلی):

از این لوله معمولاً در شبکه‌های کوچک و بزرگ انتقال آب استفاده می‌شود. در کنار این مورد، برای فاضلاب نیز از لوله کاروگیت دوجداره پلی‌اتیلن بدون فشار-ثقلی استفاده می‌شود.

نحوه تولید لوله‌های کاروگیت

به‌طورکلی این نوع لوله‌ها به دو شکل تولید می‌شوند که عبارت‌اند از:

1. لوله‌ی کاروگیت:

این نوع لوله با استفاده از مواد پلی‌اتیلنی به شکل یک تکه قالب‌گیری شده و سپس با انجام پرس شکل می‌گیرد. ضمناً برای متصل شدن این نوع از لوله‌ها معمولاً از واشر یا کوپلر به‌کار گرفته می‌شود.

2. لوله‌ی اسپیرال کاروگیت:

برای ساخت این نوع لوله از دستگاه اکسترود به‌کارگیری می‌شود. در‌واقع پس از استفاده از این وسیله و بعد از آنکه مراحل خنک‌سازی به پایان رسید، لوله‌ها به شکل مارپیچ درآمده و سپس به یکدیگر چسبیده خواهند شد و درنهایت بخش زرد رنگ به لوله کاروگیت افزوده می‌شود. گفتنی است که لوله‌ی اسپیرال کاروگیت به شکل لب‌به‌لب و اکتروژنی به هم وصل می‌شوند.

اطلاعات فنی از لوله‌های کاروگیت

در این بخش قصد داریم به مشخصات فنی این نوع لوله‌ها بپردازیم:

در وهله‌ی اول باید به استاندارد INSO9116-3 و DIN16961-2 در تولید این نوع لوله‌ها بپردازیم. درواقع به‌عبارت دیگر لوله کاروگیت باید فقط با گرانول و پودر و بعضی از دیگر عناصر ترکیب شود و در غیر این صورت استاندارد نخواهد بود. از طرفی پس از تولید این لوله‌ها باید طبق استاندارد‌های EN13476 مورد آزمون قرار بگیرد.

از دیگر مشخصات فنی این لوله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چگالی و شاخص جریان مذاب:

استاندارد مواد اولیه ISIRI7177-5 و برای محصول نهایی استاندارد .ISIRI9116

  • مقاومت‌های حلقوی کوتاه و بلند‌مدت:

استانداردهای ISIRI9116 ، ISO9969 و DIN16961.

  • انعطاف‌پذیری:

استانداردهای ISIRI9116 و EN1446.

  • شکل ظاهری:

استاندارد ISIRI9116.

  • کشش خطی جوش:

استاندارد ISIRI9116 و EN1979.

بررسی روش‌های نصب لوله کاروگیت

برای این منظور می‌توان از چند روش استفاده کرد که عبارت‌اند از:

  • روش جوش لبه‌به‌لبه

این روش ازجمله روش‌های قدیمی اتصال لوله‌های کاروگیت است که درواقع انجام این کار با به‌کارگیری گرما انجام می‌شود. درواقع با توجه به اینکه پلیمرها به گرما مقاومت نشان می‌دهند، اما با توجه به اینکه نقطه ذوب دارند و در این نقطه شکل‌شان را از دست می‌دهند، درنهایت در دمای ذوب به یکدیگر متصل می‌شوند.

  • روش جوش الکتروفیوژن

این روش از دیگر روش‌های اتصال یا نصب لوله‌های کاروگیت است. از مزیت‌‌های این روش می‌توان به ایمن‌تر و سریع‌تر بودن آن اشاره کرد. به‌طور‌کلی در این روش به جهت اتصال دو لوله کاروگیت از حرارت دادن پلی‌اتیلن که نوعی ترموپلاستیک است، به‌کارگیری می‌شود. به بیان دیگر وقتی لوله‌ها حرارت می‌بینند، نرم شده و سپس به هم متصل می‌شوند.

  • روش مکانیکی

از پرطرفدارترین روش‌های اتصال لوله‌های کاروگیت، روش مکانیکی است؛ چراکه مزیت‌های فوق‌العاده‌تری نسبت به باقی روش‌ها دارد که مهم‌ترین آن عدم نیاز به ذوب لوله‌هاست. به‌طور‌کلی درواقع در این روش از نر و مادگی استفاده می‌شود که نیاز به مهارت خاصی دارد.

