جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 17337
تاریخ انتشار: 1401/03/18 01:38
کارشناسان بر ترسیم نقشه راه صنعت نمایشگاهی تاکید کردند

فرصتی برای بازسازی اقتصاد

نمایشگاه‌ها به‌عنوان ویترین‌ اصلی صنایع و کسب‌وکارها، همواره نقش موثری در توسعه‌ اقتصاد دارند.

 

هرچه نمایشگاه‌ها به‌لحاظ محدوده جغرافیایی گسترده‌تر باشند، اهداف بزرگ‌تری را پوشش خواهند داد؛ به‌عنوان مثال نمایشگاه‌های بین‌المللی در بیشتر کشورهای دنیا با هدف توسعه صادرات و تسخیر بازارهای جهانی برپا می‌‌شوند. سالانه در ایران نیز نمایشگاه‌های بین‌المللی متعددی در حوزه اصناف و مشاغل مختلف برگزار می‌شود که همگی هدف توسعه اقتصاد و شناسایی ظرفیت‌های داخلی را دنبال می‌کنند. هرچند با همه‌گیری ویروس کرونا روند پیشرفت فعالیت‌های صنعت نمایشگاهی نه‌تنها در ایران، بلکه در کل جهان متوقف شد اما با بهبود نسبی شرایط، چرخ نمایشگاه‌ها دوباره شروع به چرخیدن کرد. ۷ ژوئن، روز جهانی نمایشگاه‌ها بهانه مناسبی است تا به میزان اهمیت فعالیت‌های صنعت نمایشگاهی پرداخته شود.

پیشبرد اقتصاد جهانی با نمایشگاه‌ها

عباس تقدسی‌نژاد- مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب: باتوجه به روند تحول در عرصه تجارت و بازاریابی کالا و خدمات، اهمیت ابزارهای بازاریابی موثر نزد بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و صاحبان کسب‌وکارها، بیش از پیش نمایان شده و یکی از امکان‌های بی‌بدیل ترویج (Promotion) کالا و خدمات، رویدادها و نمایشگاه‌های تجاری هستند. در حال ‌حاضر نمایشگاه‌های تجاری بیش از ۱۹۰ میلیارد دلار از GDP اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده‌اند و بیش از ۳.۲ میلیون نفر در این صنعت مشغول کار هستند؛ بنابراین ایجاد هم‌افزایی در جامعه بزرگ صنعت نمایشگاهی از الزامات اساسی توسعه این صنعت است و روز جهانی نمایشگاه‌ها که با ابتکار و نوآوری جامعه نمایشگاهی، هر سال در خرداد (ژوئن میلادی) در سرتاسر جهان برگزار می‌شود، فرصت بسیار مناسبی برای توجه بیشتر به صنعت نمایشگاهی در سطح جهان، منطقه و کشور عزیز ما است.

در چند سال گذشته ابتکار روز جهانی نمایشگاه‌ها سبب گرد هم آمدن هزاران نفر از فعالان و متخصصان این صنعت در سرتاسر جهان شده و در کشور ما نیز فرصت بسیار مناسبی است برای گردهمایی انجمن‌ها، مجریان نمایشگاهی، مجموعه نمایشگاه‌ها، ارائه‌دهندگان خدمات و... که می‌توان از این موقعیت برای تحقق اهدافی از جمله ساماندهی فعالیت نمایشگاه‌ها، ایجاد هماهنگی در نمایشگاه‌های استان‌ها، ارتقای کیفیت خدمات دارندگان سایت‌ها و رعایت کامل اصول مشتری‌مداری توسط آنها، آگاه‌سازی جامعه از اهمیت نمایشگاه‌ها و از همه مهم‌تر به رسمیت شناختن فعالیت نمایشگاهی به‌عنوان یک فعالیت صنعتی براساس طبقه‌بندی‌های بین‌المللی در توسعه اقتصادی کشور استفاده کرد.

همچنین روز جهانی نمایشگاه‌ها در سرتاسر دنیا (Global exhibitions day) ارزش‌های بی‌بدیل نمایشگاه‌ها و رویدادهای تجاری را در پیشبرد اهداف اقتصاد جهانی و بسط بسترهای بازاریابی چهره به چهره در حوزه تجارت یادآور می‌شود.

این روز یادآور آن است که همه در صنعت نمایشگاهی از متخصصان گرفته تا مشاغل و انجمن‌ها باید برای توانمندسازی فعالان و شاغلان این عرصه تلاشی بی‌وقفه داشته باشند تا فرصت‌هایی بی‌نظیر ویژه میلیون‌ها کسب‌وکار تولیدی و خدماتی خلق شود؛ بنابراین ایجاد بستر ارتباطی و همکاری نمایشگاه‌های تجاری کشورمان با دیگر کشورها در چنین روزی سبب تعریف افق‌های مشترک، بروز نوآوری و کشف فرصت‌های تجاری جدید می‌شود و زمینه را برای ترقی تجارت خارجی ایران فراهم می‌کند. گرامیداشت چنین روزی علاوه بر ترسیم افق‌های مشترک میان بازیگران اصلی این صنعت، عرصه را برای تعاملات و همکاری‌های جهانی فراهم می‌آورد.

