جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 16060
تاریخ انتشار: 1401/02/20 04:42

فناوری از هزینه‌های اضافی مدارس می‌کاهد

بکارگیری ابزارهای فناورانه در حیطه آموزش یکی از الزامات این روزهای نظام آموزشی به‌شمار می‌رود. به‌عبارت دیگر یکی از ارکان تحول در فناوری آموزشی، کاربرد این ابزار در جریان آموزش برای راحتی، تسریع و اثرگذاری بیشتر آن است؛ بی‌شک جامعه ما باید از تجارب گذشته در این زمینه بهره بگیرد تا نسلی کارآمد پرورش دهیم.

 محمد فیضی، کارشناس تولید و ارائه محتوای آموزشی تربیت کودک در گفت‌وگو باصمت در این باره گفت: به‌اعتقاد من فراگیر شدن محصولات دانش‌بنیان در مدارس کشور اعم از دولتی و غیرانتفاعی نیازمند ایجاد تشکل یا نهادی مستقل برای ارتباط میان شرکت‌های دانش‌بنیان و ادارات و نهادهای دولتی از جمله آموزش و پرورش است. وظیفه این نهاد می‌تواند انجام اقدامات لازم برای قانونمندسازی و الزام این موضوع در ادارات مختلف، بررسی مشکلات موجود در به‌وجود نیامدن این ارتباط و ایجاد راه‌حل برای آنها، شناسایی نیازهای ادارات دولتی و نیز ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و امکان ایجاد کانال‌هایی برای معرفی و ارتباط بین آنها و پیگیری مرتب برای انجام این فعالیت در نهادها و ادارات مختلف تا به‌نتیجه رسیدن باشد. وی افزود: همچنین ایجاد نهادی در هر اداره به‌لحاظ ساختار اداری و ایجاد یک دستورالعمل کامل در آن برای شفاف‌سازی، سرعت و اثربخشی بالاتر، در هریک از ادارات دولتی، امری ضروری است که شامل بخش‌هایی مانند نیازسنجی درست، تعیین مولفه‌های انتخاب فناوری، محورهای مهم انتخاب یک شرکت دانش‌بنیان کارآمد، نحوه تعیین بهترین شرکت‌ها با در نظر داشتن ایجاد فضای رقابت و بهره‌مندی برای همه شرکت‌ها و برنامه‌ریزی سالانه برای اجرای این امر در اداره مربوطه است. فیضی گفت: به‌اعتقاد من از مهم‌ترین مشکلات موجود در این عرصه می‌توان به آگاهی پایین مدارس از مزایا و نتایج استفاده از محصولات دانش‌بنیان برای آنها و بیشتر هزینه‌بر دیدن این موارد از سوی آنها اشاره کرد. اینکه رغبت چندانی از سوی مدارس برای انجام روش و فعالیتی جدید احساس نمی‌شود، امری واضح است که باید در پی دستوراتی، نهادینه کردن تولیدات دانش‌بنیان‌ها تبدیل به یک رویکرد مهم شود؛ باتوجه به الگوی رفتاری مدارس در انجام این موارد که بیشتر براساس دیدن فعالیت‌های انجام‌شده در یک‌سری مدارس خاص و تقلید از آنها است. بسیاری از مدیران و مربیان فعال در مدارس به‌دلیل ترس از نتیجه‌بخش نبودن محصولات فناورانه در امر آموزش و باتوجه به جدید بودن ماهیت تولیدات دانش‌بنیان‌ها به استفاده از این محصولات مقاومت دارند که نیاز به اصلاح آن از سوی ادارات کل احساس می‌شود. در این باره باید به نبودن کانال ارتباطی مناسب و روشی درست برای معرفی بهتر و سریع‌تر محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان به همه مدارس هم اشاره داشت که می‌تواند در ذیل وظایف آن نهاد واسطه باشد. وی افزود: این محصولات می‌تواند تنها منجر به کاهش هزینه برای مدارس شود که به‌طورقطع پس از مدتی برای آنها منتهی به بازگشت سرمایه خواهد شد یا اینکه باعث ایجاد فرصتی برای ارزش‌آفرینی بیشتر برای دانش‌آموزان و سودآوری برای مدارس شود،اما باتوجه به ماهیت این محصولات و رقابت بین مدارس، احتمال سوءاستفاده از چنین مواردی بسیار کم است.

ایران‌قوی درگرو توسعه اقتصاددانش‌بنیان

در این میان بسیاری از کارشناسان حوزه آموزش معتقدند بی‌تردید آموزش‌وپرورش، پیشران جامعه دانش‌بنیان است، اگر در حوزه‌های دانش‌بنیان، عوامل را به ۲ دسته پیش‌برنده و بازدارنده تقسیم کنیم، به‌یقین می‌توان گفت آموزش‌وپرورش نقش بی‌بدیلی در عوامل پیش‌برنده تسهیم دانش دارد. به‌نقل از ایسنا، یوسف نوری، عضو کابینه دولت سیزدهم درباره شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» اظهار کرد: برای رسیدن به «ایران قوی» باید به نتایج تحقیقات و پژوهش‌های انجام‌شده، دقت کنیم، البته هم‌اکنون شاهد ظهور و بروز نیروهای قوی و کاردان انسانی در حوزه‌های مختلف فناوری هستیم و من معتقدم اگر اینها نبودند، امروز کشوری که در بسیاری از زمینه‌ها صاحب علم و فناوری باشد، نداشتیم. وی بااشاره به شعار سال ۱۴۰۱، تصریح کرد: بدون‌تردید، تولید دانش‌بنیان می‌تواند منجر به اشتغال‌آفرینی حداکثری شود. برای مثال در حالت عادی، بازگشت سرمایه در خوشبینانه‌ترین زمان، در حدود ۳۰ درصد است، در حالی که وقتی تولید، دانش‌بنیان می‌شود بازگشت سرمایه به ۱۰۰ درصد و گاهی بیشتر هم خواهد رسید و این مسئله را در دوران کرونا در شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات تجربه کرده‌ایم که این شرکت‌ها با تولید محتوا، بیش از چندین برابر سرمایه اولیه سود کرده‌اند و این نشان می‌دهد که در تولید دانش‌بنیان، بهره‌وری به‌صورت کامل اتفاق می‌افتد. وی تاکید کرد: در مسیر تحقق شعار سال، باید در درجه اول بپذیریم که هریک از ما نقش «پیش‌برنده و محوری» داریم و برای ایفای نقش خود از هیچ تلاشی دریغ نکنیم. به‌گفته آقای وزیر اگر بخواهیم جامعه‌ای دانش‌بنیان داشته باشیم، باید در مصوبات، جلسات و فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده در هر حوزه، بیش از هر مسئله‌ای به علم، دانش و آموزش توجه کنیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l5yvr