سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 17539
تاریخ انتشار: 1401/03/24 23:45

فولاد مبارکه ۱۴۰۱ را توفانی آغاز کرد

شرکت فولاد مبارکه در سال‌های گذشته با پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب، دغدغه اصلی خود را به تولید کیفی و دانش‌پایه معطوف ساخته و از حیث تمرکز بر حوزه بکارگیری توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان گام‌های خوبی برداشته است.

به‌گزارش روابط‌عمومی شرکت فولاد مبارکه، امسال اگرچه سال «تولید،دانش‌بنیان،اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده، اما بسیاری از تولیدکنندگان صنایع معدنی و به‌ویژه فولادسازان از مدت‌ها قبل از این نام‌گذاری به آنچه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب حائزاهمیت بوده، لبیک گفته‌اند.

غلامرضا سلیمی، مدیرارشد تولید فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه یک بنگاه تولیدی است، این شرکت در سال‌های گذشته با نام‌گذاری‌ها و نگرش‌های رهبر معظم انقلاب در نام‌گذاری سال‌ها، دغدغه اصلی خود را به تولید کیفی و دانش‌پایه معطوف ساخته و هم از حیث تمرکز بر حوزه بکارگیری توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان گام‌های خوبی برداشته است. امسال نیز باتوجه به نام‌گذاری انجام‌گرفته، تلاش می‌کنیم ظرفیت تولید را با بکارگیری روش‌های دانش‌بنیان از ۷ میلیون تن عبور دهیم و بیش از این رقم را محقق کنیم. البته بایدونبایدهایی وجود دارد که لازم است از سوی سازمان‌های مختلف موردپشتیبانی قرار گیرد تا این اتفاق رخ دهد. اگر تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین باشد که دغدغه اصلی رهبر معظم انقلاب است، به‌طورقطع می‌تواند برای اقتصاد ایران موثرتر عمل کند. وی افزود: در این میان، شرکت فولاد مبارکه یک صنعت صنعت‌ساز است و محصولات آن روانه صنایع پایین‌دستی می‌شود؛ بنابراین اگر ما بیشتر تولید کنیم و بتوانیم خوراک صنایع پایین‌دست را به‌موقع تامین کنیم، به‌طورمستقیم به اشتغالزایی منتهی خواهد شد و افراد بیشتری می‌توانند در شیفت‌های کاری بیشتری کار کنند و اشتغالزایی بیشتری رخ دهد. در نتیجه، شعار سال محقق می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های گذشته کنار ما بوده‌اند و کارهای فوق‌العاده‌ای را کنار آنها انجام داده‌ایم؛ به‌نحوی‌که تختال ۳۰۰ را سال ۹۹ تولید کردیم و گریدهای فولادی API را که در صنعت نفت و گاز کاربرد دارد و به‌تمامی تا قبل از سال ۹۹ وارداتی بود با کمک همین شرکت‌ها داخلی‌سازی و تولید کردیم. تختال موردنیاز پروژه ملی گوره به جاسک را که انتقال نفت‌ترش از گوره به جاسک را میسر می‌سازد، فولاد مبارکه تولید کرد و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز کنار ما بودند و تجهیزات موردنیاز تولید را در این پروژه با کمک آنها تولید کردیم.

