جمعه 24 فروردین 1403 - 12 Apr 2024
کد خبر: 16037
تاریخ انتشار: 1401/02/20 03:18

قفل تامین نهاده‌های دامی باز خواهد شد؟

در فروردین سال جاری معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد تغییری در قیمت نهاده‌های دامی ایجاد نشده و در این زمینه طبق روال سال گذشته عمل خواهد شد، این در حالی است که در یک ماه اخیر، دامداران و فعالان تولیدی این عرصه، با اعلام نارضایتی از شرایط تهیه نهاده‌های دامی، نرخ این اقلام را در بازار آزاد چندبرابر سال قبل اعلام کردند.

 عوامل مختلفی سبب می‌شود دامداران به سمت تامین نیازهای خود از بازار آزاد حرکت کنند، در حالی که در این بازارها، هیچ تضمینی برای تهیه کالاها با قیمت‌های مناسب وجود ندارد. جنگ میان روسیه و اوکراین نیز بر نگرانی تولیدکنندگان داخلی برای واردات نهاده‌های دامی اضافه کرده و تمامی این مسائل در کنار هم سبب شده تامین نهاده‌های دامی در کشور امروزه به‌عنوان یک دغدغه مهم چرخه تولیدی عنوان شود.

حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی اعلام نشده است

مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه ۳ هزار میلیارد تومان تخصیص ارز نهاده‌ها انجام شده، گفت: ارز نهاده‌های دامی برای فروردین، اردیبهشت و خرداد نیز با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین شد. 

به گزارش تسنیم، مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه دامداران اظهار کرد: علاوه بر تحریم، جنگ روسیه و اوکراین نیز شرایط را برای تامین نهاده‌ها دشوارتر کرده و موجب شد برخی بازرگانان به‌موقع نتوانند برای واردات اقدام کنند. این موضوع که واردکنندگان نهاده‌های دامی بتوانند برزیل را جایگزین اوکراین کنند، توزیع نهاده‌ها را با کمی وقفه همراه کرد. وی در واکنش به نگرانی دامداران از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات و تامین نهاده‌های دامی تصریح کرد: این موضوع که هنوز اعلام نشده و در صورتی که دولت برنامه‌ای در این زمینه داشته باشد، به‌‌طور علنی اعلام می‌کند.

نهاده‌ها در حال ترخیص هستند

مدیرعامل اتحادیه دامداران ادامه داد: برخی دامداران حتی موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده‌های دامی هستند تا قیمت‌گذاری‌های جدیدی برای محصولات دامداران صورت گیرد. وی اظهار کرد: اعتراضات جزئی برخی دامداران اکنون پایان یافته و فعالان این بخش دیدارهایی با مسئولان جهاد کشاورزی استان‌ها داشتند. 

عالی تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی از هیات دولت ۳ هزار میلیارد تومان ارز برای نهاده گرفته و نهاده‌های وارداتی در حال ترخیص و بارگیری است و حتی جو، ذرت و کنجاله سویا در سامانه بارگذاری شده است.

 مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: ارز نهاده‌های دامی برای فروردین، اردیبهشت و خرداد با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین شده است. 

وی در پاسخ به اینکه آیا این نهاده‌ها اکنون آماده خرید در سامانه است یا خیر؟، اظهار کرد: حجم زیادی از نهاده‌های دامی در بنادر کشور در حال بارگیری است و امیدواریم با سرعت بیشتری برای استفاده دامداران ترخیص شود.

دولت واردکننده است

بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور گفت: ۲۸ اسفند سال گذشته به واردکنندگان اعلام شد تخصیص ارز صورت گرفته اما تا امروز در عمل این اتفاق نیفتاده است. در حال‌ حاضر بخش خصوصی واردات نهاده را انجام نمی‌دهد و واردات نهاده ازسوی دولت صورت می‌گیرد.

 به گزارش ایلنا کسری لشگری، با بیان اینکه درصد قابل‌توجهی از کمبود نهاده‌ها در ایران متاثر از جنگ روسیه و اوکراین است، گفت: بخش اعظمی از خرید نهاده موردنیاز کشور از این ۲ کشور انجام می‌شد، به‌همین دلیل از سایر بازارهای دنیا کنار گذاشته شدیم. 

