چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 696
تاریخ انتشار: 1400/06/07 10:53
چه بیمارانی میزبان قارچ سیاه می‌شوند؟

قارچ سیاه مسری نیست

حدود یک هفته از شناسایی و گسترش بیماری نادر قارچ سیاه در هند می‌گذرد و اکنون در چند کشور جهان موارد جدیدی از ابتلا به این بیماری گزارش شده که نگرانی بین‌المللی از شیوع آن را افزایش می‌دهد.

ویروس کرونا با جهش‌ها و علائم متفاوتی خود را نشان داده است؛ از آبریزش بینی و تنگی نفس گرفته تا ناراحتی‌های گوارشی، اما اکنون به‌گفته برخی متخصصان، قارچ سیاه در افرادی که بیماری زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی دارند با ابتلا به کرونا دیده شده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های عفونی امریکا نیز می‌گوید قارچ سیاه در کپک و مواد آلی پوسیده در خاک وجود دارد و از طریق استنشاق یا بریدگی و زخم‌های پوستی وارد بدن انسان می‌شود و روی سینوس‌ها تاثیر می‌گذارد.

یک علت ابتلای بیماران یا بهبودیافتگان کرونا به قارچ سیاه می‌تواند این باشد که قارچ از طریق مرطوب‌‌کننده‌ها یا دستگاه‌های اکسیژن حاوی آب آلوده به بیماران منتقل شده باشد، اما عفونت از طریق فرد به فرد قابل سرایت نیست. وجه تسمیه این بیماری نیز آن است که لکه سیاهی بینی بیماران را فرا می‌گیرد. عفونت قارچی بسیار تهاجمی است و باید به‌سرعت مداوا شود. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های عفونی امریکا، نرخ مرگ‌ومیر ابتلا به این عفونت را ۵۴ درصد اعلام کرد که رقمی هشداردهنده است.

درباره علایم قارچ سیاه باید گفت این عفونت روی سینوس‌ها، مغز و ریه‌ها تاثیر می‌گذارد و می‌تواند در افراد دیابتی یا دارای نقص شدید ایمنی مانند بیماران سرطانی خطرناک باشد. پزشکان حدس می‌زنند که ممکن است ارتباطی میان این بیماری و داروهای استروئید (کورتون) که برای درمان کووید به‌کار می‌رود، وجود داشته باشد. به‌طور کلی بدن قادر به دفع این آلودگی قارچی است و کسانی که دارای یک سیستم ایمنی به‌شدت ضعیف هستند، مثلا بیمارانی که پیوند عضو داشته‌اند یا بیماران سرطانی، احتمالا نمی‌توانند در برابر آن مقاومت کنند. در صورت شناسایی به‌موقع، واکسن «آمفوتریسین بی» موثرترین روش برای درمان این بیماری شناسایی شده است.

قارچ سیاه بیماری جدیدی نیست

صالح محبی، متخصص گوش و حلق و بینی در گفت‌وگو با ایرنا در این باره گفت: قارچ سیاه بیماری جدیدی نیست و بعد از شیوع کرونا، در برخی از مبتلایان ظاهر می‌شود و با علائم تورم چشم و افتادی پلک، ترشحات تیره رنگ در داخل بینی و علائم مغزی بروز می‌کند.

وی اظهار کرد: قارچ سیاه در افرادی که دارای نقص ایمنی بدن، دیابت و فشار خون بالا هستند، بیشتر بروز می‌یابد و باتوجه به اینکه کرونا سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، زمینه بروز این بیماری نیز افزایش می‌یابد. حدود ۱۲ نفر در کشور به قارچ سیاه مبتلا شدند و تعدادی از آنها جان خود را از دست دادند.

این پزشک تصریح کرد: قارچ سیاه بیماری مسری‌ نیست و افرادی را هدف قرار می‌دهد که دیابت، فشار خون بالا و نقص سیستم ایمنی دارند و نگرانی برای ابتلای عمومی به این بیماری وجود ندارد. فقط اینکه مردم باید از مصرف خودسرانه کورتون خودداری کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: میزان ابتلا به قارچ سیاه با شیوع کرونا در هند بسیار افزایش یافت و در واقع این بیماری یک عفونت قارچی است که در بین بیماران کرونایی شناسایی شده و به‌سرعت در حال گسترش است، اما قابل درمان است و با تشخیص و اقدامات درمانی زودهنگام می‌توان از گسترش آن در بدن جلوگیری کرد.

