جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 17491
تاریخ انتشار: 1401/03/23 23:59
ابلاغیه جدید بانک مرکزی به صرافی‌ها

فروش ارز حاصل از صادرات با نرخ توافقی، مجاز شد

براساس ابلاغیه جدید بانک مرکزی، از این پس صرافی‌ها می‌توانند اسکناس ارز صادرکنندگان را با نرخ توافقی خریداری کنند. براساس این ابلاغیه صرافی‌ها اجازه دارند ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز (بدون محدودیت) بفروشند.

رئیس‌کل بانک مرکزی نیز بعد از نشست با صرافان، از افزایش عرضه ارز در صرافی‌ها خبر داده و بر توافق با صرافان برای افزایش عرضه اسکناس و تسهیل مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس تاکید کرده بود.

با این اقدام بانک مرکزی دو برنامه مهم در راستای تسهیل عرضه و فروش ارز اجرایی خواهد شد؛ اول آنکه خرید ارز صادرکنندگان با نرخ توافقی و غیردستوری منجر به افزایش انگیزه صادرکنندگان برای بازگشت ارزهای صادراتی خواهد شد و از سوی دیگر بانک مرکزی با صدور مجوز فروش ارز در سرفصل ۲۴ (سایر) با احراز هویت متقاضی، خرید ارز برای متقاضیان از کانال رسمی را تسهیل کرده است.

نرخ ارز کاهش می‌یابد

صرافان معتقدند ابلاغیه جدید بانک مرکزی و صدور مجوز خرید توافقی ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ منجر به عرضه گسترده ارزهای صادراتی در بازار خواهد شد که به تعدیل نرخ ارز کمک خواهد کرد. کامران سلطانی‌زاده، عضو شورای‌عالی کانون صرافان با اشاره به ابلاغیه‌ای که بانک مرکزی در سامانه سنا به صرافی‌ها ابلاغ کرده، اظهار کرد: این مجوزی برای خرید ارز به نرخ توافقی از صادرکنندگان است؛ به این صورت که صادرکنندگان برای فروش ارز حاصل از صادرات، بدون نرخ دستوری و بدون محدودیت و براساس توافق با خریدار، نرخ را مشخص می‌کنند و به صرافی می‌فروشند.

وی با بیان اینکه در ادامه براساس سرفصل‌های مشخص شده در سامانه سنا، نیازهای ارزی مردم پاسخ داده خواهد شد، افزود: احتمالا بانک مرکزی سقف و سرفصل‌های مدنظر را اعلام خواهد کرد.

سلطانی‌زاده افزود: زمانی که صادرکنندگان بتوانند ارز خود را با نرخ توافقی بفروشند، حجم قابل‌توجهی از ارز صادرکنندگان که معمولا آن را نگه می‌دارند تا نرخ اصلاح شود، بدون توقف و در جهت تامین نقدینگی، به سیستم صرافی‌ها عرضه خواهد شد. یعنی اینکه بانک مرکزی در این طرح بدون اینکه از منابع ارزی خود استفاده کند، می‌تواند از منابع واقعی در بازار ارز و به‌صورت اصلاح چرخه قیمتی بهره‌مند شود و هر زمان که نیاز و ضرورت داشت می‌تواند از منابع ارزی خودش استفاده کند.

وی تاکید کرد: فعلا با این مصوبه، بانک مرکزی نیازی ندارد که از منابع ارزی خودش استفاده کند و این اقدام بسیار مثبتی برای بازار ارز خواهد بود.

به‌گفته سلطانی‌زاده نرخ واقعی و توافقی هم باعث ایجاد رقابت و جذابیت برای فروش ارز حاصل از صادرات در یک مدت زمان کم و با حجم زیاد می‌شود که به تعدیل نرخ کمک قابل‌توجهی خواهد داشت.

