یک‌شنبه 05 فروردین 1403 - 24 Mar 2024
کد خبر: 2551
تاریخ انتشار: 1400/07/11 22:00

فولادسازان در تنگنای چالشی عظیم

صنعت فولاد در آستانه تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ با ابر چالش انرژی در بخش برق و گاز مواجه است که می تواند سرمایه گذاری های صورت گرفته را تحت تاثیر قرار دهد.

انرژی یکی از فاکتورهای اصلی برای تولید فولاد محسوب می شود. درواقع دراختیار داشتن منابع عظیم گازی در کنار ذخایر فراوان از سنگ آهن باعث شد تا چشم انداز ۱۴۰۴ برای صنعت فولاد تدوین و با اجرای ۸ طرح فولادی وزارت صمت به سوی محقق شدن این هدف برود.

هرچند در سال های اخیر با ورود شرکت های معدنی به بخش فولادسازی در راستای سیاست ایجاد ارزش افزوده، تامین مواد اولیه را با چالش هایی همراه کرد، اما در آن سوی ماجرا فولادی ها نیز برای تامین این نیاز حیاتی با سرمایه گذاری در معادن و همچنین ایجاد معاونت های معدنی به حلقه بالادست وارد شده تا از این چالش عبور کنند.

هرچند دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد با چالش های بسیاری همراه است و در سال های اخیر و با افزایش صادرات فولادی ها، سرمایه گذاری از سوی تولیدکنندگان برای رفع این چالش ها آغاز شد اما از زمستان گذشته چالش انرژی در حوزه گاز رنگ جدی تری به خود گرفت.

کمبود گاز در واحدهای صنعتی و قطع آن در فصل سرما برای تامین نیاز خانگی توانست بخشی از تولید کنندگان فولاد را از برنامه پیش بینی شده تولید باز دارد. با چنین اتفاقی تامین انرژی به چالش جدی صنعت فولاد تبدیل شد اما ریشه اصلی این مشکل در کجا قرار دارد؟

با افت فشار و کاهش تولید در پارس جنوبی، چالش انرژی گریبان گیر صنایع فولادسازی شد اتفاقی که تولید را تحت تاثیر می دهد و به نوعی می توان گفت زنگ خطر برای ۱۴۰۴ را به صدا درآورده است و می توان تهدیدی برای سرمایه گذاری های انجام شده باشد.

با شروع سال جاری و با افزایش نیاز صنایع به برق و همچنین اتخراج رمز ارز، ظرفیت نیروگاه ها برای تولید برق با مشکل همراه شد و چالش برق در بخش انرژی مشکلات جدیدی را برای فولادسازان ایجاد کرد. قطعی برق و اعمال محدودیت مصرف توانست تولید این صنعت در واحدهای مختلف را کاهش دهد، درحالی که واحدهای فولادسازی در تابستان برای تحقق برنامه تولید میزان کاهش زمستانی بر اثر کمبود گاز را جبران می کردند اما تابستان امسال به شکل دیگری برای فولادی ها رقم خورد.

اما این چالش تنها تابستان فولادی ها را دشوار نکرد بلکه وزیر نفت از کبود گاز در فصل سرما خبر داد و این یعنی مشکلات در حوزه انرژی جدی تر از سال قبل خواهد بود.

با توجه به چالش پیش رو و مشکلات پیش آمده در تابستان بدون شک تحقق برنامه های تولید در سال جاری سخت خواهد شد. اما راهکار برای این موضوع چیست؟

در بخش برق فولادی ها خود برای ساخت نیروگاه پیش قدم شده اند اما تولید برق نیازمند تامین گاز خواهد بود، در صورتی که فصل سرما مصرف افزایش داشته باشد، دولت ابتدا به سراغ صنایع خواهد رفت درست مانند تصمیمی که برای برق در تابستان اتخاذ شد. اما بنا به نظر بسیاری از فعالان صنعتی، قطع برق و گاز در واحدهای تولیدی همچون فولادسازی ها منجر به توقف خط تولید خواهد شد که این موضوع خسارت های دیگری را به همراه دارد.

درنتیجه تعامل هرچه بیشتر سه وزارت خانه صمت، نیرو و نفت می تواند به حل این چالش کمک کند و زمینه را برای ورود بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در پروژه های تولید انرژی فراهم کند. از سویی دیگر در حوزه برق نیز باید وزارت نیرو و صمت در مناطق فلات مرکزی ایران به سراغ تولید برق جایگزین رفته تا بخشی از نیاز واحدهای صنعتی از جمله فولادی ها تامین شود.

از سویی دیگر کاهش مصرف انرژی علاوه بر افزایش بهره وری در کوتاه مدت می تواند به وزارت نیرو و نفت در تامین انرژی لازم کمک کند.

درواقع گره این مشکل باید با استفاده از برنامه های کوتاه و بلند مدت و فراهم شدن شرایط سرمایه گذاری در کنار تعامل وزارتخانه های یاد شده گشوده شود.

 

منبع: دنیای معدن


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4867a2