پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 1754
تاریخ انتشار: 1400/06/31 13:51
تعیین‌تکلیف یک پروژه مهم اقتصادی پس از یک سال انتظار

فاز نخست نمایشگاه قم افتتاح می‌شود

در ششمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که به ریاست استاندار و دیگر اعضای این ستاد در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، بعد از سال‌ها انتظار، احداث نمایشگاه قم به‌عنوان یک پروژه مهم با بازده اقتصادی بالا تعیین‌تکلیف و قرار شد فاز نخست آن آبان‌ امسال افتتاح شود.

 احداث نمایشگاه قم باتوجه به موقعیت خاص این استان که در شاهراه مواصلاتی کشور قرار گرفته و همچنین ظرفیت صنعتی بالا، افزایش تولید صنعتی و صادرات آن، می‌تواند قم را به سمت قله‌های پیشرفت سوق دهد.

در این جلسه، مولدسازی املاک و دارایی‌های نهادهای اجرایی که جزو برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است، مورد بررسی قرار گرفت و طبق گزارش اداره کل اقتصاد و دارایی استان قم، فقط ۵ نهاد اجرایی توانسته‌اند نسبت به مولدسازی املاک و دارایی‌های خود تا ۱۰۰ درصد اقدام کنند.

مولدسازی به‌عبارتی حفظ و نگهداری اموال دولتی برای نسل‌های آینده یا دولت‌های پیشرو و هدف آن حفظ ارزش دارایی دولت و تقویت و ارزش‌گذاری املاک دولتی است. از دیگر اهداف مهم مولدسازی می‌توان به ایجاد یک جریان نقدینگی از دل همین املاک و دارایی‌های دولتی و همچنین مدیریت آن نام برد.

مولدسازی املاک

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم در این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مولدسازی املاک دولتی، گفت: فقط ۵ نهاد توانسته‌اند ۱۰۰ درصد املاک خود را مولدسازی و ۵۱ نهاد اجرایی نیز املاک و دارایی خود را در سامانه سادا ثبت کنند.

عادل علی‌پور بیان کرد: پیش‌نیاز ساماندهی اموال دولتی، مولدسازی است که در ۳ مرحله شناسایی و تبدیل دفترچه‌های اسناد مالکیت دولتی به اسناد تک‌برگی، بسترسازی و همچنین ثبت در سامانه سادا انجام می‌شود. ۵ نهاد اجرایی در استان قم توانسته‌اند بین ۹۷ تا ۹۹ درصد اموال خود را مولدسازی کنند.

همچنین ۵ نهاد تا ۹۰ و ۹۶ درصد و ۴ نهاد زیر ۹۰ درصد توانسته‌اند به مولدسازی اموال خود اقدام کنند و ۵۱ نهاد نیز به بارگذاری اموال و املاک خود در سامانه سادا اقدام کرده‌اند. به‌گفته وی، هدف مهم از ثبت اموال دولتی در سامانه سادا، بهره‌برداری بهینه از اموال دولت، کسب اطلاعات فوری از جابه‌جایی‌ها و حذف مراجعات حضوری و همچنین صرفه‌جویی در وقت و هزینه است.

در بند پ قانون ۱۰ برنامه ششم توسعه مقرر شده تمامی نهاد‌های اجرایی اموال منقول و غیرمنقول خود را تا انتهای اردیبهشت ۱۴۰۰ در سامانه سادا ثبت کنند و چنانچه تا شهریور این امر انجام نشود، نسبت به اصلاح سند مالکیت یا مستندسازی به‌نام دولت اقدام خواهد شد.

قم رتبه‌سوم کشوری در زمینه مولدسازی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قم بیان کرد: تاکنون در زمینه مولدسازی در کشور، قم رتبه سوم را به خود اختصاص داده و ۱۸ هزار و ۸۹۰ سند تک‌برگی برای اسناد و املاک نهاد‌های دولتی صادر شده است. در این میان، ۶۵۵ مورد از مالکیت اسناد قدیم که مربوط به سازمان ملی زمین و مسکن بوده، فاقد سند تک‌برگی است.

علی‌پور اظهار کرد: در اسفند ۹۹ بیش از ۱۵۰ سند تک‌برگی، فروردین ۱۵۸، اردیبهشت ۲۱۷، خرداد ۴۰۸، تیر ۵۲۳ و مرداد ۶۱۵ مورد سند تک‌برگی صادر شده است. تا ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ نیز ۶۳۰ سند تک‌برگی برای مستندسازی املاک دولتی صادر شده و در سال ۱۴۰۰ استان قم مانند سال گذشته، رتبه سوم مولدسازی را به خود اختصاص داده است.

در ادامه جلسه، استاندار قم از رئیس اتاق بازرگانی استان قم خواست گزارشی از آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی نمایشگاه دائمی و نمایشگاه ویترینی این استان ارائه دهد که براساس موارد مطرح شده است. باتوجه به پیشرفت‌های انجام‌شده در نمایشگاه دائمی و پیگیری مستمر معاونت‌های عمرانی و اقتصادی استانداری قم، قرار است بعد از بررسی راه دسترسی، فاز نخست آن مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

تامین امنیت نمایشگاه

 محمد حاجی‌زمانی، عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم گفت: می‌توانیم فاز نخست نمایشگاه دائمی را هم بعد از پیگیری‌های استاندار و اگر راه دسترسی آن بررسی شود، افتتاح کنیم. برای تامین امنیت این نمایشگاه یک پاسگاه اختصاصی راه‌اندازی شده و اگر بحران کرونا نبود، می‌توانستیم آن را برای بازدید عموم آماده‌سازی کنیم.

وی ادامه داد: از مهر سال گذشته، راه‌اندازی نمایشگاه ویترینی موردبحث قرار گرفت و بعد از تشکیل کمیته‌های اجرایی قرار شد بعد از فراخوان و تامین زیرساخت‌های آن، ۱۲۰ واحد صنعتی برای تامین مواد اولیه و محصولات خود در این نمایشگاه حضور یابند.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم افزود: بعد از فراخوانی که به واحدهای صنعتی برای حضور در نمایشگاه دادیم، صنایع قطعه‌سازی، مواد غذایی، کفش و... از آن استقبال کردند و اکنون ۳۳ واحد صنایع فلزی، ماشین‌سازی، صنایع لاستیک و ساختمانی و ۲۰ واحد صنایع کشاورزی، ۸ واحد معدنی، صنایع چوب و سلولزی و همچنین ۱۵ واحد کفش و چرم، ۱۱ واحد بهداشتی و ۷ واحد خوشه صنعتی و دانش‌بنیان در این نمایشگاه حضور دارند.

محمد حاجی‌زمانی عنوان کرد: در این نمایشگاه ویترینی که در نوع خود در کشور کم‌نظیر است، ۱۲۰ واحد صنعتی برای نمایش محصولات خود و تامین مواد اولیه واحدهای دیگر مستقر هستند و با همکاری بسیج مهندسین نمایشگاه در بعد استانی و فرااستانی طراحی و ۲۵۰ کاتالوگ هم ارائه ‌شده که ۶ ماه یک‌بار بروزرسانی می‌شود. برای مبادلات تجاری بین تامین‌کنندگان مواد اولیه و قطعه‌سازان هم، اتاق گفت‌وگو در نظر گرفته ‌شده است.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bbye4