وی با بیان اینکه ذرت، سویا و جو جزو بیشترین اقلام موردمصرف کشور است، افزود: امریکا، برزیل، آرژانتین، کشورهای اروپایی و استرالیا این اقلام را در حجم قابل‌توجهی تولید می‌کنند. اینجا این پرسش مطرح است که چرا سعی نکردیم نیازهای خود را از این کشورها تهیه و تامین کنیم؟ 

این فعال اقتصادی ادامه داد: نرخ حمل محموله از دریای سیاه با رومانی، آلمان و فرانسه تفاوت فاحشی ندارد. درست است که کرایه حمل بار از برزیل، آرژانتین و اوروگوئه بالا است، اما نهاده‌ها در این کشورها علاوه بر باکیفیت‌ بودن نرخ مناسبی هم دارند.

تامین نیاز در اولویت است

لشگری ذرت برزیل را باکیفیت‌ترین ذرت دنیا دانست و خاطر نشان کرد: ذرت روسیه و اوکراین از نظر کیفیت شکنندگی بیشتری دارند؛ از این‌رو ارزان‌تر هستند و ما برای اینکه بار ارزان‌تری خریداری کنیم نیازهای‌مان را از این دو کشور تامین کردیم. بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور اعلام کرد: ما با هدف دنبال کردن سیاست افزایش مراوده اقتصادی با روسیه، بر خرید نهاده از این کشور متمرکز شدیم. شاید این اقدام منطقی به نظر برسد، چراکه روسیه یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان غلات در دنیاست و به ما نیز نزدیک است، اما در مجموع تمرکز بر این دو کشور برای تامین نیاز نهاده اقدام اشتباهی بود و باعث شد امروز با این بحران‌ها مواجه شویم. وی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد ذرت موردنیاز کشور وارداتی است، افزود: اگر در این سال‌ها شاهد خشکسالی پی‌درپی نبودیم، میزان واردات جو به کمتر از ۵۰ درصد می‌رسد.

تاثیر مخرب تحریم‌ها

لشگری با اشاره به فراهم نبودن شرایط واردات برای بخش خصوصی، گفت: بعد از تحریم روسیه ازسوی امریکا و اروپا دیگر بانک‌های ترکیه و دوبی حاضر نشدند از ایران به روسیه ارز حواله کنند، چراکه ما نیز به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم مراودات مالی مستقیم داشته باشیم؛ از همین ‌رو با این معضلات مواجه شدیم. 

این فعال اقتصادی در پایان تصریح کرد: روند بارگیری و حمل‌ونقل محموله در دریای خزر به روال گذشته در حال انجام است، اما ازسوی دیگر روند مراودات در دریای سیاه به‌دلیل شرایط جنگی متوقف شده، چراکه صاحبان کشتی حاضر به بارگیری نیستند و از برخی بنادر دریای سیاه حمل محموله صورت نمی‌گیرد.

سخن پایانی

در میان تمام مشکلات موجود برای تهیه نهاده‌های دامی و واردات کالاهای اساسی مانند گندم و جو، برخی از کشاورزان و فعالان این حوزه، وجود دلالان برای خرید تولیدات داخلی را یک آسیب مهم معرفی می‌کنند. 

علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد گندمکاران، با اشاره به از بین رفتن تعداد قابل‌توجهی از اراضی گندم، گفت: دولت در پرداخت خرید تضمینی گندم تعلل می‌کند، در حالی که باید فاصله پرداخت‌ها به کشاورزان را کم کند و شرایطی ایجاد شود که کشاورزان گندم‌ها را تحویل دولت بدهند؛ در غیر این صورت دلا‌ل‌ها و واسطه‌ها ورود و گندم کشاورزان را خریداری می‌کنند.

در مجموع مهم‌ترین انتظاری که می‌توان از دولت داشت، عملکرد مناسب در زمان و مکان صحیح است، چراکه ورود نابجا و همین‌طور منفعل بودن در مسائل حیاتی می‌تواند زیان‌های گسترده و مهمی را برای اقتصاد به همراه داشته باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4m8mg5