چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 18935
تاریخ انتشار: 1401/05/22 23:51
با حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه رقم می‌خورد

فرصت طلایی پیش‌روی قطعه‌سازان ایرانی

نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه از ۳۱ مرداد تا 3 شهریور ۱۴۰۱ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی مسکو با حضور حدود ۶۰۰ شرکت از ۱۸ کشور و در ۳۰ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی برگزار می‌شود. فعالان اقتصادی حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو را فرصتی برای ارائه محصولات با فناوری بالا می‌دانند.

اهمیت حضور در نمایشگاه‌های خارجی

سیدرضا فاطمی‌امین با اشاره به اهمیت حضور ایران در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو گفت: برای کشورها بیش از سود صادرات، نوع کالای صادراتی دارای اهمیت است. وی افزود: یک شاخص جهانی در زمینه صادرات وجود دارد به‌نام شاخص پیچیدگی که در آن، میان صادرات مواد غذایی با محصولاتی که از فناوری بالا برخوردارند، تفاوت بسیاری وجود دارد. فاطمی‌امین با بیان اینکه هر چه محصولات صادراتی یک کشور از فناوری پیچیده‌تری برخوردار باشد، شاخص جهانی آن کشور ارتقا پیدا می‌کند، افزود: در تعیین جدول کشورها به این موضوع نگاه می‌کنند که چند کشور در حال تولید آن محصول صادراتی و چند کشور، واردکننده هستند. هر چه تعداد تولیدکننده کمتر و واردکننده بیشتر باشد، آن کالا ارزش بیشتری پیدا می‌کند. وی حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو را فرصتی برای ارائه محصولات با فناوری بالا خواند و اظهار کرد: وقتی پهپاد، دستگاه اکسیژن‌ساز و ربات جراح به کشورهای گوناگون صادر می‌کنیم، نشان از قدرت داشته و به شناخته شدن ما در جهان کمک می‌کند. به علاوه، روسیه یک کشور دارای فناوری بالا به‌شمار می‌رود و صادرات قطعات خودرو یا توربین و دیگر محصولات با فناوری بالا از کشور ما به این کشور، نشان از قدرت جمهوری اسلامی ایران دارد.

نمایش توان خودرویی ایران در روسیه

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌ساز کشور در گفت‌وگو با تسنیم گفت: ایران با مشارکت حدود ۴۰ قطعه‌ساز در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه حضور می‌یابد. در این نمایشگاه که توانمندی صنعت خودرو کشورهای گوناگون به نمایش گذاشته می‌شود، سالنی به مساحت ۱۷۰۰ مترمربع و حدود ۹۰۰ مترمربع غرفه برای ارائه توانمندی صنعت قطعه‌سازی کشور در اختیار ایران قرار داده شده است. وی افزود: مدیریت و برنامه‌ریزی حضور شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه نیز با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت بر عهده انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو کشور قرار داده شده و وزیر صنعت، معدن و تجارت غرفه ایران را در این نمایشگاه افتتاح خواهد کرد. دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن کشور گفت: در حال‌حاضر روش قیمت‌گذاری خودرو در بورس، تنها راه فرار از وضعیت فعلی است و امیدواریم با استفاده از این روش، بخشی از ضرر و زیان خودروسازها جبران شود. محبی‌نژاد درباره وضعیت صنعت خودرو کشور اظهار کرد: در حال‌حاضر صنعت خودرو کشور در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد و یکسری تصمیم‌گیری‌های جدی برای این صنعت باید گرفته شود که این مهم در فرمان ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهوری آمده است. از بندهای این فرمان می‌توان به خصوصی‌سازی اشاره کرد یا حداقل مدیریت آن به بخش خصوصی واگذار شود. در گام بعد موضوع انتقال سهام و واگذاری دو خودروساز کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا مطرح است و همچنین درباره کیفیت خودرو که مبحث بسیار مهمی که به آن باید پرداخت.

