سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 2971
تاریخ انتشار: 1400/07/18 11:03
در گفت‌وگو با فولادسازان بزرگ کشور مطرح شد

فولادسازان، پیشرو در ارزش‌آفرینی

صنعت فولاد در ایران بر پایه بهره‌گیری از ذخایر معدنی و انرژی شکل گرفته است. این صنعت در طول سال‌های گذشته رشد قابل‌توجهی را از آن خود کرده؛ تا جایی که ایران اکنون در جایگاه دهمین فولادساز دنیا قرار دارد.

 شرکت فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان دو فولادساز قدیمی و بزرگ کشور هستند که هر ۲ در استان اصفهان واقع شده‌اند و سهم بسزایی از ارزش‌آفرینی این صنعت را در اختیار گرفته‌اند. با این حال، چالش‌های ساختاری در مسیر عملکرد صنایع فولادی وجود دارد که ازجمله آنها می‌توان به بی‌توجهی به اکتشاف و توسعه فعالیت‌های معدنی اشاره کرد. امید می‌رود در سایه بازنگری در سیاست‌های کلی حاکم بر بخش معدن شاهد بهبود و توسعه عملکردی این بخش باشیم.

بسترسازی برای اکتشاف

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در حاشیه بازدید از نمایشگاه متالکس گفت: کمبود مواد اولیه در صنعت فولاد به‌ویژه سنگ‌آهن در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به سرمایه‌گذاری‌های ایران در حوزه فولادسازی، طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در این حوزه حاصل شده است. وی افزود: معادن فعلی کشور تا حدود ۱۵ سال آینده پاسخگوی نیازهای تولیدکنندگان فولاد خواهند بود. همین آمار و ارقام حکایت از آن دارد که در حوزه اکتشاف، اقدامات اثربخشی انجام نشده یا دو بخش صنعت و معدن به صورت متوازن حرکت نکرده‌اند.

به گزارش ایراسین، مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: صنایع فولادی به دلیل اینکه برای تامین مواد اولیه، روی معادن حساب کرده بودند که اقدام بجایی هم بود، وارد عرصه معدنداری نشدند اما مدتی است به اجبار برای تامین مواد اولیه در بخش معدن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشته‌اند. با وجود این، صنایع به حمایت دولت در بخش اکتشاف نیازمند هستند و باید حاکمیت بستر لازم را در اختیار آنها قرار ‌دهد. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، توجه خوبی به بخش معدن داشتند. امید می‌رود در دوران فعالیت این دولت اقدامات بزرگی در حوزه معادن اجرایی شود.

‌طیب‌نیا گفت: ذوب‌آهن اصفهان و فولاد مبارکه دو صنعت بزرگ و پیشتاز در سطح منطقه هستند. من از ظرفیت‌‌های ذوب‌آهن اصفهان به‌خوبی آگاه هستم. توانایی‌های فولاد مبارکه هم مشخص است. بنابراین همکاری‌های این دو قطب صنعتی با تدوین یک برنامه جامع می‌تواند سودآوری بیشتر را برای ۲ شرکت فراهم کند. این مهم با حمایت سهامداران ۲ شرکت و مدیران عالی آنها در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.

در تولید فولاد و مصالح ساختمانی خودکفا هستیم

منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در حاشیه بازدید از نمایشگاه متالکس ۲۰۲۱ گفت: ذوب‌آهن اصفهان به واسطه نیروی انسانی متخصص، متعهد و تجربه کاری ارزشمند در مسیر بالندگی خوش درخشیده و قدم در مسیری گذاشته که دیگران به‌سختی می‌توانند به آن ورود کنند یا توانش را ندارند. مصداق بارز این جمله تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان است که به‌عنوان دروازه ورود به تولید محصولات صنعتی و دارای ارزش افزوده بالا به شمار می‌رود. به گزارش ایراسین، وی افزود: تولید آرک TH۳۶، میلگرد آلیاژی، ریل UIC۵۴ و‌... نیز از‌جمله دستاوردهای اخیر این شرکت مادر‌صنعتی به شمار می‌روند و حاصل تلاش و کوشش شبانه‌روزی کارکنان این شرکت است که موجب شده ذوب‌آهن اصفهان مصمم‌تر از گذشته در مسیر رشد و بالندگی حرکت کند و به سهم خودش در اقتصاد کشور نقش‌آفرین باشد.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد: ریل در ذوب‌آهن اصفهان براساس نیاز خطوط کشور تولید می‌شود و هم‌اکنون این تولید فراتر از نیاز کشور است و بنابراین بازاریابی آن برای صادرات به کشورهای دیگر در دست اقدام است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برنامه دولت برای احداث یک میلیون واحد مسکونی اقدام بسیار ارزشمندی است زیرا مسکن همواره از جمله دغدغه‌های هموطنان است، خاطرنشان کرد: انتظار نمی‌رود کشوری که در تولید فولاد و سیمان و سایر مصالح ساختمانی خودکفا است و هیچ وابستگی به خارج ندارد در بخش ساختمان مشکلی داشته باشد.

در این راستا می‌توان یک اتاق فکر در بدنه دولت ایجاد کرد که تمام دست‌اندرکاران این بخش در آن حضور فعال داشته باشند تا موانع پیش‌ روی این طرح توسط تولیدکنندگان بررسی و برطرف شود. در این زمینه به وحدت بین بخش‌ها نیاز داریم. یزدی‌زاده در پاسخ به این سوال که قیمت‌گذاری دستوری چه تاثیری بر روند احداث یک میلیون واحد مسکونی دارد چنین گفت: قیمت‌گذاری دستوری فولاد یک سنگ بزرگ پیش پای تولیدکنندگان این محصول ارزش‌آفرین در داخل و خارج از کشور است. از این رو، نیاز است قبل از هرگونه تصمیم‌گیری برای صنعت فولاد در اتاق فکری که عنوان شد همه صحبت‌ها شنیده شود و سپس تصمیم‌گیری کنند زیرا با قیمت‌گذاری دستوری تولید نمی‌تواند دوام زیادی داشته باشد و اهداف بخش مسکن محقق نمی‌شود.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: قیمت‌ها در کدال کاملا مشخص است و عرضه و تقاضا به‌ صورت اتوماتیک نرخ محصولات را مشخص می‌کند. هیچ‌گونه محدودیتی در تولید فولاد وجود ندارد و مازاد عرضه داریم. بنابراین بهترین مکانیسم برای نرخ فولاد همان عرضه و تقاضا است.

سخن پایانی

از مجموع موارد یادشده می‌توان این‌طور برداشت کرد که صنعت فولاد کشور در طول سال‌های گذشته رشد قابل‌توجهی را از آن خود کرده است. چنانچه قرار باشد این روند رو به رشد و توسعه ادامه پیدا کند، باید استراتژی‌های صحیحی بر عملکرد این صنعت حاکم باشد. بنابراین انتظار می‌رود دولتمردان جدید ضمن شناخت ضعف‌های عملکردی حاکم بر این صنعت و امتیازات آن در مسیر اصلاح امور و بهبود شرایط گام بردارند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3zxb64