یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
کد خبر: 16448
تاریخ انتشار: 1401/02/27 00:49

فعال‌سازی ظرفیت‌های مردمی ارتباطات

حسین ‌زاده‌قشمی_ مدیر کل ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت

همزمان با استقرار دولت سیزدهم و آغاز فعالیت وزرای جدید کابینه، مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز دستخوش تغییرات اساسی در نوع رویکردها، اولویت‌ها، اهداف تعیین‌شده و البته روند اجرایی برنامه‌های عملیاتی شد. در این دوره برخی تئوری‌های اثبات‌شده و نتیجه‌گرا توأم با آثار فرهنگی و اجتماعی ماندگار در اولویت اقدامات مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت و این مرکز از یک اداره فردمحور به تشکیلاتی تفکرمحور، خلاق و تسهیلگر تغییر جهت داد. ضمن اینکه شاید برای نخستین بار در مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت، کانون‌های اندیشه‌ورز شکل گرفت و صاحبان ایده و فکر ازجمله نخبگان دانشگاهی و صاحب‌نظران در حوزه روابط عمومی، وارد تعاملات دوسویه و اثرگذار با مولفه‌های همکاری قابل‌اندازه‌گیری با این مرکز شدند.در دوره حاضر، اولویت‌ها در مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت از آن‌ جهت دچار تغییرات بنیادین شده‌اند که انتقال داده میان افکار عمومی و مسئولان امر در وزارت صنعت، معدن و تجارت از روند یک‌طرفه پیشین به واسطه‌گری صادقانه و پاسخگویی اعتمادآفرین، تغییر الگو داده است. همچنین تمامی ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی قابل‌توجه در نوع خدمات و مطالبات عمومی در رأس برنامه‌های عملیاتی این مرکز قرار گرفته است. از دیگر اولویت‌ها و مبانی مدنظر در دوره جدید مدیریت مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت، توجه ویژه به منویات رهبر معظم انقلاب در چارچوب وظایف دستگاهی خود به‌ویژه در حوزه تولید بوده است؛ به این صورت که ضمن احصای دیدگاه‌های ایشان، گام‌های جدی اجرایی برای تحقق آنها برداشته‌شده و نتایج ارزشمند و ماندگاری نیز به‌دست‌ آمده است.

در این دوره از مسئولیت مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت، جانمایی ادبیات گفتمانی انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب در رأس برنامه‌های تحولی موردنظر مرکز و روابط‌عمومی‌های زیرمجموعه قرار گرفته و ضمن طراحی‌های لازم در این چارچوب، اتاق‌های عملیات برای این کار فعال ‌شده است.

حرکت در مسیر جهاد تبیین

این مرکز با هدف تبیین دستاوردهای گام نخست انقلاب و معرفی برنامه‌های تحولی گام دوم انقلاب آن‌چنان‌که مدنظر رهبر معظم انقلاب است، در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت کشور، اجرای طرح راهیان پیشرفت را با حضور و مشارکت گروه‌های مختلف اجتماعی در دستور کار قرار داده است. منتخبان مردمی، استادان دانشگاه‌ها، ائمه جماعات، دانشجویان، نخبگان علمی، فعالان رسانه‌ای و... در طرح راهیان پیشرفت از واحدهای مختلف صنعتی و معدنی کشور بازدید کرده و از نزدیک با تلاش‌های بزرگ صورت گرفته برای رشد و تعالی کشور در این حوزه‌ها آشنا می‌شوند.

تشکیل قرارگاه جهاد تبیین در این وزارتخانه با هدف معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف صنعتی و معدنی کشور و برای مقابله با تحریف واقعیت‌های موجود بوده و در چارچوب اقدامات طراحی‌شده برای فعالیت قرارگاه جهاد تبیین در وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایجاد گفتمان با هدف ایجاد فکر و مطالبه عمومی، تشکیل کارگروه برای ارتباط مستقیم با فعالان اقتصادی، تقویت ارتباطات مردمی، امیدبخشی به لایه‌های مختلف اجتماع و حضور بی‌واسطه در بین مردم در دستور کار قرار دارد.