اختلاف نرخ ارز کاهش می‌یابد

درهمین حال رئیس سابق کانون صرافان از ایجاد تعادل در بازار ارز و کاهش قیمت‌ها با تصمیمات جدید بانک مرکزی خبر داد و گفت: در حوزه ارزی اختلاف نرخ آرام آرام کاهش می‌یابد و صف در مقابل صرافی‌ها از بین می‌رود.

حمید لواسانی درباره وضعیت بازار ارز پس از تصمیمات و ابلاغ دستورالعمل بانک مرکزی به صرافی‌های مجاز، گفت: شاه‌بیت مصوبه روز گذشته بانک مرکزی این است که اجازه می‌دهد صرافی‌ها برمبنای نیاز روزانه ارز از صادرکنندگان خریداری کنند. به‌اعتقاد وی اجرای مصوبه خرید ارز از صادرکنندگان با نرخ توافقی باعث می‌شود بازار به تعادل برسد. رئیس سابق کانون صرافان تصریح کرد: با اجرای دستورالعمل بانک مرکزی عرضه بر تقاضا پیشی گرفته است.

وی تاکید کرد: در روزهای آینده قطعا اگر حضور بازارساز با این مقررات خوبی که اتخاذ شده، بیشتر شود نیازی به عرضه و دخالت بازارساز و بانک مرکزی نیست.

لواسانی گفت: الان ما درصددیم صف و تجمع در مقابل صرافی‌ها از بین برود و صف زمانی از بین می‌رود که بازار ارز چندنرخی نباشد. این فعال بازار ارز افزود: در حوزه ارزی اختلاف قیمت‌ها آرام‌آرام کاهش می‌یابد و به سمتی می‌رویم که افراد بتوانند نیازهای روزمره خود در حوزه صرافی همچون حواله و اسکناس را تامین کنند.

تاثیر مثبت دلار صادراتی روی شاخص سازها

بورس تهران نیز پس از تصمیم‌های ضربتی بانک مرکزی برای کنترل تلاطم بازار ارز به‌ویژه برای ارز صادر‌کنندگان و تجار امروز شاهد رِنج شدن نرخ سهام به سمت سقف دامنه نوسان مثبت قیمتی در اغلب سهام‌های شاخص‌ساز صادرات‌محور بود.

در بازار روز گذشته همچنین تقویت حجم و ارزش معاملات نسبت به روزهای قبل در حالی رقم خورد که از تعداد فروشندگان حقیقی که از هر فرصتی برای خروج از بازار استفاده می‌کنند، تا حد محسوسی کاسته شد؛ هرچند تقویت اعتماد در بازار همچنان ضروری است و صندوق‌ها و حقوقی‌های بزرگ ‌باید دستکم از فروش‌های کورکورانه اجتناب کنند.

در فرابورس نیز امروز عملیات بازار باز بانک مرکزی در بازار اوراق بدهی قابل‌توجه بود. در این بازار معارفه و عرضه اولیه بخشی از سهام یکی از شرکت‌های تاکسیران اینترنتی به‌عنوان نخستین استارت‌آپ به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گرفته که ارزش‌گذاری سهام این شرکت برخوردار از دارایی نامشهود با اعداد و ارقام بسیار بالاتر از رقم ارزش‌گذاری قبل و باتوجه به بازار رقابتی آن محل انتقاد برخی تحلیلگران است.

اساسا باتوجه به ساختار و پایه اصول حسابداری و حسابرسی در کشور و فقدان رویه‌ای قابل اتکا برای ارزش‌گذاری و ثبت دارایی‌های نامشهود، انگیزه سهامداران عمده این شرکت‌ها برای ورود به بازار سهام همواره با بدبینی برخی تحلیلگران مواجه بوده و صاحبان سهام عمده این شرکت‌ها را به مارکت کَپ‌سازی‌های غیرعلمی و نجومی و سوءاستفاده از سهامداران برای خارج کردن پول از بازار متهم می‌کنند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v57gp