یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
کد خبر: 1913
تاریخ انتشار: 1400/07/03 15:53
صمت از مزیت‌های حضور در اکسپو دوبی گزارش می‌دهد

فرصتی استثنایی برای توسعه گردشگری ایران

اکسپو دوبی از مهر ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و پیش‌بینی می‌شود ۲۵ تا ۴۰ میلیون بازدیدکننده داشته باشد.

اکسپو را المپیک ملل نیز می‌نامند و با توجه به نام‌گذاری اکسپو دوبی مبنی بر «ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده»، ایران می‌تواند با یک برنامه‌ریز ی دقیق و در مدت ۶ ماه برگزاری اکسپو از یک‌سو با ارائه فرهنگ غنی خود در حوزه پیوند افکار، ایرانیان را به جهانیان بهتر معرفی کند و از سوی دیگر، با فعال شدن بخش تجاری فضای پاویون نسبت به توسعه صادرات و گسترش مبادلات تجاری گام‌های بلندتری را بردارد. صمت در این زمینه گزارش می‌دهد.

برگزاری اکسپو پس از جام‌جهانی فوتبال و المپیک، سومین رویداد مهم بین‌المللی جهان به‌شمار می‌آید. 

حضور بیش از ۱۹۲ کشور و پیش‌بینی بیش از ۲۵ میلیون نفر بازدیدکننده از اکسپو امسال در کنار وضعیت مطلوب متراژ ۲۰۱۴ مترمربع غرفه جمهوری اسلامی ایران و نیز مکان‌یابی مطلوب آن شامل قرارگرفتن در جوار غرفه‌های کشورهایی از جمله فرانسه، مکزیک و پرو بستری ویژه فراهم آورده است تا ضمن معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور در نمایشگاه مذکور بتوان همزمان با بازگشایی مرزها و فراهم آوردن شرایط ایمن حضور گردشگران، بر فاصله زمانی اندک میان دوبی و شهرهای ایران به‌ویژه مناطق آزاد کشور همانند کیش و قشم در راستای جذب بازدیدکنندگان بی‌شمار این رویداد و فراهم آوردن امکان سفر آنها به کشور تمرکز و اقدام کرد.

هدیه نمادین به موزه اکسپو از سوی ۸۰ میلیون ایرانی

حسن زمانی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با صمت اظهارکرد: رویداد اکسپو طی ۶ ماه برگزاری دست‌کم ۲۵ میلیون بازدیدکننده خواهد داشت که حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از این میزان بازدیدکنندگان از خارج از منطقه وارد می‌شوند. بسته خوبی در راستای جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای حداقل ۳ تا ۶ هزار پروژه آماده سرمایه‌گذاری تهیه کرده‌ایم.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در بحث گردشگری، فرهنگی و اجتماعی نیز جلسات مختلفی گذاشته‌ایم که علاوه بر مکان پاویون کشورمان ۵۰ نقطه دیگر را نیز در مکان‌های مشترک در اختیار گرفته‌ایم تا بتوانیم در این مکان‌ها برنامه‌های فرهنگی و هنری اجرا کنیم.

کمیسر ژنرال اکسپو دوبی همچنین بیان کرد: یکی از اهداف ما در این نمایشگاه‌ها به رخ کشیدن فرهنگ اصیل ایرانی برای جذب گردشگر در خارج از کشور است. ما در ایران از یک فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی برخوردار هستیم و این را در این ۶ ماه به جهانیان و بازدیدکنندگان نشان دهیم. او اضافه کرد: در اکسپو باید بهترین‌ها را ارائه دهیم این نمایشگاه جایی نیست که بخواهیم تجربه به‌دست بیاوریم و از این تجربه در جایی دیگر استفاده کنیم، در این نمایشگاه از بهترین متخصصان در صنعت‌های مختلف شرکت می‌کنند.

مشاور وزیر صمت گفت: نمایش دستاوردهای علمی، معرفی ظرفیت‌های اقتصادی، تولیدی و گردشگری، برگزاری نشست‌های B۲B و بازاریابی برای محصولات از مهم‌ترین اهداف حضور ایران در اکسپو است.

او تصریح کرد: خوشبختانه کشور امارات طبق آخرین نامه‌ای که به ما اعلام کرده این است که تمام کسانی که وارد این کشور می‌شوند اگر واکسن دریافت نکرده باشند، در همان جا واکسینه می‌شوند در حال‌حاضر ما ۶۰۰ میلیون نفر ایرانی در امارات داریم که آنها در این نمایشگاه نقش بسیار خوبی را دارند، اتاق ایران و امارات متولی ارتباط بخش خصوصی با اکسپو است ما در طول ۶ ماه هیات‌های مختلفی در این نمایشگاه خواهیم داشت.

برگزاری تورهای گردشگری برای بازدیدکنندگان

در واقع به‌واسطه طولانی بودن بازه زمانی برگزاری نمایشگاه از یک‌سو و نزدیکی محل برگزاری آن به استان‌های مختلف کشور، امکان برگزاری تورهای گردشگری برای غرفه‌داران و بازدیدکنندگان بیش از ۱۹۲ کشور در صورت برنامه‌ریزی درست وجود دارد.

با توجه به اینکه جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی در بخش‌های اقتصادی جزو هدف استراتژیک پاویون جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید صنعت گردشگری و ظرفیت‌های بی‌شمار بخش سرمایه‌گذاری این حوزه بی‌شک فرصت‌های قابل‌توجهی از جذب سرمایه در این عرصه را سبب خواهد شد.