مزیت‌های استفاده از لوله کاروگیت

با توجه به اینکه لوله‌های کاروگیت دارای ویژگی‌ها و مزیت‌های مختلفی است، از آن در موارد مختلف به‌کارگیری می‌شود. از بهترین مزایای این لوله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- مقاومت در برابر خوردگی.

- مقاومت در برابر انواع موادهای شیمیایی.

- روش‌های اتصال بسیار ساده.

- تعمیر آسان در زمان آسیب دیدگی.

- انعطاف پذیری فوق‌العاده مناسب.

- امکان چکش‌خواری ایده‌ آل.

- امکان تولید در قطرهای بسیار بالا.

- طول عمر بسیار بالا (حداقل 50 سال).

- ضریب اصطکاک پایین.

کاربردهای مختلف لوله کاروگیت

از انواع لوله‌های کاروگیت در موارد مختلف استفاده می‌شود که ازجمله مهم‌ترین این حوزه‌ها و صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به‌کارگیری از این سیستم در بخش آبیاری.

  • استفاده از این لوله‌ها در بخش انتقال فاضلاب‌های شهری.

  • به‌کارگیری از این سیستم در انتقال باران.

  • استفاده در مواد صنعتی و آب‌‌های سطحی.

  • به‌کارگیری در سیستم‌های زهشکی.

  • استفاده از مخازن آب و مایعات.

دلایل انتخاب لوله کاروگیت

در بخش قبلی به حوزه‌هایی اشاره کردیم که از این نوع لوله به‌کارگیری می‌شود، اما حال قصد داریم به دلایل انتخاب این لوله در این صنایع اشاره کنیم:

  • قوی و انعطاف‌پذیر بودن این لوله‌ها:

این لوله از پلی‌اتیلن سخت تولید می‌شود و از ویژگی‌های آن واکنش‌پذیری پایین شیمیایی آن است. ضمن اینکه زنگ نمی‌زند و در برابر خوردگی نیز به شدت مقاومت است؛ بنابراین به این دلایل است که انتخاب خوبی برای حوزه‌های مختلف خواهد بود.

  • قیمت لوله کاروگیت:

این لوله‌ها با توجه به ساختاری که دارند از وزن سبکی برخوردار هستند که به‌راحتی می‌توانند بارهای سنگین را تحمل کنند. ضمن اینکه استفاده از پلی‌اتیلن در این نوع لوله‌ها سبب شده است تا از برق کمتری به‌کارگیری شود و در‌نهایت قیمت فروش این لوله‌ها نیز جذاب باشد.

  • عمر بالای این لوله‌ها:

حتی می‌توان انتظار داشت که این لوله تا 100 سال عمر کنند. به‌طور‌کلی با توجه به اینکه انواع لوله کاروگیت در برابر خوردگی یا موادهای شیمیایی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند؛ بنابراین عمر بالایی خواهند داشت و استفاده از این لوله‌ها برای سال‌های متمادی امکان‌پذیر خواهد بود.

البته در کنار این موارد می‌توان از موارد زیر نیز به‌عنوان دلایل انتخاب این لوله‌ها استفاده کرد:

  • دوست‌دار طبیعت بودن.

  • نصب ساده و مقرون‌به‌صرفه.

  • و...

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مناسبی را درباره‌‌ی لوله کاروگیت به شما عزیزان ارائه دهیم تا اگر در هر حوزه که فعالیت می‌کنید و نیاز به این محصولات داشتید، بتوانید با دقت نظر بیشتری این لوله‌ها را تهیه کنید. پایپ صنعت خاورمیانه، لوله کاروگیت استاندارد با ISO های ثبت شده را در کشورمان ایران تولید می کند و به تمام نقاط ایران و حتی کشورهای همسایه عرضه می کند. جهت ارتباط با این شرکت می توانید با شماره تماس های ۰۲۱۲۲۳۴۷۳۸۹ یا ۰۹۱۲۹۵۴۶۷۰۲ تماس بگیرید. جهت کسب راههای ارتباطی با پایپ صنعت کلیک کنید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4by9w5