سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 16130
تاریخ انتشار: 1401/02/21 03:55

فولاد مبارکه فراتر از استانداردهای جهانی

طی چندین سال بهره‌برداری، معمولا تعمیرات سالانه انجام می‌شود که شامل فعالیت‌های سرویس و ترمیم نقاط مختلف واحد، از جمله خطوط سیالات و تجهیزات داخلی کوره (مکانیکی، نسوز و….) است و باتوجه به استهلاک طبیعی در فرآیند تولید، لازم شمرده می‌شود. اجرای دقیق فرآیندهای احیای مستقیم، این بار عمر نسوز کوره‌های شافت و ریفورمر در مدول‌های واحد احیای مستقیم شماره یک شرکت فولاد مبارکه شکسته شد.

گذر از حد نصاب عمر نسوز کوره‌ها
به‌گزارش روابط‌عمومی شرکت فولاد مبارکه، غلامرضا سلیمی، مدیرارشد تولید این شرکت با ابراز خرسندی از موفقیت حاصل‌شده و ثبت رکوردها در واحد احیا مستقیم بیان کرد: بازنگری در نحوه سرد و گرم کردن کوره (کرو حرارتی) که منجر به کاهش شوک حرارتی و کمترین آسیب در هنگام توقفات برای شات‌دان‌های سالانه می‌شود توسط تیم نسوز سایر نواحی برای هر شات‌دان، به فراخور میزان تعمیرات نسوز موضعی، طراحی و به واحد احیا مستقیم ارائه می‌شود. وی گفت: با ابداع روش‌های نوین، تعویض ساختار آجرهای نسوز کوره و ریفورمر و جایگزینی و استفاده از پورت‌های بی‌استفاده و راکد طرح قدیم و تطبیق آنها با تغییرات موردنیاز انجام شد. طرح جدید Thin Wall باعث جلوگیری از توقف بلندمدت (حداقل یک‌ساله) مدول‌های واحد احیا مستقیم به‌سبب ارسال نشدن پورت‌ها و آجرهای نسوز خریداری‌شده از شرکت‌های خارجی به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه شده است.
مدیرارشد تولید شرکت فولاد مبارکه افزود: علاوه بر امکان تولید بیش از ۳.۵ میلیون تن آهن اسفنجی که ارزش‌افزوده‌ای معادل ۸۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال (ناشی از متوقف شدن) داشته و ادامه روند تولید آهن اسفنجی با افزایش عمر نسوز کوره‌ها، فرصت بومی‌سازی نیز مهیا شده و به‌ثمر نشسته است.
وی خاطرنشان کرد: از دیگر نکات مهم در این راستا بهره‌برداری مناسب از واحدهای احیا مستقیم و جلوگیری از آسیب به نسوز کوره‌ها باوجود تولید اسمی و حتی بیشتر از ظرفیت تولید بوده است؛ به‌طوری‌که تاکنون به‌خوبی از آن استفاده شده و نیاز به تعویض ساختار نسوز وجود نداشته است و می‌توان از آن به‌عنوان مهم‌ترین عامل رسیدن به این رکورد یاد کرد. سلیمی بااشاره به مزایا و دستاوردهای انجام این پروژه‌ها ابراز کرد: اجرای فاز اول تا چهارم پروژه موجب جلوگیری از تعویض بیش از ۱۸۰۰ تن متریال نسوز خارجی در این ۵ مدول و جلوگیری از خروج ارز به ارزش ۴، ۵۰۰ میلیون یورو (معادل ۱۳۵۰ میلیارد ریال) شده است. علاوه بر این، با اجرای فاز پنجم پروژه، شاهد کاهش تعویض ۲ هزار و ۳۰۰ عدد کارتن بلانکت و ۶ هزار عدد ست‌بلت و کاپ اینکونل ۶۰۱ (متریال نسوز خارجی) در ریفورمر ۲ مدول E و F بودیم که در نتیجه از خروج ارز به ارزش ۲۳۳ هزار یورو (معادل ۷۰ میلیارد ریال) برای شرکت فولاد مبارکه جلوگیری شده است.
وی تصریح کرد: در ادامه اجرای فاز چهارم، تعویض آجرهای نسوز به‌صورت موضعی (۵۰ تن به‌جای ۴۰۰ تن و کاهش زمان توقف از ۴۰ روز به ۲۰ روز در ۵ مدول واحد احیا مستقیم شماره یک)، کاهش ۶۰ هزار نفر ساعت، ۳۰ میلیارد ریال هزینه و ۱۰۰ روز زمان توقف که به تولید آهن اسفنجی افزوده شده قابل‌توجه است. در نهایت با این فعالیت‌ها از خرید ۲۱۵ هزار تن آهن اسفنجی به مبلغ بیش از ۶ هزار میلیارد ریال جلوگیری شده است. سلیمی تاکید کرد: مهم‌ترین و بارزترین مزیت این پروژه، بومی‌سازی و ترغیب شرکت‌های نسوز داخلی توسط تیم مرکز نسوز است که در نهایت به ساخت ست کامل آجرهای نسوز کوره شافت واحد احیا مستقیم توسط شرکت فرآورده‌های نسوز مهرگداز و جرم‌های سبک و سنگین کم‌آهن گانینگی توسط شرکت دیرگداز آتشگاه اسپادانا منجر شده است.


