یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
کد خبر: 3151
تاریخ انتشار: 1400/07/20 10:47
صمت از نشست خبری رئیس سازمان توسعه تجارت گزارش می‌دهد

فرصت ویژه دولت سیزدهم برای صادرکنندگان

نخستین نشست خبری رئیس جدید سازمان توسعه تجارت در محل تالار اصفهان نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

علیرضا پیمان‌پاک در ابتدای این نشست با بیان اینکه رویکرد تیم جدید فعال در وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت، همیاری و همفکری با بازیگران اصلی حوزه تجارت خارجی کشور است، گفت: رئیس‌جمهوری برنامه‌ای کلان برای افزایش صادرات ارائه کرده‌اند، چراکه بر این باورند که افزایش صادرات کشور به رونق تولید گره خورده است.

 امروزه بسیاری از واحدهای تولیدی کشور یا تعطیل شده‌اند یا ظرفیت خالی دارند و از سوی دیگر، تورم چندساله در کشور قدرت خرید مردم را کاهش داده است؛ بنابراین نمی‌توان بر بازار داخلی برای ایجاد رونق حساب ویژه‌ای باز کرد. از همین‌رو در کوتاه‌مدت نمی‌توان رونق جدی به وجود آورد. 

باید صادرات را توسعه دهیم

وی با تاکید بر اینکه باید صادرات کشور را توسعه دهیم، خاطرنشان کرد: این امر مهم وظیفه ما است. سازمان توسعه تجارت نیز در همین زمینه برنامه‌هایی را تدوین و در همین راستا، سازمان توسعه تجارت، دالان‌های تجاری را برای کشورهای هدف صادراتی ایجاد کرده ‌است.

 برهمین اساس برای افزایش صادرات در افق ۴ساله الزاماتی در نظر گرفته‌شده که اجرایی خواهدشد. برای اجرای این الزامات نیز مشکلات سر راه ‌حل خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه گفت: نباید فراموش کرد صادرکنندگان در شرایط بسیار خاصی قرار دارند. خوشبختانه رئیس‌جمهوری نگاه ویژه‌ای به صادرات دارد که کاملا صادرات محور است. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز پیش از این، عملکرد صادراتی داشته و با مشکلات صادرات از نزدیک آشنایی دارد. 

روسای سازمان برنامه‌وبودجه و بانک مرکزی نیز سابق بر این، دستی در حوزه تجارت داشته‌اند. این فرصت بی‌نظیر و تاریخی است که صادرکنندگان کشور امروز از آن بهره‌مند هستند. 

ابلاغ آیین‌نامه تسهیل قوانین تجاری

پیمان‌پاک درباره تهاتر کالا نیز اظهارکرد: آیین‌نامه اصلاح ضوابط تجاری و ارزی برای تسهیل قوانین تجاری ابلاغ‌شده که یکی از بخش‌های آن، تهاتر کالاهای صادراتی است.

 براساس این آیین‌نامه، صادرات کالایی انجام می‌شود اما به‌دلیل سخت بودن سیستم انتقال ارز، بازگرداندن ارز آن، امکان‌پذیر نیست، در این شرایط، صادرکننده می‌تواند در ازای ارز، محصولات موردنیاز کشور را بدون سقف و سابقه وارد کند که این روند، صادرات در شرایط فعلی را توجیه‌پذیر می‌کند. 

پیمان‌پاک درباره تهاتر نفت با کالا نیز تاکید کرد: تهاتر صادرات نفت عمدتا با کالاهای اساسی انجام‌می‌شود، زیرا امکان تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی نفت با دیگر محصولات سخت است. 

وی با بیان اینکه در یک ماه گذشته این تهاتر با واردات نهاده‌های دامی، کنجاله سویا، روغن و گندم انجام‌شده، تصریح کرد: درصورتی‌که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، شرایط برای تهاتر صادرات نفت با تمام کالاهای موردنیاز کشور فراهم می‌شود. 

توسعه صادرات در گرو رونق تولید

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهوری بر تجارت با همسایگان ایران، تصریح کرد: توسعه صادرات با اولویت‌بندی و پشتیبانی سرعت می‌گیرد. 

ایجاد منابع ارزی از طریق توسعه صادرات غیرنفتی باعث می‌شود دولت، بازار ارز، تأمین مواد اولیه و نهاده‌های تولید را تثبیت کند.

