پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 17939
تاریخ انتشار: 1401/04/08 06:39
گفتگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

قیام دولت برای اصلاح وزارت صمت

سیاهکلی گفت: هدف ما از استیضاح و طرح سوال از وزیر صمت وعده های بی سرانجامی بود که ایشان در دوره کسب رای اعتماد از مجلس عنوان کرده بود.

 

محمد باقر قالیباف در جلسه علنی روز سه شنبه ۷ تیرماه  مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که استیضاح وزیر صمت اعلام وصول نمی شود چرا که به دولت دو ماه فرصت می دهیم تا لایحه تفکیک وزارت صمت را ارائه دهد. به این ترتیب استیضاح وزیر صمت از دستور کار مجلس خارج شد و موضوع تفکیک وزارت صمت دوباره قوت گرفت. در همین خصوص گفتگویی را با لطف الله سیاه کلی نماینده مجلس یازدهم و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

نعمت-الله-سیاهکلی

وعده های بی سرانجام وزیر صمت

سیاهکلی در این گفتگو اظهار داشت: هدف ما از استیضاح و طرح سوال از وزیر صمت وعده های بی سرانجامی بود که ایشان در دوره کسب رای اعتماد از مجلس عنوان کرده بود. اعتقاد ما بر این است که برنامه های فاطمی امین عملیاتی و اجرایی نیستند. برنامه هایی که وزیر صمت اعلام کرده بود بیشتر شفاهی و به مثابه مکتوبه ای زیبا بود تا یک سیستم که در واقعیت امکان اجرای آن وجود داشته باشد.

 

وی افزود: اکثر نمایندگانی که خواستار استیضاح وزیر صمت بودند در حوزه صنعت، معدن و تجارت متخصص هستند و از همین رو این اقدام در راستای اصلاح امور بوده است. ما به هیچ عنوان با دولت سیزدهم و وزیر صمت و تیم او خصومت یا دشمنی نداریم. هم ما در مجلس و هم دولت، وظیفه بزرگ خادمی برای مردم را بر گردن داریم. در نوکری به مردم باید درست عمل کرد. وقتی در این باره به صورت درست عمل نمی شود باید ایستادگی کرد تا این وظیفه به خوبی انجام شود.

عملکرد ضعیف وزیر در بهبود وضعیت بازار خودرو

نماینده مردم  قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در ادامه به وضعیت کنونی بازار خودرو در کشور اشاره کرد و گفت: ما از ماه های نخست فعالیت آقای فاطمی امین در سمت وزیر صمت بر این باور بودیم که اقدامات ایشان برای بهبود وضعیت آشفته بازار خودرو پاسخگو نخواهد بود. وضعیت امروز بازار خودرو نشان می دهد که پیش بینی ما درست بوده و اقدامات صورت گرفته به هیچ عنوان کمک کننده نبوده است.

سیاهکلی در ادامه گفت: پس از مطرح شدن استیضاح وزیر صمت، دولت پیام مجلس را شنید. امروز دولت اعلام کرده که برای اصلاح امورات این وزاتخانه قیام کرده است. بدون شک دولت باید با دو وزیر (یکی به عنوان وزیر بازرگانی و دیگری در بخش صنعت و معدن) حوزه های تحت اختیار وزارت صمت را مدیریت، کنترل و هدایت کند. بیش از ۲۵ درصد اقتصاد کشور در وزارت صمت قرار دارد. ما از آقای رییس جمهور خواهش می کنیم که این موضوع را مورد توجه خود قرار دهد و فرد مجرب و متخصصی را در راس وزارتخانه صمت به کار گیرد. به عقیده من آقای فاطمی امین نه به درد وزارت صمت می خورد نه وزارت بازرگانی. او در مدت یک سال فعالیتش امتحان خود را پس داد و در حوزه های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری کشور نه تنها موفقیتی به دست نیاورد بلکه اوضاع بدتر هم شد.

لزوم تفکیک وزارت صمت

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه تفکیک وزارت صمت به دو وزارتخانه صنایع و بازرگانی حتما باید اتفاق بی افتد، تصریح کرد: قبل از اینکه ما مجموعه های بزرگ و تاثیرگذار را در یکدیگر ادغام کنیم باید ببینیم که چه کسی قرار است این مجموعه عریض و طویل را مدیریت کند؟ آیا شخص مد نظر توانایی و هنر مدیریت این مجموعه را خواهد داشت؟ در حال شرایط به سمتی رفته که مردم هر روزه شاهد تغییر در قیمت ها هستند. بنابراین به عقیده من تنها حوزه تنظیم بازار نیاز به یک وزارتخانه دارد؛ حال ما در این شرایط تمام حوزه های مهم صنعتی، معدنی و تجاری کشور را در قالب یک وزارتخانه با یکدیگر ادغام کرده ایم و زمام اختیار آن را به فردی کم تجربه که سابقه اجرایی زیادی هم ندارد واگذار کرده ایم.

وی در پایان گفت: دولت هم به دنبال اصلاح این وزارتخانه است این موضوع موجب شد، دولت خواستار فرصتی باشد تا در نخستین زمان ممکن با ارائه لایحه‌ای دوفوریتی بستر اصلاح وزارت صمت را فراهم کند. به عقیده من کوچک شدن وزارتخانه حتما در مدیریت آن موثر خواهد بود. در این صورت فردی که به عنوان وزیر در این وزارتخانه مشغول به خدمت خواهد شد به صورت راحت تر موفق خواهد شد که وزارتخانه کوچک تر را مدیریت کند. مطمئن هستیم با این تغییر رویکرد دولت و دریافت پیام مجلس، اصلاحات هرچه سریعتر انجام می‌ شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oalqd