دوشنبه 28 اسفند 1402 - 18 Mar 2024
کد خبر: 3938
تاریخ انتشار: 1400/07/29 10:59

غول خودروسازی آلمانی در تکاپو برای رقابت با تسلا!

رقابت با تازه‌واردان بازار خودرو همچون تسلا سبب شده است بسیاری از خودروسازان قدیمی به فکر جوان‌سازی محصولات خود و ورود به دنیای خودروهای برقی بیفتند. از جمله این خودروسازان قدیمی، شرکت فولکس واگن است که قصد دارد برنامه‌هایش برای تغییر در کارخانه اصلی خود و تولید خودروهای برقی را سرعت بخشد.

سخنگوی شرکت فولکس واگن با اشاره به کارخانه جدید تسلا که با حداکثر ظرفیت ۵ تا ۱۰ هزار خودرو در هفته در نزدیکی برلین در حال ساخت است، اعلام کرده است که تسلا در حال ایجاد استانداردهای جدیدی برای بهره‌وری و افزایش فعالیت در منطقه «گرونهایده» است. ظرفیت این کارخانه بیش از دو برابر کل تولید وسایل نقلیه برقی آلمان در سال ۲۰۲۰ است. 

با این وجود، سخنگوی فولکس واگن گزارش روز چهارشنبه روزنامه آلمانی هندلزبلات را رد کرد. در این گزارش مدیرعامل این شرکت، هربرت دیس در جلسه نظارتی ماه سپتامبر اعلام کرد که انتقال به سمت خودروهای برقی برای این شرکت تا ۳۰ هزار شغل هزینه دارد. وسایل نقلیه برقی تاکنون بخش‌های کمتری نسبت به خودروهای با موتورهای درون‌سوز داشته‌اند و به همین جهت برای تولید نیاز به نیروی کار کمتری دارند.

یکی از ارزیابی‌های انجام شده در این مورد نشان می‌دهد ممکن است ۱۰۰ هزار شغل در صنعت خودرو در نتیجه برقی‌سازی تا سال ۲۰۲۵ از بین برود. خودروسازان آلمانی در تلاش هستند تا با ساخت پلت‌فرم‌های تولیدی کارآتر از سازندگان خودروهای برقی سبقت بگیرند. در شرایطی که فولکس واگن در حال حاضر به ۳۰ ساعت زمان برای ساخت خودروی برقی ID۳۰ خود نیاز دارد، تسلا تنها در مدت ۱۰ ساعت خودروی مدل‌۳ خود را تولید می‌کند. کارخانه ‌ولفسبورگ شرکت فولکس واگن که با ۵۰ هزار نفر نیروی کار بزرگ‌ترین کارخانه جهان است، در حال حاضر خودروی برقی تولید نمی‌کند، ولی این شرکت قصد دارد از سال ۲۰۲۶ در این کارخانه یک سدان برقی جدید تولید کند.

 توماس اشمل، مدیر ارشد فناوری نیز در مصاحبه‌ای به مجله منبجر گفته است غول خودروسازی آلمان قصد دارد کسب‌وکار شارژ و انرژی خودرو را نیز به برنامه‌های عرضه اولیه عمومی برای بخش باتری خود اضافه کند. به گفته او تاکنون تصمیمی گرفته نشده است و پایه‌گذاری شرکت‌های جدید و آماده شدن آنها برای بازار سهام احتمالا تا دو سال زمان خواهد برد.

بر اساس گزارشی از نیویورک تایمز، جنرال موتورز هم در چند سال گذشته برای رقابت با تسلا، میلیاردها دلار برای برقی کردن خودروها و کامیون‌های خود هزینه کرده است. این شرکت اعلام کرده است که فروش خودروهای بنزینی خود را تا سال ۲۰۳۵ متوقف خواهد کرد. جنرال موتورز اعلام کرده است که قصد دارد درآمد سالانه خود را تا سال ۲۰۳۰ دو برابر کند و به ۲۸۰ میلیارد دلار در سال برساند و برای رسیدن به این رشد عمدتا روی خودروها و کامیون‌های برقی جدید حساب می‌کند و منابع درآمدی جدید دیگری از نرم‌افزار و خدمات را نیز به آن اضافه خواهد کرد.

 مری بارا، مدیر اجرایی ارشد جنرال موتورز به گزارشگران گفته است این شرکت انتظار دارد فروش خودروهای بنزینی رشد نسبتا کمی داشته باشد، ولی خودروهای برقی یک فرصت رشد فوق‌العاده خواهند داشت. از سوی دیگر، شرکت جنرال موتورز امیدوار است سرویس‌های تاکسی اینترنتی خودروهای خودران خود را فعال‌تر کند، محصولات بیمه‌ای خود را ایجاد کند و قراردادهای بخش دفاعی‌اش را نیز گسترش دهد.