همکاری قطعه‌سازان ایرانی و خودروسازان روسی

قطعه‌سازان ایران در حالی به نمایش توان خود در نمایشگاه روسیه می‌پردازند که اردیبهشت امسال یک شرکت مطرح خودروساز روسی خواستار همکاری با قطعه‌سازان ایرانی برای تامین قطعات موردنیاز شد و به این ترتیب، همکاری قطعه‌سازان ایرانی و خودروسازان روسی کلید خورد. سیدحسین بحرینیان، عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در گفت‌وگو با اقتصادی ایرنا با تایید این مطلب، افزود: نظر به درخواست همکاری خودروساز مطرح روسیه با قطعه‌سازان ایرانی، سازندگان بالقوه قطعات که توانایی تامین نظر طرف روسی از نظر کیفیت و کمیت تولید را داشته باشند، با واسطه انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، می‌توانند شانس خود را برای حضور در بازار این همسایه شمالی بیازمایند.این مقام صنفی گفت: مجموعه بوستر کامل به همراه سیلندر ترمز، مدول هیدرولیک سیستم ضدقفل، سنسورهای سرعت مربوط به سیستم ضدقفل، کمربند ایمنی، ایربگ (کیسه هوا)، دینام، کمپرسور سیستم هوای مطبوع (کولر)، حس‌گر اکسیژن، ترموستات و مکانیسم شیشه‌بالابر ازجمله قطعات موردنیاز خودروساز روسی است.

تمایل روسیه برای واردات قطعه از ایران

عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با بیان اینکه توان مهندسی قطعه‌سازان ایرانی بالاتر از روس‌هاست، از افزایش تقاضای روسیه برای واردات قطعه از ایران خبر داد. رضا رضایی ضمن بیان این مطلب گفت: در دو صنعت راهبردی خودروسازی و قطعه‌سازی بالاتر از صنعتگران روسی هستیم و از توان مهندسی بالاتری برخورداریم و قطعه‌سازان ایرانی توانایی طراحی و کار کردن با خودروسازان بین‌المللی را دارند. وی افزود: تعداد قابل‌توجهی از قطعه‌سازان کشور به‌دلیل استانداردهای کاری و رعایت الزامات مهندسی، حرکت روزآمدی در این صنعت داشته و دارند. رضایی اظهار کرد: تعداد زیادی از این قطعه‌سازان توانایی طراحی و کار کردن با قطعه‌سازان و خودروسازان بین‌المللی را دارند. این پیشکسوت صنعت قطعه‌سازی با اشاره به مطرح‌شدن همکاری با روس‌ها، خاطرنشان کرد: در دو صنعت راهبردی خودروسازی و قطعه‌سازی بالاتر از صنعتگران روسی هستیم و از توان مهندسی بالاتری برخورداریم.

سخن پایانی

با توجه به بازار بزرگ روسیه، داشتن مرز آبی مشترک و همچنین رسیدن به بازار اوراسیا، یکی از خودروسازان برنامه‌ریزی کرده که سهم بیشتری از این بازار روسیه داشته باشد. بر این اساس، تولید و صادرات خودرو و قطعات آن، از جمله موضوعاتی است که باجدیت از سوی آن خودروساز پیگیری خواهد شد. در این میان، یکی از برنامه‌های که این گروه در سال جاری با جدیت دنبال می‌کند و این امر به مدیران ارشد منطقه ویژه اقتصادی ایلابوگای جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه یادآور شده، افزایش صادرات قطعه به روسیه است. در سال‌های اخیر قطعات خودرویی گوناگونی ازجمله رادیاتور، قطعات سیستم تعلیق و قطعات ریخته‌گری به بازار روسیه صادر شده است.قطعه‌سازان ایرانی در سال‌های گذشته ارتباطاتی با شرکت‌های خارجی به‌ویژه در زمینه تبادل فناوری داشتند، اما در سال‌های اخیر، این ارتباطات به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه قطع شد. حتی گاهی اوقات شدت تحریم‌ها به حدی بود که به ایمیل‌های ارسالی شرکت‌های ایرانی پاسخ داده نمی‌شد. با این حال، به اعتقاد کارشناسان موهبت تحریم‌ها این بود که روی پای خود بایستادیم و به داخلی‌سازی روی آوردیم، اما در مجموع ارتباط با دنیا برای توسعه فعالیت‌ها و عقب نماندن از جریان تولید و فناوری لازم است. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ke7zd