پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 20296
تاریخ انتشار: 1401/08/11 09:47
استیضاح رأی نیاورد

فاطمی امین در وزارت صمت ابقا شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه پس از بررسی طرح استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابقای وی در صدر این وزارتخانه کلیدی دولت موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سهشنبه پس از بررسی طرح استیضاح سیدرضا فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابقای وی در صدر این وزارتخانه کلیدی دولت موافقت کردند.

در این جلسه، پس از اظهارنظر نمایندگان موافق استیضاح، دفاع وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز نمایندگان مخالف، عدماعتماد به رأی نمایندگان گذاشته شد؛ نمایندگان نیز با ۸۴ رأی موافق، ۱۸۲ رأی مخالف، ۶ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله از مجموع ۲۷۴ نماینده حاضر در جلسه علنی، با استیضاح فاطمیامین مخالفت و بار دیگر وی را در سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت ابقا کردند.

طبق آییننامه داخلی مجلس، رأیگیری برای استیضاح بهصورت مخفی و با ورقه انجام شد؛ رأی عدماعتماد به هر وزیر نیازمند رأی اکثریت مطلق نمایندگان حاضر در جلسه علنی است که فاطمیامین توانست قاطبه نمایندگان خود را با خود همراه کند و به همراهی با دولت سیزدهم ادامه دهد.

نامه رئیسجمهوری به مجلس

رئیسجمهوری در نامهای به مجلس شورای اسلامی نوشت: انتظار دارم نمایندگان با آراء خویش امکان ادامه خدمت آقای فاطمیامین وزیر صنعت، معدن و تجارت را بهعنوان یک مدیر پاکدست، پرکار و تحولی فراهم کنند.

سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهوری در این نامه با قدردانی از همراهی نمایندگان مردم در مجلس با دولت مردمی و تاکید بر شأن، جایگاه و اختیارات قانونی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: تمایل داشتم برای تبیین برنامهها و اقدامات فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت شخصا در جلسه شرکت کنم، اما به جهت همزمانی جلسه با سفر رسمی و دوجانبه نخستوزیر ارمنستان به تهران و میزبانی اینجانب و اهمیت این سفر در روابط دوجانبه و منطقهای، امکان حضور در این جلسه فراهم نشد.

رئیسجمهوری تصریح کرد: با توجه به اقدامات مثبت دوره یکساله و برنامه تحولی پیشبینیشده از سوی وزیر در حوزههای صنعت، معدن و تجارت، انتظار دارم نمایندگان با آراء خویش، امکان ادامه خدمت این مدیر پاکدست و پرکار و تحولی را فراهم کنند تا انشاءالله با برخورداری از این حمایت و اعتماد و بهرهگیری از دیدگاههای تخصصی و نقدهای سازنده نمایندگان بهویژه درخواستکنندگان استیضاح، با روحیه مضاعف بهبود و ارتقای این وزارتخانه مهم و اثرگذار را پیگیری کنند.

رأی اعتماد مجدد مجلس، فرصتی برای تحول اساسی است

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از پایان بررسی تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنانی گفت: این اعتماد مجدد مجلس فرصتی برای وزیر صمت است تا طرحها و قولهایی که داده را به نتیجه برساند تا تحول اساسی که مردم بتوانند آن را احساس کنند، ایجاد شود.

محمدباقر قالیباف ضمن تبریک به رأی اعتماد مجدد مجلس به فاطمیامین، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهمترین وزارتخانه اقتصادی کشور است که در اشتغال، معیشت و ارزآوری کشور بسیار موثر است، بهخصوص اینکه مردم از گرانیها در کالاهای غیراساسی هم رنج میبرند و تمامی اقلام غیراساسی که بیدلیل نرخ آنها افزایش پیدا میکند، در دست ایشان و همکاران وی در این وزارتخانه است.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه قانون ساماندهی خودرو با همه مسیرهایی که تا مجمع رفت، مجلس ایستاد و دولت نیز با این موضوع موافق بود، عنوان کرد: ساماندهی خودرو تحولی در تولید داخل و ساماندهی در واردات خودرو است که مردم توقع آن رادارند.

رئیس قوه مقننه ابراز امیدواری کرد این رأی اعتماد مجلس به وزیر در شرایط فعلی منشأ خیروبرکت و حل مشکلات مردم شود.

تفکیک وزارت صمت منتفی شد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز پژوهشهای مجلس، کمیسیون و تعدادی از کارشناسان این موضوع را بررسی کرده و نهایتا به جمعبندی تخصصی برای تفکیک وزارتخانه صمت به دو وزارتخانه نرسیدهاند.

صمتمحمدباقر قالیباف در واکنش به اظهارات لطفالله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین درباره لزوم تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه گفت: مرکز پژوهشهای مجلس، کمیسیون و تعدادی از کارشناسان این موضوع را بررسی کردند و در نهایت به جمعبندی تخصصی برای تفکیک وزارتخانه صمت به دو وزارتخانه نرسیدند.

بهگزارش ایرنا، پیش از این مجلس شرط عدماستیضاح وزیر صمت را تفکیک وزارت صنعت، معدن، تجارت و معرفی دو وزیر جدید اعلام کرده بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45awz9