پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 1454
تاریخ انتشار: 1400/06/28 15:13
کریمی در تشریح اهداف بازدید هیات تحقیق و تفحص از ایران‌خودرو:

قصد مچ‌گیری نداریم

چند سالی است موضوع تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس شورای اسلامی مطرح است. این طرح بارها مورد بررسی قرار گرفته تا نهایی شود.

 در این راستا، رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو عنوان می‌کند هدف مجلس از تحقیق و تفحص نه‌تنها مچ‌گیری نیست، بلکه ارتقای سطح صنعت خودرو و رفع چالش‌ها و مشکلات موجود است، این صنعت از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور برخوردار بوده و با ۶۴ رشته صنعتی دیگر در ارتباط است؛ از این‌رو رشد و توسعه آن بسیار اهمیت دارد.

کمبود قطعه و دپو خودرو

علی‌اکبر کریمی، رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صنعت خودرو، گفت: با توجه به بازدید نزدیک از ایران‌خودرو، می‌توان گفت اتهام دپوی خودرو در پارکینگ‌ها به این شرکت وارد نیست، زیرا تعداد زیادی خودرو در پارکینگ وجود دارد که نیازمند قطعه است. به‌گزارش ایکوپرس، کریمی، در نشست با مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و بازدید از خطوط تولید این شرکت، تصریح کرد: خودروهای بسیاری به‌دلیل نبود یک قطعه که ناشی از تحریم و مشکلات موجود در مسیر خرید قطعات است، در پارکینگ مانده که مدیران عامل خودروسازی‌ها و مسئولان کشور باید برای حل این مشکل در سریع‌ترین زمان برنامه‌ریزی کنند.

 وی، هدف از تحقیق و تفحص را ارتقای سطح صنعت خودرو و رفع چالش‌ها و مشکلات موجود دانست نه مچ‌گیری و اظهارکرد: خودروسازی از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور برخوردار بوده و با بیش از ۶۰ رشته صنعتی دیگر در ارتباط است، بنابراین رونق آن می‌تواند در سایر صنایع نیز اثرگذار بوده و اشتغالزایی به همراه داشته باشد.کریمی، با تاکید بر اینکه همه باید تلاش کنیم وضعیت صنعت خودرو به‌عنوان صنعتی پیشران در اقتصاد ملی بهبود یابد، افزود: براساس گزارش مدیرعامل ایران خودرو، تعهدات معوق این شرکت به ۱۰ هزار خودرو یعنی کمترین میزان طی سال‌های اخیر رسیده است.

تفاوت نرخ بازار و کارخانه

این نماینده مجلس یازدهم اضافه کرد: براساس گزارش یادشده فاصله نرخ خودرو در کارخانه و بازار موجب افزایش تقاضا در این بازار شده است، در نتیجه رقابت شدیدی برای خرید محصولات ایران‌خودرو و سایر خودروسازان ایجاد شده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تعمیق داخلی‌سازی در ایران‌خودرو را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: براساس گزارش ارائه‌شده میزان ساخت داخل محصولات ایران‌خودرو افزایش پیداکرده است.

نماینده مردم اراک در مجلس یازدهم با اشاره به بازدید از مرکز تحقیق و توسعه ایران‌خودرو، ادامه داد: در این مرکز از مدل‌ها و طراحی‌های جدید خودرو، مانند تارا با آپشن‌های جدید و خودروهایی که مراحل ساخت اولیه آنها طی شده و در ماه‌های آینده به تولید می‌رسد، بازدید به عمل آمد؛ براساس این بازدیدها اقدامات خوبی در حوزه توسعه محصول و ارائه پلتفرم‌ها و محصولات متنوع انجام‌شده است.

۱۵ محور تحقیق و تفحص

کریمی در ادامه تشریح بازدید میدانی از ایران‌خودرو، گفت: در ادامه بازدیدهای میدانی هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو ۱۵ محوری که به منظور بررسی عملکرد خودروسازان توسط اعضای این هیات شناسایی شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: به‌زودی تیم کارشناسان هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در ایران خودرو مستقر می‌شود و براساس زمانبندی پیش‌بینی شده وضعیت عملکردی شرکت در ۱۵ محور مورد تاکید هیات شناسایی و جمع‌بندی خواهد شد.

کریمی تصریح کرد: هرچند ایران خودرو توانسته اقدامات مثبتی انجام دهد اما مردم از کیفیت پایین برخی از خودروهای تولیدی و نامطلوب بودن نحوه ارائه خدمات پس از فروش این شرکت در نمایندگی‌ها که به بهانه‌های مختلف مردم را از دریافت حقوق قانونی خود با عنوان گارانتی محروم می‌کنند، گلایه‌هایی دارند.

