چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 17153
تاریخ انتشار: 1401/03/09 11:00
در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس مجمع ملی صنعت مسکن و ساختمان :

فرش قرمز بانک ها برای مفسدان اقتصادی

مجتبی بیگدلی رئیس مجمع ملی صنعت مسکن و ساختمان گفت: بانک ها باید بدانند که پرداخت تسهیلات به بخش صنعت ساخت و ساز دلال بازی را از بین می برد و جان تازه ای به کار آفرینی کشور می‌بخشد همچنین گروه های شغلی را فعال کرده و صنایع زیر مجوعه را سر پا نگه می دارد.

بودجه یکی از موثرترین عوامل تولید مسکن در کشور به شمار می رود که از طریق آورده متقاضیان و همچنین تسهیلاتی که بانک ها پرداخت می کنند، تامین می‌شود. در این بین سنگ اندازی بانک ها و همینطور مخالفت برخی از وزارت خانه های اقتصادی و بانکی برای پرداخت این تسهیلات، روند ساخت و ساز در کشور را با چالش های مختلفی روبرو کرده است.

در رابطه با این موضوع مجتبی بیگدلی، رئیس مجمع ملی صنعت مسکن و ساختمان به گسترش نیوز می‌گوید: در دولت قبلی یک اشتباه فاجعه بار در سیستم بانکی صورت گرفت که صنعت ساختمان را از تسهیلات بانکی محروم کردند، در صورتی که این صنعت بزرگترین صنعت کارآفرین مولد تارخ بشیریت است، صنعتی که ۱۲۰۰ گروه شغلی و  ۸۰ درصد اشتغال کشور را پوشش می دهد.

رئیس مجمع ملی صنعت مسکن و ساختمان اظهار کرد:‌ سیاست های اشتباه باعث شد، بانک ها شروع به پرداخت تسهیلات سنگین به رانت خوارها و مفسدان اقتصادی کنند و زیر بار پرداخت تسهیلات به بخش مسکن نمی روند.چرا که ظاهرا برای بانک ها این پروژه ها وقت گیر بوده و سود خاصی به همراه نداشت، به همین علت بیشتر حجم تسهیلات بانک ها به بخش‌هایی پرداخت شد و آنطور که باید و شاید بازدهی نداشته است  و منجر به  از دست رفتن سرمایه ملی شد.

او در ادامه افزود:‌ بانک ها باید بدانند که پرداخت تسهیلات به بخش صنعت ساخت و ساز دلال بازی را از بین برده و جان تازه ای به کار آفرینی کشور می بخشد، همچنین گروه های شغلی را فعال کرده و صنایع زیر مجوعه را سر پا نگه می دارد. متاسفانه وزارت راه و شهرسازی تنها است و باید شورای عالی شهرسازی،استانداریها،شهرداری ها و تمام مدیران ادارات مرتبط به کمک ساخت و ساز و تولید مسکن در کشور بیایند و دولت با یک برنامه ریزی دقیق با بانک ها به صورت دستوری برخورد کرده و در مقابل کارشکنی ها و رانت خواری ها بایستد.

سنگ اندازی بانک ها برای پرداخت تسهیلات مسکن

بیگدلی بااشاره به اینکه  توجه به این مسئله  ممکن است سود در نظر گرفته برای تسهیلات مسکن بانک ها را به سمت ورشکستگی بکشاند،گفت: به هیچ عنوان چنین ادعاهایی صحت ندارد، زیرا این تسهیلات می‌توانند سود دهی مناسبی برای بانک های عامل داشته باشد، همچنین باید در نظر داشت بانک ها در رشته ای سرمایه گذاری می کنند که بیشترین گردش را داشته و ریسکی نداشته باشد.

او خاطرنشان کرد: زمانی که بانک ها برای ساخت و ساز منابع مالی مناسب در نظر بگیرند و در قالب تسهیلات به خانه دار شدن افراد کمک کنند، این اطمینان حاصل می شود که متقاضیان تسهیلات مسکن اقساط خود را به موقع پرداخت کرده و بانک ها پس از چند سال با توجه به تورم موجود به اصل پول خود برسند، اما در عوض زمانی که تسهیلات بانکی به رانت خوار ها و بدهکاران بانکی تعلق بگیرد، تمام سرمایه کشور نابود می شود،اما متاسفانه در سال های اخیر سیاست اشتباه بانک ها باعث شد تا دست افراد نیازمند از تسهیلات بانکی دور بماند و افراد رانت خوار و مفسد اقتصادی بتوانند وام های کلان بگیرند.

سیستم بانکی مالک اصلی خانه های خالی

بیگدلی در خصوص سیاست اشتباه بانکداری در کشور عنوان کرد: بیشتر خانه های خالی در کشور مربوط به سیستم بانکی و ارگان های دولتی است. دراین راستا رکورد تعداد بانک های خصوصی در دنیا متعلق به کشور ما بوده و بانک ها نیز مالکِ لوکس ترین املاک تهران هستند.

او در پایان گفت: روزانه پنج هزار میلیارد تومان بدون پشتوانه در کشور ما نقدینگی ایجاد می شود و دولت موظف است که به این مسئله تورم زا توجه کند. در این رابطه قوه مجریه باید با این سیستم اشتباه بانکی، بصورت قاطع برخورد کرده و دست مافیای را از سیستم مذکور قطع کند.

منع: گسترش نیوز 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ayv7k