امسال روز جهانی نمایشگاه‌ها فرصت بسیار مناسبی است تا بر این هدف متمرکز شویم که نمایشگاه‌ها پس از دوران همه‌گیری کرونا، می‌توانند بر رشد و توسعه اقتصاد تاثیرگذار و در واقع پلی باشند برای بازسازی اقتصاد کشور. در واقع باید تلاش کنیم این پیام را به تمامی فعالان صنعتی و اقتصادی برسانیم که بهترین، آسان‌ترین و سریع‌ترین راه برای برقراری ارتباط با بازارهای هدف، نمایشگاه‌ها هستند و این نمایشگاه‌ها هستند که می‌توانند به احیای اقتصاد کمک کنند. بنا بر آنچه گفته شد از تمامی فعالان صنعت نمایشگاهی دعوت می‌کنم با استفاده از فرصت پیش‌آمده، به‌منظور معرفی نمایشگاه‌ها به عنوان سکوهای تجاری همت گمارند. به امید اتحاد و همدلی روزافزون فعالان صنعت نمایشگاهی ایران و جهان.

تحقق توان‌افزایی زنجیره دانش

سید رضا قندیلی- مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی زنجان: امروز صنعت نمایشگاهی به‌مثابه موتور محرک اقتصادِ تولید و گفت‌وگوی تجارت و توسعه، نقشی اساسی در انتقال دانش و ثروت میان جوامع بشری ایفا می‌کند و سبب رشد و شکوفایی خدمات و تخصصی شدن مشاغل و تغییر نیاز مخاطب می‌شود.

همان‌طور که هر رویداد با تشکیل زنجیره ارزش‌ راهکارهایی را برای چالش‌های پیش رو طراحی می‌کند، شبکه‌ای از خدمات، تحولات، گروه‌های تخصصی و ابزارهایی را به‌کار می‌گیرد تا اجتماع‌هایی گسترده‌تر که شامل مخاطبان بالقوه و بالفعل است در کنار یکدیگر گرد هم آیند و اتفاقی را رقم بزنند که دیگر امکان فراهم کردن آن وجود ندارد و این نقش بی‌بدیل صنعت نمایشگاهی است.

هر رویدادی که در جهان برگزار می‌شود، یک جریان منظم و زنده‌ای است که اثرات آن تضمین‌کننده سال‌ها رشد، اشتغال، کارآفرینی، انتقال فناوری به همراه خدمات و ارزش‌افزوده خواهد بود. رویدادهای نمایشگاهی گردشی پویا و هدفمند را تنظیم می‌کنند که در صورت جایگزینی آن با هر چیز دیگری امکان‌پذیر نبوده و منحصر به فرد است. افتخار ابتکار نام‌گذاری این روز جهانی به‌نام ایران و استاد عزیزم جناب شاهرخ مدرس است که مایه مباهات تمامی دست‌اندرکاران صنعت است و آن را ارج می‌نهیم.

در اهمیت جایگاه صنعت نمایشگاهی می‌توان گفت هر رویداد نمایشگاهی ایران به‌طور میانگین حداقل برای ۲ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند و حتی سایر گروه‌های خدماتی راکد از طریق فعالیت وابسته به رویدادها وارد چرخه رونق می‌شوند. اگر سهم تولید موثر از مشارکت در نمایشگاه‌ها و انعقاد قراردادهای حاصل از فروش، خدمت، صادرات و سفارش صنعتی را بررسی کنیم، رویدادهای نمایشگاهی ایران به‌طور مستقیم و غیرمستقیم نیاز و تقاضای حداقل نیمی از کسب‌وکارهای کشور را تامین می‌کنند.

امروز گرچه نیازمند تخصصی شدن و توسعه مسیر جامعه تولید، دانش‌مدار و ارائه‌دهندگان خدمات در رویدادها هستیم، اما باید بر توان‌افزایی بین‌المللی نمایشگاه‌های داخلی با تکیه‌ بر ظرفیت‌های ملی در عرصه بین‌الملل هم‌ متمرکز شویم و ظرفیت‌های بالقوه‌ای را با هدف‌های دوربرد نشانه‌گذاری کنیم.

راهکار روز جهانی نمایشگاه‌ها تبیین‌کننده افق رو به پیشرفتی است که در این سال‌ها برای آن برنامه‌ریزی ‌شده و تحقق آن قطعا می‌تواند ذهن بشر را معطوف به اهمیت آن کند و از طرفی ریشه‌های برگزاری رویدادها را در کشورهای جهان به نمایش بگذارد؛ همان‌طور که در ایران قدمتی چند هزار ساله دارد.

سخن پایانی

کارشناسان معتقدند تاثیرات مستقیم اقتصاد نمایشگاهی، به‌ویژه نمایشگاه‌های فصلی و منطقه‌ای در اصل ارزش افزوده تولیدات محلی در سطح کلان و اشتغال در همان منطقه است که شامل کارمندان شرکت برگزارکننده و کارمندان خود نمایشگاه می‌شود. تاثیرات غیرمستقیم اقتصاد نمایشگاهی نیز فعالیت‌هایی است که در زنجیره رویدادهای نمایشگاهی به‌وقوع می‌پیوندد؛ به‌عنوان مثال ایجاد فرصت‌های شغلی در کارخانه‌هایی که به ساخت تجهیزات لازم برای‌ غرفه‌های نمایشگاهی می‌پردازند یا حتی اشتغال ایجادشده در پس برگزاری نمایشگاه‌ها. تمامی این موارد، اهمیت توجه به برگزاری نمایشگاه‌ها به‌ویژه نمایشگاه‌های فصلی و منطقه‌ای را بیشتر نمایان می‌کند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4m8xqj