دوشنبه 28 اسفند 1402 - 18 Mar 2024
کد خبر: 17850
تاریخ انتشار: 1401/04/05 23:39

غفلت از مزیت‌های گردشگری استان فارس

طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل، بزرگ‌ترین صنعت فعال، صنعت گردشگری است که به‌عنوان سومین صنعت مولد شغل و سرمایه، بعد از صنعت نفت و خودروسازی در دنیا قرار دارد. به‌همین‌دلیل است که صنعت گردشگری موردتوجه کشورهای توسعه‌یافته و در حال‌ توسعه است.

صنعت گردشگری یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت اقتصادی غیرنفتی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برای ایران است، چرا که معیارهای مطلوب جذب یک گردشگر مثل نوع اقلیم، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، اماکن مذهبی و... در ایران وجود دارد. در گردشگری داخلی کمابیش تمام زنجیره‌های گردشگری از آن سود می‌برند و فرشته نجاتی برای مناطق کمتر توسعه‌یافته محسوب و باعث به‌وجودآمدن مشاغل ساده‌ای در روستاها و شهرستان‌ها می‌شوند. براساس مطالعات انجام‌شده توسط کارشناسان به‌ازای هر ۶ نفر گردشگر خارجی، یک شغل و به‌ازای هر ۲۵ گردشگر داخلی نیز یک شغل ایجاد می‌شود که این نشان‌دهنده نقش جذب توریست در اشتغالزایی یک کشور است.

ایجاد استانداردهای هتلداری براساس فرهنگ ایرانی

استاندار فارس خواستار ایجاد استانداردهای هتلداری و راهنمایان گردشگری بر اساس و مبنای سیاست‌های داخلی، فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی شد.

محمدهادی ایمانیه در شورای توسعه گردشگری استان فارس گفت: باتوجه به آداب و رسومی که در ایران اسلامی وجود دارد، نباید فرهنگ هتلداری در استان فارس و ایران اسلامی همچون کشورهای غربی و اروپایی باشد.

وی ادامه داد: باید برای رسیدن به این اهداف، افق‌هایی مشخص کرد که راهنمایان گردشگری در استان فارس به این افق‌ها دست یابند. این در حالی است که بومی‌سازی فعالیت‌های راهنمایان گردشگری در استان فارس می‌تواند غنای فرهنگی در فعالیت‌های گردشگری در استان فارس را افزایش دهد. لازم به‌ذکر است که وجود تفکر اروپایی در فرهنگ ایرانی و راهنمایان گردشگری ایرانی نمی‌تواند عاملی برای توسعه فرهنگ ایرانی در جهان باشد.

عالی‌ترین مقام دولت در استان فارس ادامه داد: موضوعی که در گردشگری و فعالیت‌های راهنمایان تور باید موردتوجه باشد، این است که نباید تعارضی میان فعالیت‌های آنان و تعالیم اسلامی باشد، بلکه این افراد می‌توانند دریچه‌هایی نو از فرهنگ اسلام را برای گردشگران خارجی بازگشایی کنند.

استاندار فارس تاکید کرد: فارس دارای غنای فرهنگی و تاریخی منحصر به فردی است، این در حالی است که نباید از این موضوع غافل شد که استان فارس باید علاوه بر شهره بودن در تمام موضوعات تاریخی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور و منطقه در حوزه پزشکی یاد شود.

ایمانیه متذکر شد: توانایی‌هایی که در حوزه پزشکی استان فارس وجود دارد، می‌تواند آوازه استان را در سراسر جهان پخش کند و  این در حالی است که باید به این موضوع توجه ویژه وجود داشته باشد تا بتوان از این ظرفیت در حوزه گردشگری سلامت نیز استفاده مناسب کرد. استاندار فارس یادآور شد: بیش از ۸۰ رسته فعالیت‌های صنایع‌دستی در استان فارس فعالیت می‌کنند، از این‌رو باید تمهیدات لازم برای حفظ و نگهداری از این رسته‌های شغلی اندیشیده شود و حتی بتوان رسته‌های جدید شغلی در صنایع‌دستی دیگر نیز به منابع موجود اضافه شود.

ایمانیه خواستار ایجاد بانک اطلاعاتی شفاف درباره صادرات فرش دستباف استان شد و ابراز امیدواری کرد که بتوان با ایجاد شفافیت در این حوزه، زمینه توسعه صادرات در استان را فراهم کرد.