وی با بیان اینکه قوانینی برای وضعیت لجستیکی، ارتباطات سیاسی با کشورها، توسعه بازار و حجم صادراتی در حال تدوین است، اظهارکرد: برخی از کشورهای همسایگان به اضافه کشورهایی مانند هند، چین و افریقا در اولویت ایجاد مسیرهای تجاری قرار دارند و نوع کالا و میزان صادرات آن شناسایی‌شده تا شرایط برای توسعه تجارت با کشورهای هدف فراهم شود.

افزایش تعداد رایزن‌های بازرگانی

پیمان‌پاک ادامه داد: امسال تعداد رایزن‌ها را به ۱۰ رایزن افزایش خواهیم داد و ممکن است رایزن‌ها را از کشورهایی که برای ما اولویت ندارند، به کشورهایی که اولویت دارند، منتقل کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: باید رایزن‌ها طبق برنامه‌های ما پیش بروند و از همه مهم‌تر باید نسبت به کشوری که در آن ماموریت دارند، شناخت داشته باشند و در کنار فعالیت رایزن‌ها باید توسعه و فعال‌سازی مراکز را نیز جلو ببریم. 

وی همچنین از پیشنهاد زنجیره تأمین بین‌المللی وزارت صنعت، معدن وتجارت برای توسعه تجارت خبر داد و گفت: در این برنامه مقررشده صادرات انجام شود و درصورتی‌که کشور هدف کالایی برای تأمین نیازهای وارداتی ایران نداشته باشد، محصولاتی با ارز صادراتی از آن کشور خریداری و به مقصد ثالث صادر شود تا بتوانیم کالای موردنیاز کشور را از این طریق تأمین کنیم. 

پیمان پاک خاطرنشان کرد: مذاکراتی با کشور سریلانکا در این زمینه انجام‌شده تا با ارز صادراتی کالاهای ایرانی، چای از این کشور خریداری و به کشور ثالث ارسال شود تا از کشور سوم بتوانیم کالای موردنیاز ایران را تأمین کنیم.

مخالفت با طرح جرم‌انگاری عدم‌بازگشت ارز صادراتی

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه یکی پروژه‌های زیرساختی برای افزایش صادرات ارز است، اظهارکرد: مجلس شورای اسلامی طرحی را با نام جرم‌انگاری عدم‌بازگشت ارز صادراتی پیشنهاد کرده که می‌تواند مشکلات فراوانی به‌دنبال داشته باشد و با توسعه صادرات تناقض دارد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان توسعه تجارت با تصویب این طرح مخالف است، اظهارکرد: مراتب اعتراض خود را به کمیسیون‌های مربوطه در این زمینه اعلام کرده‌ایم، زیرا نباید با استفاده از قوه قهریه با صادرکنندگان برخورد کرد.

وی با اشاره به کارگروه ارزی سازمان توسعه تجارت، تصریح کرد: مشکلات صادرکنندگان درباره بازنگرداندن ارز در این کارگروه بررسی و طی جلساتی برای رفع آن و تعیین مدت‌زمان جدید اقدام می‌شود که تهاتر یکی از این راهکارهاست.

صادرات به کشورهای همسایه و چین و هند

معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت همچنین بیان کرد: ۸۵ درصد صادرات به کشورهای همسایه و چین و هند بوده است و کشورهای غنا و افریقای‌جنوبی در قاره افریقا، ازبکستان و ترکمنستان در آسیای میانه، آلمان در اروپا و تایلند و اندونزی در آسیا و همچنین ترکیه از کشورهای همسایه مقاصد صادراتی کشورمان بوده‌اند که بیشترین رشد را داشته‌اند.

رشد صادرات به اوراسیا

وی همچنین از رشد ۴۶ درصدی صادرات به کشورهای عضو اوراسیا خبر داد و اضافه کرد: در مراسم روز ملی صادرات قدردانی بسیار خوبی از زحمات بخش خصوصی و صادرکنندگان به عمل خواهد آمد. 

حضور ۵۰۰ بنگاه صادراتی در فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه و ممتاز

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به ابعاد مختلف این مراسم بیان کرد: ۵۰۰ بنگاه توانمند صادراتی در فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه و ممتاز در ۶۱ گروه کالایی و خدماتی شرکت کرده‌اند که جلسات کارگروه برای انتخاب نهایی در حال انجام است.

نوری همچنین توجه به همت و تلاش صادرکنندگان را در انتخاب صادرکنندگان نمونه امسال دارای اهمیت و نقش ویژه‌ای دانست و گفت: موضوعاتی از قبیل مصرف انرژی و مصرف منابع آبی نیز در انتخاب صادرکنندگان نمونه سال ۱۴۰۰ موردتوجه قرار می‌گیرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48jma3