چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 17781
تاریخ انتشار: 1401/04/04 00:52

لزوم پوشش بیمه‌ای در بافت نوساز و فرسوده

عسل اشتری_ کارشناس امور بیمه

این روزها متاسفانه خبرها و حوادث ناگوار در زمینه ساختمان‌های نوساز و فرسوده را در کشورمان بسیار می‌شنویم. در ساختمان‌های نوساز برای جبران خسارت‌های احتمالی یا حتی جلوگیری از آن، صنعت بیمه تدابیری اندیشیده که مهم‌ترین آن تعریف رشته بیمه عیوب اساسی و پنهان ساختمان یا بیمه تضمین کیفیت ساختمان است. بیمه عیوب اساسی و پنهان ساختمان را سازندگان همزمان با شروع عملیات ساخت خریداری می‌کنند و در طول دوره ساخت بر کلیه فرآیندها و مراحل ساخت توسط شرکت بیمه نظارت می‌شود و در صورت وقوع حوادث مشمول بیمه در زمان بهره‌برداری، به بهره‌برداران و مالکان خسارت پرداخت می‌شود. کلیه سازندگان ساختمان می‌توانند با خرید این بیمه‌نامه ضمن احترام به حقوق مصرف‌کنندگان نهایی موجبات افزایش رضایتمندی خریدار ساختمان و ارتقای محبوبیت و برندینگ خود را فراهم سازند.

از ساختمان‌های نوساز که بگذریم کشور ما دارای بافت فرسوده بسیاری است که همین امر ریسک‌های زیادی برای جامعه به همراه دارد. به‌طورکلی بافت محیطی پیوندی از بناها، راه‌ها، مجموعه‌ها، فضاها، تاسیسات و تجهیزات شهری یا ترکیبی از آنها است که در این بین بافت‌های فرسوده به انواعی از بافت‌ها گفته می‌شود که از لحاظ ظاهری و زیربنایی دارای فرسودگی هستند.

درباره بافت‌های فرسوده بهسازی و نوسازی بناها را می‌توان امری مهم تلقی کرد. صنعت بیمه در زمینه بهسازی و نوسازی هم تدابیری اندیشیده که می‌تواند به جامعه کمک کند؛ از جمله این تدابیر بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان و اشخاص ثالث است که برای دولت بسیار اهمیت دارد و هر زمان که اتفاقی طی عملیات عمرانی برای کارگران و اشخاص ثالث بیفتد، از این بیمه می‌توان استفاده کرد و همچنین بیمه تمام خطر پیمانکاری که تمام خطرات محتمل برای پروژه درحال ساخت را پوشش می‌دهد. عملیات تخریب و بازسازی ساختمان فرسوده‌ای که دارای یک مالک است، معمولا با مشکلات حقوقی خاصی مواجه نمی‌شود و تنها با احراز شرایط موجود و دریافت مجوز از شهرداری بازسازی امکان‌پذیر است، اما باتوجه به افزایش روزافزون آپارتمان‌نشینی در سال‌های اخیر، معمولا در زمینه بازسازی آپارتمان‌ها و ساختمان‌هایی که مالکان متعددی دارند میان مالکان اختلافاتی پیش می‌آید. در این راستا به هموطنان عزیز که امکان بازسازی را ندارند توصیه می‌کنیم خانه و اثاثیه‌شان را که می‌تواند بخش مهمی از سرمایه و دارایی شما باشد، با بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی منازل مسکونی تحت چتر امنیتی قرار دهند.

 موارد تحت پوشش این نوع بیمه‌نامه شامل ساختمان، تاسیسات و اثاثیه موجود در منازل مسکونی به‌همراه مشاعات و مشترکات آنها است. با این بیمه‌نامه می‌توان خانه خود را در مقابل خطرات آتش‌سوزی، صاعقه، انفجار، زلزله، توفان، ترکیدگی لوله آب، سرقت با شکست حرز، ضایعات ناشی از آب باران و ذوب برف، سقوط هواپیما و... بیمه کرد. برقراری بیمه آتش‌سوزی برای خانه‌ها و واحدهای تجاری و اداری کاملا اختیاری است.

این بیمه جزو بیمه اموال به حساب می‌آید. صاحبان واحدهای مسکونی می‌توانند با پرداخت مبلغی ناچیز، تحت عنوان بیمه آتش‌سوزی منازل مسکونی، منزل خود را تحت پوشش یکی از انواع بیمه آتش‌سوزی قرار دهند تا برای آنها امکان جبران خسارت وجود داشته باشد، اما گاهی برخی از افراد به‌دلیل بی‌اطلاعی از انواع بیمه آتش‌سوزی یا سهل‌انگاری، خسارات جبران‌ناپذیری را متحمل می‌شوند که این خسارات بر زندگی روزمره‌شان بی‌تاثیر نیست.

 البته در حال‌ حاضر صنعت بیمه همچنان دچار کم‌وکاستی‌های بسیاری در زمینه کیفی‌سازی ساختمان است که امید می‌رود با افزایش فرهنگ بیمه در جامعه صنعت بیمه نیز مشکلات و نیازهای روز جامعه را مطالعه کند و در این مهم پاسخگوی نیازهای هموطنان باشد.  


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gda8n