تسهیل روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با کشورهای حاضر در اکسپو و شناساندن تمدن غنی ایران با رویکرد شعار «ایران، تمدنی کهن و استوار؛ تنوع اقوام و میزبان ملت‌ها» یکی از مهم‌ترین هدف‌گذاری انجام‌شده از سوی ایران برای حضور در این رویداد بین‌المللی است که با اختصاص ۶۴ مترمربع غرفه ویژه بخش گردشگری وزارت از ۲ هزار و ۱۴ مترمربع کل متراژ ایران و امکان حضور و مشارکت صنعت گردشگری در ۳۸۲ متراژ دیگر از فضاهای مشترک با سایر حوزه‌ها، امکان برون‌رفت این حوزه از کمای کرونا را به همراهی بخش خصوصی و فعالان این عرصه سبب خواهد شد.

برابر مذاکرات و توافق به‌عمل‌آمده با برگزارکنندگان اکسپو، علاوه بر غرفه‌ای که به‌صورت تخصصی در اختیار حوزه گردشگری قرار می‌گیرد، فضاهای عمومی سالن ایران هم برای معرفی و تبلیغ جاذبه‌های گردشگری، برنامه‌های آیینی و موسیقی ایران به‌کار گرفته خواهد شد.

پاویون ایران در اکسپو، نمادی از یک تمدن کهن

جهانگیر حبیبی نیز پیرامون ظرفیت‌های مهم پیش‌روی کشورمان گفت: با وجود مشکلات مختلف موجود اعم از عدم‌امکان انتقال ارز، تخصیص ناکافی منابع مالی برای مشارکت در اکسپو، محدودیت در صدور ویزا و... که طی این چند ماه بر مجموعه فعالان دست‌اندرکار رویداد اکسپو فشار آورد، اعلام می‌کنیم به لطف خدای مهربان و تلاش‌های خالصانه و دلسوزانه دکتر حسن زمانی و اعضای ستاد اکسپو، ساخت پاویون جمهوری اسلامی ایران در دوبی روزهای پایانی خود را سپری می‌کند.

وی تصریح کرد: پاویون جمهوری اسلامی ایران با منابع محدود و امکانات در سطح بضاعت شرکت سهامی نمایشگاه‌ها ساخته‌شده و در مقابل زرق‌وبرق‌های رنگینِ مصنوعی و هزینه‌های چند صدمیلیون درهمی برخی کشورها، پاویون جمهوری اسلامی ایران بسیار زیبا و با اصالت طراحی و ساخته‌شده و نماد شهرزاد ایرانی و حکایت از مهربانی، نوعدوستی، استقامت و صبوری مردم ایران‌زمین است. متانت پاویون ایران، چشمان هر بازدیدکننده‌ای را مهربانانه اما استوار و باصلابت، نوازش می‌دهد.

وی با بیان اینکه در این چند روز همراه با مهندس میرظفرجویان، عضو دیگر ستاد اکسپو پابه‌پای کارگران شریف در هوای گرم با دمای ۴۴ درجه مشغول به کار بوده‌ایم، افزود: برای اعتلای نام ایران و مردم شریف ایران‌زمین انجام‌وظیفه کردیم و خداوند بزرگ را شاکریم و به ایران و ایرانی افتخار می‌کنیم.

وی در پایان افزود: از همه افراد، سازمان‌ها و نهادهایی که جوانمردانه پشتیبان این کار عظیم ملی بوده‌اند، کمال سپاس و امتنان را داشته و از خدای مهربان تقاضا دارم نام ایران‌زمین در سراسر گیتی مستدام بدرخشد و همواره به‌عنوان یک الگو در جهان باشد.

سخن پایانی

معرفی ظرفیت‌های تخصصی استان‌های کشور در ۳ شاخه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بستری جذاب برای بازدیدکنندگان غرفه ایران در این رویداد جهانی خواهد بود و پرداختن به شاخه‌های تخصصی هر یک شامل انواع گردشگری ازجمله سلامت، طبیعت، فرهنگی و... در کنار معرفی آیین‌های سنتی، صنایع‌دستی، تاریخ و فرهنگ کشور هسته اصلی برنامه‌های اجرایی را تشکیل می‌دهد و نیاز است با حضور جدی و تعامل میان فعالان بخش خصوصی و دولتی بیشترین بهره‌وری از فرصت ایجادشده فراهم شود؛ ازاین‌رو هر چه برنامه‌های اجرایی با جزییات و دقیق باشد و بتواند با پاسخ‌دهی به علایق مختلف در راستای شعار و چشم‌اندازهای تعریف‌شده کلان کشور پیش رود؛ دستاوردهای قابل‌توجهی پس از مدت‌ها رکود ناشی از کرونا برای تاسیسات و فعالان گردشگری کشور رقم خواهد خورد.حوزه فرهنگی و گردشگری دو بالی هستند که باید به‌موازات هم در اکسپو نقش‌آفرینی کنند؛ ازاین‌رو با عنایت به حضور تعداد قابل‌توجه ایرانیان مقیم کشور امارات، نیاز است تمرکز جدی در حوزه بازاریابی و جذب گردشگران به‌ویژه از کشورهای هدف داشته باشیم و با استفاده از امکانات مجازی مانند اپلیکیشن‌ها، درگاه‌های اینترنتی و مجازی و واقعیت‌افزوده به‌عنوان ابزاری مهم، به‌روز و کاربردی در معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور و جذب گردشگران استفاده کنیم و از سویی دیگر، بتوانیم بار علمی موردنیاز در این حوزه را با برگزاری وبینارها و کارگاه‌های آموزشی مشترک بین‌المللی ارتقا دهیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mmpb4