سرداران تولید در جنگ اقتصادی

بازدیدهای انجام‌شده در قالب طرح راهیان پیشرفت در دوره جدید مسئولیت مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت در مسیر جهاد تبیین و باهدف ویژه افزایش اعتماد عمومی به توان تولیدی کشور و ظرفیت‌های خودکفایی ایران در صنایع مختلف در دستور کار قرار گرفته است. این بازدیدها در چهارمین مرحله از نمایش ایستادگی و صف‌آرایی در برابر تحریم‌ها به ایستگاه مقاومت در مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو رسید و خبرنگاران و اصحاب رسانه در مرحله چهارم از راهیان پیشرفت از نزدیک با همت والای سرداران تولید آشنا شدند. در سومین مرحله از سلسله بازدیدهای راهیان پیشرفت نیز در روزهای ۲۳ و ۲۴ فروردین‌ امسال با حضور استادانی از دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی و...، از مجموعه مس سرچشمه بازدید شد. در دومین مرحله بازدید راهیان پیشرفت از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور نیز جمعی از ائمه جمعه استان‌های تهران، قم، قزوین و البرز با هدف حرکت در مسیر جهاد تبیین و به همت مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۱۷ و ۱۸ اسفند سال گذشته از مجتمع مس سرچشمه و منطقه معدنی و صنعتی گل‌گهر سیرجان، بازدید کردند. پیش‌تر نیز در مرحله نخست این طرح در روزهای ۱۱ و ۱۲ اسفند سال گذشته به دعوت مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت، جمعی از اصحاب رسانه شامل دبیران اقتصادی، عکاسان و خبرنگاران حوزه‌های مختلف رسانه‌های گروهی از دو مجموعه مجتمع فولاد مبارکه و گروه صنعتی انتخاب الکترونیک بازدید کردند. آشنایی رهبران فکری جامعه با شرایط موجود بخش صنعت، معدن و تجارت، مهم‌ترین هدف مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت در ایده راه‌اندازی طرح راهیان پیشرفت و گامی جدی ازسوی این وزارتخانه برای تحقق اهداف رهبر معظم انقلاب در حوزه جهاد تبیین است که در ۳ مرحله نخست میزبان ائمه جماعات، اساتید دانشگاه‌ها و اصحاب رسانه بوده

 است. این اقدام و نتایج ارزشمند آن برای ترویج روحیه خودباوری در اقشار مختلف جامعه از آن‌ جهت که مورد تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت برای رعایت امانت‌داری در حوزه اطلاع‌رسانی به‌ویژه در زمینه مطالبات مردمی و درخواست‌هایی که متوجه مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اهمیت فراوانی دارد و مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت و واحدهای تابعه آن، همه همت خود را به‌کار بسته‌اند تا به افزایش اعتماد عمومی نسبت به بخش‌های متنوع صنعتی، معدنی و تجاری کشور در حوزه مسئولیتی خود، کمک کنند.

پاسخگویی صادقانه به مخاطبان

ارائه تصویری هوشمند و موثر به مخاطبان و حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت و پاسخگویی به نیازهای روانی و اطلاعاتی ذی‌نفعان، رویکرد اصلی مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره حاضر است، زیرا نباید فراموش کرد همزمان با حربه تحریم‌ها که به‌صورت ظالمانه و مغرضانه بنیان اقتصادی کشور را نشانه رفته، جنگ روانی و ایجاد پریشانی ذهنی در آحاد مختلف جامعه نسبت به توان اقتصادی کشور، حربه مخرب دیگری است که بجد ازسوی دشمنان دنبال می‌شود و به‌عناوین‌مختلف ناامیدی را به اذهان مردم پمپاژ می‌کند؛ ازاین‌رو در کنار تمام اقدامات اجرایی برای توسعه امور و تامین مناسب معیشت مردم، باید توجهی اساسی به افکار عمومی و در رأس آن به نگاه خودباورانه رهبران فکری جامعه داشت. مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت در همین چارچوب و باهدف معرفی دستاوردهای موجود در بخش‌های مختلف تولیدی کشور، وارد کارزار مقابله با تحریف واقعیت‌ها شده و طرح راهیان پیشرفت را در راستای جهاد تبیین عملیاتی کرده است. ورود به عرصه‌های نوین ارتباطات با شناسایی همه ظرفیت‌ها و بکارگیری توان حداکثری نیروی انسانی این حوزه در بخش‌های مختلف وزارتخانه در دستور کار مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد و گام‌های بسیار موثری نیز در مسیر تربیت نیروی انسانی متخصص، برداشته‌ شده و شاهد برگزاری دو دوره آموزشی جامع با مشارکت تمامی مدیران روابط‌عمومی سازمان‌های تابعه و استان بودیم که در آن جدیدترین متدهای اجرایی حوزه روابط‌عمومی به اشتراک گذاشته‌شده

است. همچنین مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای برنامه تحولی خود اقدام به تشکیل اتاق فکر و اندیشه‌ورزی پیرامون مباحث تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت با لایه‌های مختلف رسانه‌ای کرده و در طول ۸ ماه گذشته، نشست‌های متعددی با حضور اصحاب رسانه و مدیران مسئول، سردبیران، خبرنگاران اقتصادی و خبرگان این حوزه، برگزار کرده

 است. و در نهایت اینکه در چارچوب برنامه‌های تحولی مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت، شفافیت در امور و تسهیل رابطه فعالان رسانه‌ای با مدیران و مسئولان این وزارت با اولویت پاسخگویی بهنگام و مناسب به افکار عمومی با جدیت تمام پیگیری و عملیاتی شده و تاکنون امکان بیش از ۲۰۰ ساعت پاسخگویی صنعت، معدن و تجارت تنها در رسانه ملی مهیا شده است.

 

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45adpo