به گفته بارا، این برنامه‌ها به این شرکت اجازه خواهد داد تا درآمد خود را تا دو برابر افزایش دهد. اگر جنرال موتورز هدفی داشته باشد، آن هدف تسلاست؛ که بزرگ‌ترین سازنده خودروهای برقی و باارزش‌ترین خودروساز جهان تا به امروز است. سرمایه بازار تسلا حدود ۸۰۰ میلیارد دلار و تقریبا ۱۰ برابر جنرال موتورز است. در طول سه ماه منتهی به سپتامبر، تسلا ۲۴۱ هزار خودرو به سراسر جهان فرستاده است که به‌طور قابل ملاحظه‌ای بیش از خودروهای برقی است که جنرال موتورز در کل طول سال به فروش رسانده است.

سایر خودروسازان نیز میلیاردها دلار برای توسعه خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. شرکت خودروسازی فورد فروش خودروی برقی موستانگ مچ‌یی خود را امسال آغاز کرده است و به نظر می‌رسد با پیکاپ جدید خود به نام اف‌۱۵۰ لایتنینگ که بهار سال آینده به بازار عرضه می‌شود، آماده است تا جنرال موتورز را شکست دهد.

چند‌ استارت‌آپ نیز امیدوار به فروش خودروهای برقی هستند؛ استارت‌آپ ریویان که ماه گذشته ساخت یک پیکاپ برقی را آغاز کرده و لوسید موتورز که قصد دارد فروش یک سدان برقی لوکس را از این ماه آغاز کند، در میان آنها هستند. جنرال موتورز نسخه برقی پیکاپ محبوب این شرکت شورولت سیلورادو را نیز به‌طور اجمالی معرفی کرده است؛ این پیکاپ سقفی از شیشه خواهد داشت و به جای دو چرخ جلو، روی هر چهار چرخ خود هدایت می‌شود. این خودرو در کارخانه همتراک این شرکت واقع در دیترویت تولید خواهد شد.

خودروی شاسی‌بلند هامر برقی جدید جنرال موتورز نیز قرار است تا آخر امسال فروش خود را آغاز کند. از طرفی، جنرال موتورز خودروی کادیلاک لایریک که آن هم یک شاسی‌بلند برقی است‌ را سال بعد به خودروهای برقی خود اضافه خواهد کرد. این شرکت همچنین اعلام کرده است که در حال کار روی سیستم کمک راننده سوپر کروز خود است‌ که امکان رانندگی بدون دست در جاده‌های محلی را فراهم می‌کند و چراغ‌های راهنمایی و علامت‌های ایست را تشخیص می‌دهد. انتظار می‌رود سیستم اولترا کروز جنرال موتورز در سال ۲۰۲۳ برای استفاده در دو میلیون مایل از جاده‌های آمریکا و کانادا عرضه شود؛ سیستم سوپرکروز در حال حاضر تنها در ۲۰۰ هزار مایل از بزرگراه‌های اصلی کار می‌کند.

جنرال موتورز اعلام کرده قصد دارد ۳۰ خودروی برقی جدید در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۵ معرفی کند که ۲۰ مدل آن در ایالات‌متحده آمریکا خواهد بود.

 برای تحقق این هدف جنرال موتورز در نظر دارد نیمی از ظرفیت کارخانه‌های خود در آمریکا و چین را تا پایان این دهه برای ساخت خودروهای برقی آماده کند. طبق گزارش دیگری از رویترز نیز شرکت خودروسازی هندی تاتا موتورز نیز به تازگی اعلام کرد قصد دارد در طول پنج سال آینده بیش از ۲ میلیارد دلار برای تولید وسایل نقلیه برقی سرمایه‌گذاری کند.

تاتا پیش از این گفته بود که شرکت سهامی خاص تی‌پی‌جی و شرکت دولتی ‌ای‌دی‌کیو برای سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در ساخت خودروهای برقی این شرکت موافقت کرده‌اند.

قرار است واحد جدید این شرکت در مدل‌های جدید، پلت‌فرم‌های اختصاصی خودروهای برقی و زیرساخت‌های شارژ و تکنولوژی‌های باتری، سرمایه‌گذاری کند. این نخستین تامین سرمایه توسط یک شرکت خودروساز‌ هندی برای ارتقای حمل‌ونقل پاک در این کشور است. تاتا موتورز با شانسی‌بلند برقی نکسون و خودروی برقی کوچک تیگور اصلی‌ترین فروشنده وسایل نقلیه برقی در هند است و قصد دارد ۱۰ مدل جدید برقی تا سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه کند. ولی خودروسازان دیگر چون ماروتی سوزوکی هنوز به این فضا وارد نشده‌اند.

 

منبع: دنیای اقتصاد


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nxjr4