سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 1532
تاریخ انتشار: 1400/06/28 20:47

فوتبال؛ صنعتی پولساز و اشتغال‌ آفرین

رحیمی‌پورگفت: در هررشته و در هر فرهنگی ورزش خود پایه دوستی و همبستگی است. در هررشته‌ای که فعالیت می‌کنید بعد از یک مدت که در مسابقات مختلف شرکت می‌کنید با افراد زیادی آشنا می‌شوید و این آشناییت باعث ایجاد یک همدلی و انسجام میان اقشار متفاوت حاضر در آن مسابقات می‌شود.

لازمه سرزندگی و دوام در جوامع امروز نشاط و سرزندگی است که این این امر با همدلی و روحیه جمعی محقق می‌شود. همدلی که از علایق مشترک و تفریحات یکسان منشا بگیرد. ورزش‌ها از دیرباز عامل گرد‌آوری و اتحاد اقشار متفاوت در کنار یکدیگر بوده اند. در ایران ورزش‌هایی همچون کشتی و زورخانه‌ها نقش اساسی در اتحاد و همدلی افراد جامعه داشتند. بر طبق علائق جامعه امروز فوتبال به نوعی عامل همبستگی تمام اقشار جامعه حتی در مدت کوتاهی شده است. در باب این موضوع با حسین رحیمی‌پور، مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران به گفتگو پرداختیم که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

فوتبال؛ عاملی جذاب و موثر برای همه‌گیری در میان تمام اقشار

مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران در ابتدا ضمن تاکید بر اینکه ورزش یک پایه اتحاد و دوستی است؛ گفت: در هررشته و در هر فرهنگی ورزش خود پایه دوستی و همبستگی است. در هررشته‌ای که فعالیت می‌کنید بعد از یک مدت که در مسابقات مختلف شرکت می‌کنید با افراد زیادی آشنا می‌شوید و این آشناییت باعث ایجاد یک همدلی و انسجام میان اقشار متفاوت حاضر در آن مسابقات می‌شود. فوتبال کمی فراتر از این حرفهاست و همدلی آن بیشتر از سایر ورزش‌هاست.

این مقام مسئول ادامه داد: این ورزش مهیجی است که میلیارد‌ها نفر در سراسر جهان به آن علاقه‌مندند و یک رقابت ورزشی بهانه‌ای است برای نزدیک شدن افراد به یکدیگر. اقشار خاصی کشتی را دوست دارند اما همه آن‌ها طرفدار فوتبال نیز هستند و یا در رشته‌هایی مانند والیبال و جودو و تکواندو نیز که در ایران طرفداران زیادی دارد علاقه خاصی به فوتبال نیز در آن‌ها احساس می‌شود.

وی تاکید کرد: جذابیت ورزش فوتبال باعث شده است که افراد در کنار یکدیگر جمع شوند. زمانی که مسابقه‌ای در سطح ملی برگزار می‌شود همه مردم همگام و همدل می‌شوند تا بتوانند در آن رقابت کشورشان برنده شود. یک شرکت صنعتی و بازی‌های داخل ادارات واحد های اداری که می‌خواهند در این مسابقات شرکت کنند افراد و همکاران آن واحد سازمانی که تا قبل از آن شاید با یکدیگر رابطه خوبی هم نداشتند اما به واسطه آن مسابقه همدل و هماهنگ می‌شوند و در برد و باخت خود احساسات نشان می‌دهند.

ترند‌های روز بر پایه فوتبال جذابیت آن را دوچندان کرده است

رحیمی‌پور یادآور شد: میان ایران و عراق یک جنگ ۸ ساله رخ داد و بین عراق و کویت یک جنگ ۴ ساله اتفاق افتاد همین فوتبال به نوعی مسبب همدلی این کشور‌ها می‌شود. بدین صورت که با پرپایی یک بازی دوستانه با یکدیگر و گرفتن عکس های دسته جمعی پیوند میان دو کشور را نزدیک می‌شود. برای مثال بعد از جنگ تحمیلی میان ایران و عراق یک بازی دوستانه‌ای برپا شد که عکس دسته جمعی بازیکنان تیم دوکشور گرفتند و در آن یکی در میان بازیکنان ایستاده بودند و آن عکس تا سالها ترند روز در جامعه ما محسوب می‌شد. بنابراین می‌بینیم که فوتبال موجب انسجام و همدلی میان ملت‌ها نیز می‌شود.

گلریزان به سبک فوتبالی‌ها!

حسین رحیمی در ادامه ضمن متذکر شدن پیشتازی فوتبالی‌ها در امور خیریه اظهار کرد: این امر در دیگر ورزش‌ها و رشته‌ها کمتر اتفاق می‌افتد. در کشتی و ورزش‌های باستانی ما گلریزان را داشته‌ایم اما امروز این امر محدودتر شده است و فوتبال نقش پررنگ‌تری در مسئولیت‌های اجتماعی جامعه نیز دارد.

صنعتی اشتغال‌زا؛ از اسپانسرینگ تا خدمات متعدد

وی افزود: زمانی که یک برنامه فوتبال میان هنرمندان و فوتبالیست‌های پیشکسوت برگزار می‌شود ما شاهد حمایت صداوسیما و اسپانسر‌ها هستیم تا آن مسابقه به خوبی برگزار شود. پس از پیروزی یک تیم دهستان،شهرستان و یا ملی جشن‌های خودجوشی در محلات و شهرها و در سطح گسترده‌تر آن در کشور راه می‌افتد. تمام این موارد مصداق‌های همدلی است که فوتبال به وجود می‌اورد. به طور کلی می‌توان گفت فوتبال خود یک صنعت اشتغال‌زاست. در کنار فوتبال کسب‌وکارهای متعددی به وجود آمده است. فوتبال خود رونق کسب‌وکارهاست.

مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران  تاکید کرد: زمانی که مسابقات فوتبال شروع می‌شود کادر پزشکی را ما در کنار تیم داریم اعم از فیزیوتراپ،روانشناس، متخصص تغذیه و ارتوپد که همه در کنار تیم فوتبال قرار می‌گیرند. و یا در بخش بدنسازی تیم فوتبال استعدادیاب، آنالیزور و مربی بدنسازی را و همچنین تدارکات و کادر اجرایی فنی را در کنار تیم قرار می‌گیرند و به تیم فوتبال خدمات‌رسانی می‌کنند. و یا در بخش رسانه گزارشگر و عکاسان و فیلمبرداران و خبرنگاران برای پوشش خبری مسابقه در زمین فوتبال و سپس در نشست خبری مرتبط با آن حضور دارند. در بخش مدیریت اجرایی برگزارکنندگان، داوران، بازاریاب‌ها کارشناسان داوری و مربیان حضور دارند. احداث کنندگان استادیوم‌ها و ورزشگاه ها تولیدکنندگان البسه و اسپانسرها و غیره همگی زنجیره بزرگی است که فوتبال همه آن‌ها را گرد هم آورده است.

برد و باخت اثر گذار بر اخلاق‌مداری جامعه

 رحیمی‌پور گفت: در زمان باخت یا برد هر تیم در فوتبال نیز از سران بزرگ جهان گرفته تا کوچکترین سمت اجرایی تاثیر اخلاقی از نتیجه بازی می‌گیرند و با برد و باخت تیم خود تغییر رفتار می‌دهند. پس از برد و یا باخت یک تیم روحیه همگانی جامعه نیز تغییر می کند. تعارض‌ها و شادابی‌ها در کشور اوج گرفته و یا بالعکس. فوتبال بسیار می‌تواند موثر باشد به این شرط که ما به درستی از آن استفاده کنیم. متاسفانه گاه از ورزش فقط به عنوان یک وسیله برای رسیدن به اهداف خودمان استفاده می کنیم.

او همچنین اظهار داشت: افراد گاه در یک زمان معین و در یک نقطه مشخص برای رسیدن به اهداف خود در کنار ورزشکاران قرار می‌گیرند. اما فوتبال می‌تواند کمک بسیار شایانی برای همبستگی جامعه داشته باشد. در دوران کرونا که استادیوم‌ها خالی از تماشاچیان می‌باشند از جذابیت این ورزش کاسته شده است. همچنین ضررهای مالی بسیاری به کسب‌وکارهای متعدد که به نوعی از کنار این ورزش درآمد داشتند، تحمیل شده است. کمترین میزان تماشاچی که برای تماشای فوتبال به استادیوم می‌رود بالای ۶۰ هزار نفر است که این موضوع نشانگر طرفدران این ورزش در کشور ماست. اطراف استادیوم‌های ما حتی خانم‌ها کنار استادیوم مینشستند تا فوتبالیست‌های مورد علاقه خود و جو آنجا را بتوانند ببینند. به هر صورت فوتبال ابزار خوبی برای همدلی و همبستگی و برطرف شدن کدورت‌های میان افراد و حتی ملت‌ها و همچنین مشکلات در یک جامعه است.

تعصبات کورکورانه را کنار بگذارید

رحیمی پور در پاسخ به این سوال که آیا فوتبال موجب اتحاد و انشقاق در جامعه می‌شود گفت: در تمامی ادوار یکسری صحبت‌ها و تقابل میان افراد بسیار تعصبی و خارج از ادب بوده است. ندانستن قوانین مسابقات و تعصبات کورکورانه موجب به وجود آمدن اختلافات می‌شود. در گذشته در بسیاری از شهرستان‌های کشور ما مانند تبریز زمانی که مسابقات فوتبال برگزار میشد پرچم دیگر کشور‌ها مانند ترکیه یا آذربایجان را می‌آوردند که این باعث اختلاف میشد و یا باعث توهین به آن فرهنگ و کشور میشد.

مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران افزود: کم اطلاعی و ندانستن قوانین مسابقات این اختلافات و نفاق‌ها را میان ملت‌ها به وجود می‌آورد. تعصب فرهنگی و نژادی و قومی باعث اینطور تفرقه‌ها می‌شود که باید در بحث هنجارها بیشتر توجه نشان داد. چراکه موجب تشنج در استادیوم‌ها و به تبع آن در جامعه می‌شود.

اتحاد عمومی ناشی از فوتبال موقتی است

رحیمی پور در پایان افزود: ثبات اتحاد ایجاد شده توسط فوتبال بستگی به این دارد که ما چه میزان میخواهیم از آن استفاده کنیم، اما به طور کلی این همبستگی‌ها مقطعی است. بدین جهت که پس از اتمام این مسابقات هر کدام از افراد جامعه به کار خود مشغول می‌شوند. به هر صورت برنامه‌ریزی مادام‌العمری برای این اتحاد وجود ندارد. مشکلات و اختلافات و یا ضعف و قوت تیم این اتحاد را در بعضی مواقع از بین می‌برد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3egn62