رشد کمی و کیفی تولید

سلیمی افزود: در این مدت که شاهد رشد کمی تولید هستیم، کیفیت نیز به‌طورمستمر بهبود یافته است. البته نمی‌توان تولید کمی را رشد داد، اما کیفیت را ارتقا نداد؛ به این معنا که رشد کمی باید همراه با رشد کیفی باشد تا بتوان در بازار ماند، بنابراین این دو قرین هم هستند. ضمن اینکه ایمنی را نیز در خطوط تولیدی رعایت کرده‌ایم و این امر همواره برای ما ارزشمند بوده است. سال گذشته مطابق با گزارش‌های رسمی، در تمامی فولادسازان دنیا در موضوع ایمنی بنچ مارک شدیم و به‌لحاظ شدت و تکرار حوادث و سایر پارامترهای ایمنی نیز در جایگاه برتر قرار داریم. ما از ابتدای سال ۱۴۰۱ چند رکورد خوب ثبت کرده‌ایم. در بخش ذوب، رکورد ۱۶۰ تن محقق شده است که تحقق آن به‌لحاظ اراده، تصمیم و خواست کارکنان و انگیزه مدیران بسیار درخور توجه است. در آهن‌سازی نیز روزانه ۴ رکورد به‌ثبت رسانده‌ایم. در مجتمع فولاد سبا، امیرکبیر، هرمزگان، سپیددشت، شروع توفانی گروه فولاد مبارکه در حوزه تولید در سال جدید را شاهد بوده‌ایم و این امر نشان می‌دهد که ما در عمل به رهبر معظم انقلاب لبیک گفته‌ایم. نکته حائزاهمیت آن است که شاید لازم باشد شرکت‌های بزرگ فولادی، به فکر خودتامینی در حوزه مواد اولیه و انرژی باشند؛ چرا که تجربه نشان داده در چند سال اخیر، گریزی جز این نیست و حرکت‌های خوبی نیز انجام شده است که امیدواریم صنایع دیگر نیز به این سمت‌وسو حرکت کنند. قطع آب، برق و گاز تولیدکنندگان برای کشور هزینه‌زا  است و ما نیز باید شرایطی فراهم کنیم که خسارات ناشی از عدم‌تولید در اثر بی‌برقی، بی‌گازی و بی‌آبی به‌حداقل برسد؛ بنابراین باید بحث تامین این3 حامل انرژی را در دستور کار جدی قرار داد.

بحران انرژی

سلیمی درباره بحران انرژی گفت: از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلفی می‌توان بهره گرفت؛ برای مثال در حوزه گاز نیاز داریم که از دانش و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم. در حوزه تامین برق نیز برای احداث نیروگاه سیکل‌ ترکیبی و استفاده از انرژی‌های پاک گام‌های موثری برداشته شده و حتی زمینه‌ها نیز شناسایی شده و در حال برداشتن گام‌های موثری در این حوزه هستیم. توربین‌های گازی نیز در فولاد مبارکه مستقر شده‌اند؛ اما تامین برق از آنها به امسال نمی‌رسد. در حوزه آب نیز ما به‌شدت مصرف را کاهش داده‌ایم و الان بسیار بالاتر از سطح استانداردهای جهانی کار را پیش برده‌ایم و کاهش مصرف آب تازه نیز به‌شدت کاهش یافته است. البته فولاد مبارکه نیز برای بازچرخانی و تصفیه فاضلاب شهرهای اطراف و تصفیه آب در خود مجموعه فولاد مبارکه کارهای خوبی انجام داده و همچنان در حال خرید فاضلاب‌های شهرهای اطراف هستیم و تلاش می‌کنیم استفاده از آب تازه را به‌صفر برسانیم تا با یاری شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تصفیه آب و به‌ویژه در زمینه آب و ذرات معلق نیز گام‌های جدی برداریم. هر 3 بخش می‌توانند از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان موردبررسی قرار گیرند و به ما کمک شود. برداشت من این است که امسال نیز در حوزه انرژی و برق، مشابه سال قبل حرکت خواهیم کرد و در تامین برق مشکل خواهیم داشت و سخت است که باور کنیم، امسال خاموشی نخواهیم داشت. فولادمبارکه تلاش دارد که تولید خود را تنظیم کند و در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، مهر و آبان، تولید را به‌حداکثر برساند و در تیر و مرداد یا دی و بهمن که قطعی برق و گاز داریم، تجهیزات خود را سرپا نگاه دارد و اورهال را به آن زمان موکول کند تا در زمانی که محدودیت نداریم، با ظرفیت کامل تولید کنیم.

سخن پایانی

در پایان باید خاطرنشان کرد که شرکت‌ فولاد مبارکه با وجود تمام محدودیت‌های یاد شده در سال گذشته توانست 6. 8 میلیون تن فولاد تولید کند؛ البته از برنامه تولید خود عقب ماند. این شرکت در سال جاری نیز برای تولید ۶.۹ میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی کرده است. امید می‌رود این هدف با همکاری و تکیه بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان محقق شود. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oaxyg