نقش تیم متخصص واحد احیا در ثبت رکورد
داریوش رشیدی، مدیر ناحیه آهن‌سازی شرکت فولاد مبارکه درباره دستیابی به این رکورد اظهار کرد: نکته مهم در رسیدن به این رکورد، بهره‌برداری فنی و رعایت همه پارامترها و کنترل‌های موردنیاز توسط تیم توانمند تولید و تعمیرات واحد احیا مستقیم شماره یک فولاد مبارکه است که با تلاش خود در تحقق این رکورد و کاهش هزینه‌ها نقش اساسی داشته‌اند.
وی گفت: نکته مهم در این زمینه، بهره‌برداری مناسب از این واحد به‌ویژه ساختار نسوز کوره باتوجه به تولید اسمی و حتی بیشتر از ظرفیت تولید است. این امر باعث شده ساختار نسوز نیاز به تعویض نداشته باشد؛ در حالی‌ که معمولا عمر استاندارد نسوز کوره‌های احیا مستقیم ۱۰ تا ۱۲ سال است و پس از سپری شدن این طول عمر باید تعویض شود.
رشیدی ادامه داد: با درایت و بهره‌برداری مناسب از تجهیزات و به‌ویژه رعایت اصول فرآیندی، این امکان فراهم شده که نسوز کوره مدول F با گذشت بیش از ۱۵ سال نیاز به تعویض و جایگزینی نداشته باشد که این امر یک رکورد جهانی محسوب می‌شود.


سخن پایانی
مدول F واحد احیا مستقیم در انتهای سال ۱۳۸۵ به بهره‌برداری رسید. ظرفیت تولید طراحی‌شده برای این مدول ۸۰۰ هزار تن در سال است؛ بنابراین طی یک دوره ۱۰ ساله (عمر استاندارد) باید ۸ میلیون تن تولید آهن اسفنجی کند و سپس کل ساختار نسوز آن که معادل ۴۰۰ تن متریال نسوز است، تعویض شود. حال با انجام عملیات ترمیم نسوز ناحیه کمربندی باستل کوره توسط تیم توانمند نسوز سایر نواحی در هر شات‌دان سالانه، تولید بیش از ۱۲ میلیون تن محقق شده که این مقدار ۴ میلیون تن فراتر از ظرفیت تولید اسمی بوده است. همچنین در سال‌های گذشته برنامه‌ریزی مناسبی برای افزایش ظرفیت واحد انجام شده که در صورت تکمیل مراحل طراحی، این افزایش ظرفیت انجام خواهد شد و امکان تعویض نسوز کوره با متریال نسوز بومی‌سازی‌شده در آن زمان وجود دارد. گفتنی است، در شات‌دان اخیر این مدول در امسال، عمر ساختار نسوز به رکورد ۱۵ سال رسیده و این در حالی است که کوره این مدول هم‌اکنون در حال تولید است و تا توقف بعدی در سال آینده به این رکورد افزوده خواهد شد.



کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4byx7e