پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 17883
تاریخ انتشار: 1401/04/07 00:18
نخستین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی واحدهای کوچک و متوسط برگزار شد

لزوم جذب سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر در ایده‌های نو

نخستین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی واحدهای کوچک و متوسط طی مراسمی با حضور سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی رسولیان رئیس شرکت صنایع کوچک و متوسط، هومن رازدار مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و جمعی از فعالان و متخصصان این حوزه در محل سایت تهران ۵ تیرماه سال جاری آغاز به‌کار کرد.

نمایشگاهی برای معرفی توان کوچک‌ترها

نخستین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی واحدهای کوچک و متوسط همزمان با گرامیداشت دهه «تولید و تجارت» همراه با برپایی پاویون ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها با حضور سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به مدت 4روز کار خود را آغاز کرد.

به گزارش صمت، ۱۴۷ شرکت از ۵ تا ۸ تیر از ساعت ۹ تا ۱۶ در سالن‌های ۷، ۲۷ و ۶ آخرین دستاوردها، توانمندی‌ها و خدمات خود را در گروه‌های کالایی صنعت راه و ساختمان، مواد و مصالح کانی‌های فلزی و غیرفلزی و ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته، صنایع غذایی و کشاورزی، صنعت دام و طیور، صنایع چاپ و بسته‌بندی و ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته، صنعت برق و الکترونیک، صنعت مخابرات، ایمنی خودروسازی، شیمیایی و پتروشیمی، پلاستیک و لاستیک، صنایع نساجی و... را در معرض دید فعالان و علاقه‌مندان به این حوزه قرار دادند.

همرسانی دانش‌بنیان‌ها و صاحبان صنایع

نخستین نمایشگاه توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با هدف به همرسانی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ با سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع برگزار شد.

عزیزاله قربانی در حاشیه برگزاری این نمایشگاه ضمن بیان این مطلب افزود: این نمایشگاه در سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» و در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب و برنامه‌های دولت سیزدهم، به همت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برگزار شد.

وی با اشاره به حضور ۷۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در این نمایشگاه، اظهار کرد: در نخستین نمایشگاه توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، ۳۰ استارت‌آپ نیز حضور داشتند و این نمایشگاه در قالب ۱۰۰ غرفه برگزار شد.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه به مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: نمایش توانمندی‌های واحدهای تولیدی دانش‌بنیان مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور و همچنین بهمرسانی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها با سرمایه‌گذاران و صاحبان واحدهای صنعتی به‌منظور تقویت و توسعه شرکت‌ها و دانش‌بنیان کردن واحدهای صنعتی در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

قربانی همچنین با اعلام اینکه تورهای بازدید از نمایشگاه توسط واحدهای صنعتی برگزار می‌شود، گفت: با برگزاری این تورها تعاملات بین واحدهای دانش‌بنیان و واحدهای صنعتی نیازمند استفاده از خدمات آنها، برقرار خواهد شد.

وی تصریح کرد: ۳۰ واحد استارت‌آپ مورداشاره در ایام نمایشگاه نسبت به ارائه ایده‌های خود با حضور صاحبان صنایع و مخاطبان علاقه‌مند اقدام کردند تا در صورت جذابیت برای سرمایه‌گذاران، ایده‌های آنها تجاری‌سازی شود.  معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۶ هزار واحد دانش‌بنیان در کشور وجود دارد، گفت: حدود ۴ هزار واحد از آنها دانش‌بنیان تولیدی بوده و از این تعداد، حدود ۵۷۰ واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مستقر هستند.

کشور نیاز به تولید ایده‌های جدید دارد

محمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این زمینه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان، تولیدکننده ایده و شیوه‌های نوین در حوزه‌های تجارت، صنعت، کشاورزی و... هستند.

مرتضوی افزود: کشور نیاز به تولید ایده‌های جدید و شیوه‌های مدرن دارد و می‌توان گفت این فعالیت‌ها سال‌هاست در کشور شکل گرفته و امروز نیازمند تقویت این فعالیت‌ها و ایجاد محیطی به‌منظور تبدیل ایده‌ها به ثروت برای کشور هستیم.

وی یادآور شد: در چند سال گذشته، بیشتر مغزهای این کشور را صادر کرده‌ایم تا محصولات دانش‌بنیان و ایده‌های نو، اما امروز حرکتی بنیان گذاشته شده که این مغزها و تولیداتشان را در کشور نگه داریم که می‌تواند زمینه‌ساز تحولات بزرگی برای کشور باشد.

وی تاکید کرد: این مهم نیاز به آمارسازی و عددسازی ندارد، بلکه نیازمند تولید ثروت و بیش از همه برداشتن موانع از پیش‌روی شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هاست.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد: باید بتوانیم سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر داخلی و خارجی را در حوزه ایده‌های نو جلب و جذب کنیم تا استارت‌آپ‌های متعددی با سرمایه‌های کوچک، متوسط و حتی بزرگ به‌وجود آوریم.

وی با اشاره به حرکت رو به رشد برخی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان که به‌ویژه در دوره کرونا در حوزه‌های تولید و توزیع بسیار به کمک کشور آمد، خاطرنشان کرد: دولت نیز با برداشتن موانع و ایجاد امکانات حداقلی برای شرکت‌ها و صاحبان ایده‌ها می‌تواند توسعه کشور در این حوزه را رقم بزند.

سخن پایانی

جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی هدف عمده برگزاری نمایشگاه‌های ارائه توانمندی‌های تولیدی و صادراتی صنایع کوچک و متوسط است. به‌گفته فعالان اقتصادی برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی و صادراتی فرصت مناسبی بود تا بتوانیم ظرفیت‌های هر استان را در بخش تولید و صادرات با هدف توسعه و گسترش آنها به دیگر مناطق بیشتر معرفی کنیم. این نمایشگاه از 5 تا 8 تیرماه 1401 با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران، وزارت تعاون، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و سازمان توسعه تجارت ایران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kexeq