چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 15920
تاریخ انتشار: 1401/02/19 02:01

قیمت نان تغییر نمی‌کند

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: قرار نیست نرخ نان برای مصرف‌کننده عادی و متعارف تغییر کند.

به گزارش خانه ملت، سید احسان خاندوزی روز گذشته در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: پیرو مصوبه بودجه سال ۱۴۰۱ که دولت را مکلف به ساماندهی ارز ترجیحی کرده و حکم مشابه این مصوبه در سال گذشته، دولت تلاش کرده زمینه‌های اجرای این حکم را در ستاد اقتصادی برنامه‌ریزی کند.

وی بیان کرد: بر این اساس مقرر شد بعد از ماه مبارک رمضان مقدمات حکم اجرایی ستاد اقتصادی دولت عملیاتی شود. یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین کالاها در بحث ارز ترجیحی که برای امنیت غذایی و نظام اجتماعی کشور بسیار حائز اهمیت است، نان است.

خاندوزی ادامه داد: افزایش قیمت‌ها بعد از ناآرامی‌هایی که در حوزه اوراسیا به‌عنوان حوزه و منطقه تامین‌کننده یک‌سوم غلات جهان شکل گرفت، کشورهای منطقه ما هم از ناحیه تامین کالاهای اساسی و غلات موردنیاز و هم از جهات نرخ دچار نوساناتی شدند؛ بر این اساس، سیاست‌هایی را در زمینه تعرفه اتخاذ کردند تا منجر به به‌صرفه شدن خروج این دسته از کالاها از کشورشان نشود.

وی بیان کرد: دولت به جهت سیاست و اهمیت حوزه تامین نان برنامه‌ای را متفاوت از سایر کالاها به ستاد اقتصادی دولت ارائه کرد که به‌موجب آن طرح هوشمندسازی نظام تامین نان به تفکیک کد ملی، مناطق جغرافیایی، گروه‌ها و اقشار حمایتی در دستورکار قرار گرفت و این طرح برای نخستین بار در کشور شکل گرفت. براساس طرح یادشده امکان رصد صفر تا صد زنجیره یعنی از زمان واردات گندم در انبارها، کارخانه‌ها، شرکت‌های پخش، نانوایی‌های سنتی و صنعتی به‌خوبی فراهم خواهد شد.

وی افزود: تلاش ما این است که بعد از افزایش نرخ آرد که به‌معنای کاهش انگیزه قاچاق است، بتوانیم عنصر مهم را که پرداخت از جیب مصرف‌کننده است، در کشور ثابت نگاه داریم. همزمانی این دو سیاست عملکرد را برای دولت مشکل می‌کند. شاید اجرای هرکدام به تنهایی کار سختی نبود و ما تلاش می‌کنیم این دو سیاست را به‌صورت توامان پیش ببریم.

یارانه‌ها حذف نمی‌شود 

وزیر جهاد کشاورزی گفت: قرار نیست یارانه‌ها حذف شود، بلکه ما به‌دنبال ایجاد عدالت در توزیع یارانه‌ها هستیم.

به گزارش مهر، سید جواد ساداتی‌نژاد در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز با افزایش قیمت‌های جهانی در زمینه محصولات کشاورزی به‌ویژه غلات و روغن روبه‌رو هستیم. این رشد نرخ از انتهای سال گذشته و در اسفند افزایش بی‌سابقه‌ای داشته و برخی از اقلام از ابتدای سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۰ درصد رشد قیمت داشته‌اند. 

وزیر جهاد کشاورزی متذکر شد: از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز، اجزای امنیت غذایی و غلات در دنیا بین ۳۵ تا ۸۰ درصد افزایش نرخ داشته‌اند. جنگ روسیه و اوکراین هم بر این موضوع اثر گذاشته، زیرا این مناطق ۷۰ درصد روغن و همچنین ۳۰ درصد غلات جهان را تامین می‌کردند.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: در سال‌های آینده هم کمبود تولید غلات در منطقه تداوم خواهد داشت؛ بنابراین امروز دنیا با کمبود تولید غلات و محصولات اساسی کشاورزی و افزایش نرخ آن مواجه است؛ از همین رو طبیعی است که همه دولت‌ها و کشورها برای حفظ و نگهداری غلات در کشورهایشان و همچنین پایداری سفره و امنیت غذایی تلاش کنند. 

وزیر جهاد کشاورزی گفت: باتوجه به اینکه طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها مورد توجه مجلس و دولت است، باید اجرا شود و در قانون بودجه ۱۴۰۱ هم این الزام وجود دارد. بی‌شک مجلس و دولت نیازمند تلاش، نزدیکی و همکاری مضاعف با همدیگر هستند.

وی افزود: در دولت ستادی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری وجود دارد که برای این کار برنامه‌ریزی مناسبی را انجام می‌دهند تا به بهترین نحو برای جبران هزینه مازاد خانوار، سبد حمایتی در نظر گرفته شود. قطعا زمانی این طرح اجرا می‌شود که قبل از آن برای ۲ ماه یارانه به حساب خانوارها واریز شود تا دغدغه‌ای برای مردم پیش نیاید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wok7x