شنبه 25 فروردین 1403 - 13 Apr 2024
کد خبر: 14776
تاریخ انتشار: 1401/01/30 02:56

فولاد مبارکه موفق به کسب استاندارد بین‌المللی جدید شد

مدیر آزمایشگاه‌های شرکت فولاد مبارکه از موفقیت آزمایشگاه‌های این شرکت در ارزیابی تجدید گواهینامه بین‌المللی استــانــدارد ISO/IEC ۱۷۰۲۵-۲۰۱۷ خبر داد.

به گزارش روابط‌ عمومی شرکت فولاد مبارکه، امیر صالحی، مدیر آزمایشگاه‌های شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: عنوان استاندارد ISO/IEC ۱۷۰۲۵-۲۰۱۷ الزامات عمومی برای احراز صلاحیت آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون است و پیاده‌سازی و اجرای الزامات این استاندارد برای آزمایشگاه‌های شرکت‌هایی که در عرصه بین‌المللی فعالیت می‌کنند و استراتژی آنها تولید محصولات باکیفیت است، ضروری است.

در ارزیابی این استاندارد، آزمایشگاه از نظر فنی و مدیریتی موردارزیابی قرار می‌گیرد. در ارزیابی فنی وجود روش‌های آزمون به‌روز و معتبر، سوابق تصدیق و صحه‌گذاری روش‌های آزمون، نحوه محاسبه قطعی نبودن نتایج حاصل از آزمون، مهارت کارکنان، تاسیسات و شرایط محیطی مناسب، کفایت تجهیزات و قابلیت ردیابی کالیبراسیون آنها و... موردارزیابی قرار می‌گیرد. از نظر مدیریتی نیز استقلال، التزام به رازداری و حفظ محرمانگی اطلاعات آزمایشگاه، وجود ساختار مناسب، در دسترس بودن منابع موردنیاز و کنترل مستندات، سوابق و... در آزمایشگاه‌ها موردارزیابی قرار می‌گیرد.

وی افزود: اجرای الزامات این استاندارد و اخذ گواهینامه مربوطه همواره موردتوجه مشتریان، سازمان ملی استاندارد، سازمان‌ها و نهادهایی است که به دلایل گوناگون شرکت فولاد مبارکه را موردارزیابی قرار می‌دهند. خوشبختانه پیاده‌سازی و اجرای الزامات این استاندارد بیش از یک دهه است که در شرکت انجام شده و در این مرحله برای سومین‌بار، تجدید گواهینامه بین‌المللی این استاندارد در آزمایشگاه‌های آزمون شرکت فولاد مبارکه و فولاد سبا با موفقیت انجام گرفته است.

مدیر آزمایشگاه‌های شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: موسسه‌ای که فولاد مبارکه را در این استاندارد تاییدصلاحیت کرده، آژانس بین‌المللی تاییدصلاحیت کشور ترکیه (TURKAK) است که یک مرجع بین‌المللی و موردتایید اتحادیه بین‌المللی تاییدصلاحیت آزمایشگاه‌ها (ILAC) و اتحادیه منطقه‌ای تاییدصلاحیت اروپا (EA) است و همین امر باعث اعتبار بین‌المللی نتایج آزمون آزمایشگاه‌های شرکت است.

وی اذعان داشت: باتوجه به تغییر ویرایش استاندارد ISO/IEC ۱۷۰۲۵ از ویرایش ۲۰۰۵ به ۲۰۱۷ و الزام به انجام ممیزی باتوجه به ویرایش جدید، ارتقای سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه‌های شرکت مطابق با این ویرایش در دستور کار قرار گرفت و با استفاده از توان کارشناسی آزمایشگاه‌ها و برگزاری ۳۰ جلسه کارشناسی، الزامات جدید پیاده‌سازی شد و با برگزاری ممیزی داخلی از کفایت اقدامات انجام‌گرفته اطمینان حاصل شد. در ویرایش جدید، ساختار استاندارد به‌طورکلی تغییر کرده و رویکرد مبتنی بر ریسک و فرصت به آن اضافه شده است. در راستای اجرای الزامات این استاندارد، بیش از ۱۶ مورد برگزاری مقایسه بین‌آزمایشگاهی یا شرکت در آزمون مهارت در زمینه آزمون‌های مرتبط با محصولات، مواد اولیه و مواد مصرفی در سطح ملی و بین‌المللی توسط آزمایشگاه‌های شرکت انجام شده است که خوشبختانه در همه این مقایسه‌ها نتایج صادره از آزمایشگاه‌های شرکت موردتایید قرار گرفته‌اند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/39995e