یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
کد خبر: 8763
تاریخ انتشار: 1400/10/01 12:02

فروش یا انهدام ۶۵۰۰ میلیارد تومان اموال تملیکی

طبق قانون تاسیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و اساسنامه آن، از جمله وظایف این سازمان، جمع‌آوری و نگهداری، اداره و فروش کالاهای متروکه دولتی و غیردولتی، ضبطی و قاچاق قطعیت‌یافته و کالاهای قاچاق بلاصاحب و صاحب‌متواری است؛ بر این اساس، اموالی که در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرد، با ورود به انبارهای این سازمان در جریان تعیین‌تکلیف قرار می‌گیرد.

آن‌طور که مسئولان سازمان اموال تملیکی می‌گویند طبق برآوردها حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان اموال در اختیار این سازمان قرار دارد که باید برای تعیین‌تکلیف به فروش رفته یا منهدم شوند؛ این روند در ۲ ماه گذشته شدت گرفته و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان کالا به مزایده گذاشته شده است.

ورود و خروج تا ۶ ماه دیگر یکی می‌شود

معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی با اشاره به ورود رئیس‌جمهوری و ریاست قوه قضاییه به موضوع اموال تملیکی گفت: در نتیجه روند پیش گرفته در مدت اخیر، خروج کالا بیش از ورودی اموال ناشی از قانون بوده و به‌نظر می‌رسد اگر این روند ادامه داشته باشد، تا ۶ ماه آینده بتوان تقریبا ورودی و خروجی یکسانی داشت و انبارها از دپو کالاهای رسوبی خارج شود. حسین میرمعینی درباره مجموع اموال موجود در سازمان اموال تملیکی که باید تعیین‌تکلیف شوند اظهار کرد: آمار دقیقی در این زمینه در دست نیست، چراکه هر زمان که قرار بر مزایده باشد، نرخ کارشناسی کالا تعیین و هزینه‌ها برآورد می‌شود اما به‌نظر می‌رسد ارزش این کالاها بیش از ۶۵۰۰ میلیارد تومان باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در امسال حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از اموال سازمان تملیکی به مزایده گذاشته شده، گفت: در ۲ ماه اخیر حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از این اموال فروش رفته، در حالی که ۵۶۰ میلیارد تومان دیگر مربوطه به مابقی سال است که نشان‌دهنده روند رو به رشد تعیین‌تکلیف اقلام است.

فروش اقلام واردات ممنوع، به‌شرط صادرات

به‌گفته میرمعینی، اقلام فروش رفته شامل لوازم خانگی، پارچه، انواع کیف و کفش، فرش و انواع خوراکی‌هاست و تمامی اقلامی که واردات آن به کشور ممنوع است، به‌شرط صادرات و با اخذ ۳ برابر وثیقه برای خروج از کشور به مزایده گذاشته می‌شوند.

 وضعیت کالاهای تاریخ گذشته

وی درباره کالاهایی که ممکن است در آستانه انقضا قرار داشته یا تاریخ مصرف گذشته باشند و احتمال ورودشان به بازار نیز توضیح داد که طرح کالاها در هر مزایده به‌ویژه برای اقلام خوراکی و بهداشتی مردم، پس از کسب مجوز سازمان غذا و دارو و همچنین استاندارد صورت می‌گیرد و بدون استثنا هر کالایی که از لحاظ تاریخ انقضاء مشکل داشته و منقضی شده باشد، منهدم می‌شود. میرمعینی تاکید کرد: به‌هیچ وجه این اموال وارد بازار مصرف نخواهد شد، چراکه سازمان اموال تملیکی فقط به‌دنبال درآمدزایی نیست و به‌طور حتم در راستای صیانت از سلامت جامعه، نسبت به انهدام این اموال اقدام قاطع می‌کند.