محبی با اشاره به اینکه کرونا چالش‌های زیادی را به‌وجود آورده، اظهار امیدواری کرد با واکسیناسیون عمومی، این چالش‌ها کمتر شود و از مردم خواست پروتکل‌های بهداشتی را به‌طور کامل رعایت کنند.

دیابتی‌ها مراقب باشند

سیدعلی جواد موسوی، استاد بیماری‌های ریوی، در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ویژگی‌های بیماری قارچ سیاه گفت: قارچ سیاه بیماری جدیدی نیست و علت بروز آن قارچی به‌نام «موکورمیستس» است.وی ادامه داد: ‌این بیماری هر زمان که سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف شود، حمله می‌کند. این استاد بیماری‌های ریوی متذکر شد: در بیماری کرونا نیز به‌علت اینکه سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود، ممکن است این بیماری تشدید شود.

موسوی با اشاره به شیوع این بیماری در افراد دیابتی و دارای بیماری‌های زمینه‌ای گفت: ‌قارچ سیاه در بیماران دیابتی سینوس‌ها را بیشتر درگیر می‌کند و اگر تشخیص داده نشود، ریه را نیز درگیر خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این بیماری دارویی ضدقارچ دارد و نگرانی از بابت دارو وجود ندارد، ابراز کرد: چون شیوع کرونا زیاد شده، در اثر ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن این بیماری نیز در برخی افراد بروز می‌کند.

علائم بیماری قارچ سیاه

علائم «موکورمیستس» به قسمتی از بدن که قارچ در آن رشد می‌کند، بستگی دارد. از جمله علائم این عفونت قارچی می‌توان به تب، سرفه، سینه درد، تنگی نفس، تورم در یک سمت صورت، سردرد، گرفتگی سینوس، ضایعات سیاه رنگ روی پل بینی یا درون دهان، دل درد، حالت تهوع و استفراغ، خونریزی گوارشی، مشاهده خون در مدفوع و اسهال اشاره کرد. اگر پوست آلوده شده باشد، بخش تحت تاثیر قرار گرفته می‌تواند تاول زده، قرمز یا متورم دیده شود. بنا بر یافته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، نرخ متوسط مرگ‌ومیر توسط این عفونت ۵۴ درصد است، به همین دلیل افرادی که آلوده می‌شوند ممکن است ظرف چند روز جان خود را از دست بدهند.

البته این بیماری مسری نیست و هند نیز به‌طور معمول سالانه با ده‌ها مورد از این بیماری روبه‌روست. ممکن است قارچ از طریق مرطوب‌کننده‌ها یا دستگاه‌های اکسیژن حاوی آب آلوده به بیماران منتقل شده باشد.

سخن پایانی...

هند دارای بیشترین موارد ابتلا به بیماری قارچ سیاه و همچنین مرگ‌ومیر ناشی از آن در جهان است و پزشکان سعی می‌کنند در میان مهلکه کرونا با این بیماری نیز مقابله کنند. افزایش موارد ابتلا به این بیماری باعث کمیاب شدن داروی درمانی آن در هند شده است.

این بیماری قارچی کشنده به‌سرعت در بدن منتشر می‌شود و به بینی، چشم‌ها، فک و مغز انسان حمله می‌کند.

بیماران نیازمند عمل جراحی فوری هستند، در غیر این صورت با نقص عضو یا مرگ مواجه می‌شوند. موارد جدیدی از این بیماری در چند کشور جهان از جمله مصر، عراق و شیلی در امریکای جنوبی مشاهده شده که نگرانی از گسترش آن در جهان را افزایش می‌دهد. با این همه بسیاری همچنان کرونا را مقصر تشدید این بیماری در جهان دانسته و امیدوارند با کنترل و قطع زنجیره کرونا، از شیوع بیشتر قارچ سیاه نیز جلوگیری شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45azq3