براساس این گزارش ۱۵ محور شناسایی شده در هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به شرح ذیل است؛

۱- بررسی وضعیت گذشته و موجود در صنعت خودرو کشور، تعداد شرکت‌های تولیدکننده، ظرفیت و تیراژ تولید

۲- وضعیت ترکیب سهامداران، ساختار مدیریت، مالی و مالکیت سهام در صنایع خودروساز کشور و ایجاد انحصار و مشکلات قانونی در این باره و فعالیت‌های غیرتولیدی خودروسازان

۳- میزان سهم و نقش دولت در مالکیت و مدیریت صنایع خودروسازی کشور

۴- بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در صنایع خودرویی کشور طی سال‌های گذشته

۵- بررسی کیفیت تولید خودرو در کشور و دلایل پایین بودن کیفیت خودروهای تولیدی

۶- بررسی علل عدم‌استفاده حداکثری از ظرفیت علمی، تخصصی و فنی در طراحی و ساخت انواع خودرو در صنعت خودرو کشور و ارزبری گسترده این صنعت

۷- بررسی مشکلات صنایع قطعه‌ساز خودرو در کشور

۸- نحوه قیمت‌گذاری خودرو (محاسبه نرخ تمام‌شده و نرخ عرضه در بازار) و تعدد مراجع ذی‌مدخل در قیمت‌گذاری خودرو

۹- بررسی تقاضای واقعی(مصرفی) انواع خودرو در کشور و مقایسه آن با میزان عرضه انواع خودرو و رانت موجود در بازار خودرو (مشکلات قیمتی بین نرخ کارخانه و بازار)

۱۰- بررسی نحوه پیش‌فروش و فروش فوری خودرو به متقاضیان و مشکلات مربوط به قرعه‌کشی بین متقاضیان

۱۱- بررسی آخرین وضعیت صادرات خودرو و کارخانجات خودروسازی ایرانی در کشورهای خارجی و صادرات قطعه

۱۲- بررسی مقررات و سیاست‌های موجود در زمینه واردات خودرو و تاثیر آنها در بازار خودرو کشور

۱۳- برنامه راهبردی و بلندمدت صنعت خودرو در ایران

۱۴- بررسی اقدامات انجام‌شده درباره طراحی و تولید خودروهای برقی، هیبریدی در کشور

۱۵- وضعیت منابع انسانی در صنایع و نحوه عزل و نصب مدیران.

انجام اقدامات مناسب

در ادامه این بازدید سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این نشست اظهار کرد: از خط تولید بدنه خودروهای تارا و برخی محصولات دیگر بازدید شد و مشاهدات نمایندگان نشان می‌دهد برای ارتقای کیفیت اقدامات خوبی در دست انجام بوده و به‌گفته مدیران ایران‌خودرو، محصولات جدیدی نیز در دست طراحی و برنامه‌ریزی است.

روح‌اله عباسپور افزود: مدیرعامل ایران‌خودرو توضیح داد که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و با افزایش تولید محصولات، تاخیر در تحویل محصولات این شرکت از ۲۰۰ هزار خودرو به ۱۰ هزار خودرو کاهش‌یافته و اگر برخی قطعات کوچک نیز تامین شود، توانایی تحویل محصولات را به صورت دو روز نیز دارند.

عضو هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو کشور، عنوان کرد: براساس اظهارات مسئولان ایران‌خودرو، برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت و ارتقا به سطح محصولات ۴ و ۵ ستاره و نیز کاهش هزینه‌ها در حال انجام و ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان نیز برقرار است.

شفافیت، محور فعالیت‌ها

در این نشست مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز گزارشی از اقدامات اخیر این خودروساز در حوزه‌های مختلف تولید و عرضه خودرو به بازار، توسعه و ارتقای محصولات، اقدامات کیفی، صادرات و... ارائه کرد. فرشاد مقیمی، با تاکید بر لزوم بازنگری در روش قیمت‌گذاری محصولات، گفت: قیمت‌گذاری براساس بهای تمام‌شده تولید، سبب شتاب در تولید، توسعه محصولات و صادرات خواهد شد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه اطلاعات موردنیاز هیات تحقیق و تفحص در زمان مقرر ارائه خواهد شد، گفت: شفافیت، محور اصلی فعالیت‌های ایران‌خودرو است.

مقیمی با ارائه گزارشی از وضعیت فعلی ایران‌خودرو در حوزه‌های مختلف، اظهارکرد: در زمینه توسعه محصولات و ارائه خدمات مناسب به مشتریان، گام‌های قابل‌توجهی در شرایط تحریم و مشکلات ناشی از کرونا برداشته‌ایم. تعامل با قطعه‌سازان و شرکت‌های دانش‌بنیان دستاوردهای مختلفی در توسعه محصولات ایران‌خودرو داشته است.

وی تصریح کرد: ایجاد تنوع در سبد محصولات ایران‌خودرو و اضافه شدن محصولات جدید، طراحی موتور ۳ سیلندر و راه‌اندازی مجدد خطوط تولید خودروهای تجاری و اتوبوس و تولید و عرضه خودروهای امدادی مانند اتوبوس آمبولانس از جمله نتایج این همکاری‌هاست.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bewv4