۲ حراج حضوری برگزار شد

همچنین برای سامان بخشیدن به وضعیت انبارها، نخستین مزایده حضوری (حراج) سازمان اموال تملیکی در ۱۱ آذر سال ۱۴۰۰ و در راستای تسریع در تعیین‌تکلیف اموال منقول تحت اختیار این سازمان برگزار شد و ۲۳ آذر نیز برای بار دوم کالاها به حراج گذاشته شد.

به‌گفته سید عبدالمجید اجتهادی، رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، ۴۰۰ پارتی کالا از مجموعه کالاهای مطرح‌شده در دومین حراج حضوری اموال منقول این سازمان عرضه شد که از این میزان ۱۷۴ محموله معادل ۳۸۰ میلیارد ریال کالا توسط متقاضیان خریداری شد.

رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، وعده الکترونیکی شدن حراج و مزایده‌های اموال تملیکی را در ۲۳ آذر داد و این وعده در ۲۸ آذر محقق شد.

برای سرعت بخشیدن و دسترسی آسان متقاضیان سامانه «حراج الکترونیکی سازمان اموال تملیکی»، ۲۸ آذر با حضور وزیر اقتصادی و امور دارایی در یکی از انبارهای سازمان اموال تملیکی رونمایی شد.

رئیس سازمان اموال تملیکی با اشاره به بخش‌های مختلف این سامانه گفت: این سامانه فرصت برابر را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند و همه افراد می‌توانند با ثبت کد ملی در این سامانه، فهرست کالاها و مشخصات آنها را مشاهده و اقدام به خرید کنند. وی بیان‌ کرد: برای همه افراد، حراج در یک زمان مشخص و به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان نرخ کالاها را مشاهده می‌کنند و کسی که بالاترین نرخ را روی کالایی بگذارد در حراج برنده می‌شود.

قانون چه می‌گوید

براساس ماده ۲۴ قانون امور گمرکی، مدت مجاز نگهداری کالا در انبارهای گمرک از تاریخ تحویل کالا به این اماکن ۳ ماه است. البته در صورت تقاضای کتبی صاحبان کالا یا شرکت‌های حمل‌ونقل در زمینه کالای عبوری و وجود علل موجه به تشخیص گمرک و با پرداخت هزینه انبارداری تا تاریخ موافقت گمرک این مدت حداکثر تا ۲ ماه دیگر قابل تمدید است. در صورتی که در مهلت مقرر صاحب کالا برای انجام تشریفات گمرکی و پرداخت وجوه متعلقه اقدام نکند کالا مشمول مقررات متروکه می‌شود.

همچنین طبق ماده ۵۳ قانون مبارزه با قاچاق، کشفیات قاچاق باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از کشف با قید مشخصات، تحویل سازمان اموال تملیکی شوند. این موارد در حالی است که بعضی از کالاهای مصرفی و بهداشتی به‌خاطر طولانی شدن روند رسیدگی پرونده‌ها پیش از رسیدن به انبارهای اموال تملیکی فاسد می‌شوند و این سازمان طبق قانون، موظف به تحویل کالاهاست. از سوی دیگر کالاهای غیرمصرفی و لوازم خانگی نیز در انبارهای این سازمان روی یکدیگر انباشته می‌شوند.

سخن پایانی

وضعیت نابسامان انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی پای رئیس‌جمهوری را به این انبارها کشاند. سید ابراهیم رئیسی ۱۶ مهر امسال از انبارهای اموال تملیکی گمرک استان بوشهر بازدید کرد و فرصتی ۳ ماهه برای رسیدگی به وضعیت انبارهای این سازمان به مسئولان مربوطه داد. علاوه بر برگزاری دو حراج، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در بازدید از یکی انبارهای سازمان تملیکی از برگزاری نخستین حراج الکترونیکی سامانه سازمان اموال تملیکی در ۱۱ دی‌ خبر داد و گفت: شرکت‌کنندگان اول دی‌ می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند. قاسم رسولی‌فاضل، نماینده قوه قضاییه در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی نیز در بازدید از انبارهای این سازمان گفت اکنون ۶۰ درصد کالاها از انبارهای سازمان اموال تملیکی تخلیه شده است.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ov7q3