چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 9196
تاریخ انتشار: 1400/10/06 12:39
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد‌

«فولاد» سرآمد بهینه‌سازی مصرف آب

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از خطوط تولید، تصفیه‌خانه پساب صنعتی و تصفیه‌خانه استحصال پساب شهری شرکت فولاد مبارکه بازدید کرد.

در جریان این بازدید محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه این بنگاه صنعتی بزرگ‌ترین صنعت ملی و کارخانه فولادسازی خاورمیانه است، اظهار کرد: فولاد مبارکه همواره در سازندگی کشور پیشرو بوده و توانسته رسالت خود را با ایفای مسئولیت‌های اجتماعی به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

کاهش برداشت آب خام در فولاد مبارکه

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه درباره عملکرد این شرکت در بهینه‌سازی مصرف آب گفت: شرکت فولاد مبارکه در حوزه تخصصی توانسته کشور را در زمینه واردات انواع ورق‌های فولادی مورد نیاز صنایع خودروسازی، لوازم خانگی و صنایع زیردستی بی‌نیاز کند. 

به گزارش ایراسین، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به مسائل و مشکلات حوزه زیرساختی کشور خاطرنشان کرد: باوجود دغدغه‌های عدیده دولت، شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان پیشران اقتصاد و صنعت کشور، پروژه‌های متعددی را در دستور کار اهداف اجرایی خود قرار داده است. وی با اشاره به پروژه‌های زیرساختی مانند توسعه نیروگاه توسط شرکت فولاد مبارکه اذعان کرد: ساخت نیروگاه ۱۵۰۰ مگاواتی در برنامه‌های توسعه‌ای شرکت فولاد مبارکه قرار گرفته که امیدواریم در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسد.

 طیب‌نیا با اشاره به خلأهای موجود در زمینه حامل‌های انرژی گفت: توسعه اقدامات زیرساختی در حمل‌و‌نقل جاده‌ای و ریلی از دیگر اهداف فولاد مبارکه است چراکه باید همزمان با افزایش میزان تولید، در بخش زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل ریلی نیز سرمایه‌گذاری انجام می‌شده است. وی با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساختی بیان کرد: فلات مرکزی ایران با محدودیت آب روبه‌رو است اما متاسفانه نگرشی صنعت‌ستیز مسائل مربوط به آب را در پیوند با صنایع قرار می‌دهد و این در حالی است که کشورهای توسعه‌یافته صنعت را متناسب با محیط زیست پیش می‌برند؛ اتفاقی که به بهترین شکل در فولاد مبارکه رخ داده است. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه متناسب بودن توسعه صنعت با محیط زیست را از شالوده‌های مهم این شرکت مطرح کرد و توضیح داد: شرکت فولاد مبارکه در پیاده‌سازی صنعت سبز پیشرو است و با اقداماتی که در مصرف بهینه آب انجام داده توانسته سرآمد فولادسازان جهان شود، به گونه‌ای که برای تولید هر تن فولاد خام فقط ۲.۲ مترمکعب آب مصرف می‌کند؛ اتفاقی کم‌نظیر که در جهان همتا ندارد. وی با اشاره به اقدامات شرکت فولاد مبارکه در مصرف بهینه آب ادامه داد: بهینه‌سازی و کاهش مصرف آب در فرآیند تولید، جمع‌آوری و انتقال پساب ۹ شهر و همچنین تصفیه و بازچرخانی پساب صنعتی شرکت برای تامین بخشی از نیاز آبی فولاد مبارکه در یک دهه گذشته انجام شده و امروز بیش از نیمی از نیاز آبی این شرکت از طریق پساب تامین می‌شود.

