چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 9083
تاریخ انتشار: 1400/10/05 12:52

فولاد مبارکه موفق در کاهش مصرف آب

شرکت فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری برای استفاده از پساب ۹ شهرستان اطراف خود، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، به ارتقای بهداشت محیط منطقه کمک کرده است.

 رئیس اسبق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با تاکید بر مطلب یادشده گفت: با وجود افزایش ۳ برابری میزان تولید فولاد مبارکه از زمان تأسیس این شرکت تاکنون، مصرف آب موردنیاز این واحد به نصف ۳ دهه گذشته کاهش یافته است. به گزارش ایراسین، محسن پورسینا اظهارکرد: آمار و اطلاعات کمی در کشور محلی از اعراب ندارد و نمی‌توان به آمار استناد کرد.

وی با اشاره به عملکرد حرفه‌ای شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد صنعتی کشور افزود: ریل‌گذاری و هدف‌گذاری در شرکت فولاد مبارکه بیش از ۲ دهه است که تدوین و به‌صورت منسجم برنامه‌ریزی شده است. در حالی‌ که چنین رویکردی حتی در سطح کلان و دولت مشهود نیست. رئیس اسبق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه اسناد بالادستی جایگاه هر استانی به سمت توسعه را تبیین می‌کند، خاطرنشان کرد: برای ریل‌گذاری توسعه در مسیر درست نیاز به شفاف‌سازی و ارائه آمار درست به جامعه است.

وی اظهارکرد: طبق آمار اعلام‌شده محیط‌زیست استان اصفهان، ۵۳ درصد از آلودگی کلانشهر اصفهان مربوط به دود ناشی از خودروهاست و طی ۶ ماه نخست امسال، سهم صنایع ۱۳ درصد برآورد شده است. در نیمه دوم سال نیز به‌دلیل پدیده اینورژن (وارونگی دما) شاخص کیفیت هوا ناسالم می‌شود که علت اصلی آ‌ن نیز آلودگی ناشی از تردد خودروهاست.

پورسینا با اشاره به سهم کشاورزی در مصرف آب، تصریح کرد: بیش از ۸۲ درصد آب مصرفی در استان اصفهان مربوط به بخش کشاورزی است اما مصرف آب شرکت فولاد مبارکه ۲ درصد برآورد می‌شود. شرکت فولاد مبارکه از ۱۰ سال گذشته تاکنون کمترین میزان مصرف آب از زاینده‌رود را داشته و به جای آن از پساب شهرستان‌های مجاور خود بهره‌مند شده است. 

وی با اشاره به اشتغالزایی مستقیم ۴۰۰ هزار نفری شرکت فولاد مبارکه، عنوان کرد: شرکت فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری برای استفاده از پساب ۹ شهرستان اطراف خود علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، به ارتقای بهداشت محیط منطقه کمک کرده و با وجود افزایش ۳ برابری میزان تولید از زمان تأسیس خود، مصرف آب موردنیاز خود را به نصف ۳ دهه گذشته کاهش داده است. 

عباس حاتمی، دانشیار و عضو هیأت علمی گروه سیاسی دانشگاه اصفهان نیز در ادامه این برنامه با بیان اینکه توسعه با دو مفهوم پایدار و مطلوب و ناپایدار و نامطلوب تعریف می‌شود، با مرور تاریخی به روند شکل‌گیری توسعه اظهارکرد: تا دهه ۱۹۶۰ میلادی (دهه ۴۰ شمسی)، مفهوم توسعه با رشد اقتصادی تبیین و این رشد تا حد زیادی در قالب رشد صنعتی نمایان می‌شد که این نحوه نگاه به توسعه با چالش روبه‌رو شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kvl82