دپارتمان گردشگری در کارخانه نوآوری شیراز راه‌اندازی شود

معاون امور گردشگری و زیارت استانداری فارس نیز در این نشست گفت: پیشنهاد ایجاد دپارتمان ویژه گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی در کارخانه نوآوری استان فارس مطرح شده است. محمد فرخ‌زاده در جلسه شورای‌عالی گردشگری فارس بیان کرد: علم گردشگری از جمله علومی است که نیاز مبرمی به آموزش و تربیت نیروهای انسانی کارآمد دارد و با هم‌افزایی و همکاری آموزش و پرورش و حوزه اقدامات دانش‌بنیان، آموزش فراگیر و کارآفرینی گردشگری می‌توان گام‌های موثری در راستای ارتقای سطح آگاهی مردم و نسل آینده برداشت.

معاون استاندار فارس تاکید کرد: در یکی از شوراهایی که موضوع گردشگری و توسعه فعالیت‌های آموزشی در این بخش موردتوجه قرار گرفت، شورای آموزش و پرورش است که بتوان با رویکرد آموزشی رونق ویژه‌ای به این حوزه بخشید و این در حالی است که پیشنهاد تاسیس و راه‌اندازی پژوهشکده گردشگری با همکاری دانشگاه شیراز داده شده که می‌تواند در زمینه علمی‌تر کردن فعالیت‌های گردشگری کمک کند، همچنین مبحث بومی‌سازی رشته‌های دانشگاهی هتلداری نیز مدنظر قرار می‌گیرد. فرخ‌زاده با بیان اینکه کارخانه نوآوری در فارس راه‌اندازی شده که مرتبط با مراکز رشد و دانش‌بنیان و فناور است، گفت: یکی از پیشنهادات این بود که شرکت‌های نوپای گردشگری در این کارخانه ورود کنند و مقرر است که با توافق معاونت ریاست‌جمهوری دپارتمانی ویژه گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی در کارخانه نوآوری استان فارس ایجاد شود. معاون امور گردشگری و زیارت استاندار فارس از تفاهمنامه با شهرداری شیراز برای رونق بازار صنایع‌دستی خبر داد و بیان کرد: مهارت‌های مرتبط با صنایع‌دستی در آموزش و پرورش و فرهنگسراها می‌تواند دنبال شود تا این رشته‌ها حفظ شود و توسعه یابد.

رشد ۵۵۰درصدی جذب گردشگر سلامت در فارس

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز گفت: بیش از هزار و ۳۷۸ گردشگر سلامت طی سال ۱۴۰۱ برای دریافت خدمات سلامت‌محور وارد شیراز شد که رشد ۵۵۰ درصد به‌همراه داشته است.مهرداد شریفی در جمع خبرنگاران بیان کرد: طی سال گذشته بالغ بر ۱۰هزار گردشگر سلامت به استان فارس سفر کرده‌اند و خدمات‌درمانی در استان فارس دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: باتوجه به  فقدان تجهیز بیمارستان‌های دولتی درباره جذب گردشگران سلامت شاهد هستیم که ساماندهی گردشگران سلامت در بخش خصوصی انجام شده و این در حالی است که ۱۰ مرکز دولتی نیز در حال تجهیز و جذب گردشگران سلامت هستند.به‌گفته این مقام مسئول، سامانه گردشگری سلامت در استان فارس تدوین شده و این سامانه طی ۱۰روز آینده به‌بهره‌برداری رسیده تا به‌عنوان بانک جامع گردشگری سلامت در استان فارس مورداستفاده قرار بگیرد.

شریفی تاکید کرد: میزان بستری بیماران خارجی در استان فارس به هزار و ۳ نفر در اردیبهشت رسیده که این میزان در مدت مشابه سال قبل، تنها ۱۸۳نفر بود که نشان‌دهنده رشد ۵۵۰درصدی جذب گردشگران سلامت است.

به‌گفته معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز، طی اردیبهشت سال ۱۴۰۱ بالغ بر هزار و ۳۷۸ گردشگر سلامت به استان فارس آمده و خدمات‌درمانی در مراکز درمانی خصوصی و دولتی دریافت کرده‌اند. شریفی معتقد است، مشکل اساسی که درباره گردشگری سلامت وجود دارد، نبود بیمه‌های بین‌المللی است، از این‌رو اگر بتوان این نوع بیمه را در فارس فعال کرد، شاهد جذب ۲۰۰درصدی گردشگران سلامت خواهیم بود.

سخن پایانی

گردشگری داخلی بخشی از صنعت گردشگری را شامل می‌شود که طبق مطالعات ۸۰درصد از گردشگری دنیا را گردشگری داخلی تشکیل می‌دهد. مردم ایران نیز پس از کاهش ارزش پول ایران و تنش‌های بین‌المللی به‌سمت گردشگری داخلی رو آوردند، چرا که این نوع گردشگری کمتر تحت‌تاثیر بحران سیاسی و اقتصادی قرار می‌گیرد، برهمین‌اساس باید به مزیت‌های گردشگری استان‌ها توجه بیشتر کرد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27qgrn