 طیب‌نیا در پایان با تاکید بر رویکرد فولاد مبارکه در کاهش برداشت آب خام و رساندن آن به صفر درصد اظهار کرد: امیدواریم به جای اظهار‌نظرهای غیر‌کارشناسی و غیرمنصفانه درباره مصرف آب صنعت، به این نکته دقت شود که صنعتی مانند فولاد مبارکه زمینه اشتغال ۲۰ هزار نفر را به صورت مستقیم و ۳۵۰ هزار نفر را به‌طور غیرمستقیم در کشور فراهم کرده و همواره توسعه را متناسب با محیط زیست مدنظر قرار داده است.

افت وابستگی به آب

حجت‌الاسلام نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ضمن بازدید از خطوط تولید، تصفیه‌خانه پساب صنعتی و تصفیه‌خانه استحصال پساب شهری شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه فولاد مبارکه صنعتی محلی و منطقه‌ای نیست و باید به آن نگاه ملی داشت، اظهار کرد: مصرف بهینه آب در فولاد مبارکه و چالش محدودیت انرژی در این شرکت بهانه‌ای برای بازدید از این صنعت شد. به گزارش ایراسین، وی با بیان اینکه ۳ هزار و ۵۰۰ صنعت به‌صورت مستقیم به شرکت فولاد مبارکه وابسته هستند و در برخی تصمیم‌گیری‌ها به این موضوع توجه نمی‌شود، افزود: طی بازدیدی که از فولاد مبارکه انجام شد، مسائل و مشکلات این بنگاه صنعتی درباره تامین گاز مورد نیاز مطرح شد که امیدواریم مسئولان دولتی برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی کنند.

 نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصفیه و بازچرخانی آب در شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: اعداد و ارقامی که درباره مصرف آب فولاد مبارکه در رسانه‌ها مطرح شده اعداد و ارقام صحیحی نیست و این در حالی است که این مجموعه با بهینه‌سازی مصرف آب در فرآیندهای تولید فولاد، جمع‌آوری و استحصال پساب شهری و همچنین تصفیه و بازچرخانی پساب صنعتی علاوه‌بر ارتقای سطح بهداشت و حفظ محیط زیست، با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، میزان وابستگی به آب خام را به‌شدت کاهش داده است. وی با اشاره به کاهش قابل توجه مصرف آب خام توسط شرکت فولاد مبارکه در افق ۱۴۰۴ اذعان کرد: شرکت فولاد مبارکه الگوی سایر صنایع کشور در مصرف بهینه آب در کشور است و نمونه دومی در این زمینه در کشور نداریم که با تولید ۳۰ درصد از فولاد کشور تا این میزان در مصرف آب خام صرفه‌جویی کند. حجت‌الاسلام نقدعلی اضافه کرد: درباره چگونگی بازچرخانی و مصرف آب و تصفیه پساب توسط شرکت فولاد مبارکه به‌جاست جامعه نخبگانی و مسئولان اطلاع‌رسانی بهتری شود. وی با بیان اینکه فولاد مبارکه سعی کرده کمترین میزان آلایندگی را داشته باشد، تاکید کرد: این شرکت در زمینه کاهش آلایندگی هم جایگاه برتری دارد اما متاسفانه سوءبرداشت‌ها و اطلاعات غلطی در این باره مطرح شده که لازم است توسط جامعه نخبگانی برطرف شود

. نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: فولاد مبارکه نه‌تنها برای استان اصفهان اشتغال‌آفرینی داشته بلکه بخش عمده‌ای از اشتغال کشور را پوشش داده و درآمد این مجموعه یک درآمد ملی است و صرفا به استان اصفهان اختصاص ندارد؛ بنابراین برخی مسئولان نباید این برداشت را داشته باشند که درآمد فولاد مبارکه در اصفهان هزینه می‌شود.

سخن پایانی

منافع و درآمد فولاد مبارکه در کل کشور توزیع می‌شود؛ بنابراین از رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهوری تقاضا می‌شود توجه ویژه‌ای به این صنعت داشته باشند. این واحد از اهمیت و اثرگذاری ویژه‌ای بر روند توسعه صنعتی و اقتصادی کشور برخوردار است و درنتیجه نیازمند تصمیمات دقیق‌تری هست.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45knd4