جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 20543
تاریخ انتشار: 1401/08/29 09:38

علی‌ بابا چگونه علی‌ بابا شد؟

حتماً شما نیز بارها نام شرکت علی‌بابا را شنیده‌اید، شرکتی که با شنیدن اسمش در نگاه اول شاید به نظر بیاید که این شرکت ایرانی است یا دست‌کم صاحب آن ایرانی است، اما در واقع متعلق به یک فرد چینی است که شنیدن ماجرای تأسیس و شکل‌گیری آن خالی‌ از لطف نخواهد بود. خرید اینترنتی، سفارش آنلاین و جستجو در سایت‌های مختلف به بخشی از عادت‌های زندگی امروزه تبدیل شده است. اما ایده اولیه یعنی خرید آنلاین، حدود سال ۱۹۹۹ در سر یک معلم اهل چین به نام «جک ما» شکل گرفت.

حتماً شما نیز بارها نام شرکت علی‌بابا را شنیده‌اید، شرکتی که با شنیدن اسمش در نگاه اول شاید به نظر بیاید که این شرکت ایرانی است یا دست‌کم صاحب آن ایرانی است، اما در واقع متعلق به یک فرد چینی است که شنیدن ماجرای تأسیس و شکل‌گیری آن خالی‌ از لطف نخواهد بود. خرید اینترنتی، سفارش آنلاین و جستجو در سایت‌های مختلف به بخشی از عادت‌های زندگی امروزه تبدیل شده است. اما ایده اولیه یعنی خرید آنلاین، حدود سال ۱۹۹۹ در سر یک معلم اهل چین به نام «جک ما» شکل گرفت. اما پیش‌ازاین باید بدانیم که این سایت دقیقاً چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد.

سایت علی‌بابا چیست و چگونه کار می‌کند؟

در چین سایت اصلی علی‌بابا بستری بین‌المللی برای انجام معاملات بین تجار چینی و سایر تجار و فروشنده‌ها در فرمت b2b است. این سایت تجارت‌های بین‌المللی را به هم متصل می‌نماید. با استفاده از این فروشگاه، یک تاجر می‌تواند تولیدکننده‌ای را برای تولید انبوه محصولات و ارسال آن به کشور مقصد بیابد.

در بسیاری از موارد افراد از علی‌بابا به‌عنوان مشابه چینی سایت آمازون فعالیت یاد می‌کنند، چون بسیاری از تجار و فروشنده‌هایی که محصولات خود را از سایت علی‌بابا تهیه می‌نمایند فروشنده‌های آمازون هستند. حال که تا حدودی با فعالیت‌های این وب‌سایت آشنا شدیم به بحث اصلی خود یعنی داستان شکل‌گیری و سرگذشت این بیزینس برمی‌گردیم. 

سرگذشت جک ما، ثروتمندترین مرد چین

 جک ما در ۱۵ اکتبر ۱۹۶۴ میلادی در شهر هانگژو که در جنوب شرقی کشور چین قرار دارد به دنیا آمد. جک کودکی خود را در حالی سپری کرد که حکومت کمونیستی بر چین حاکم شده بود. جک ما برای  ورود به دانشگاه تلاش بسیار زیادی کرد و بعد از ۴ سال موفق شد در مؤسسه تربیت‌معلم شهر هانگ ژو مشغول به ادامه تحصیل شود. در سال ۱۹۸۸ جک موفق شد در رشته زبان انگلیسی فارغ تحصیل شود. نهایتاً در دانشگاه دیانزی هانگ ژو به‌عنوان استاد زبان و تجارت جهانی مشغول به تدریس شد. جک در اولین شغل خود، حقوقی برابر با ۱۲ دلار در ماه دریافت می‌کرد. اما او ما رؤیاهایی داشت که رسیدن به آن‌ها از طریق تدریس ناممکن بود. پس تصمیم گرفت ایده و رؤیاهای خود را دنبال کند.

اینترنت، بستری برای ایده‌های جک ما

جک پس از آشنایی با اینترنت در سفری که به آمریکا داشت مجذوب این تکنولوژی شد. سال بعد در چین اولین سرچ خود را انجام داد؛ ولی در کمال تعجب نتایج نشان داد، هیچ اثری از سایت‌های چینی نیست. جستجوی بعدی که او انجام داد، باز هم اطلاعاتی در مورد کشور چین بود و هیچ اثری از وب‌سایت‌های چینی نبود. او و دوستانش در نهایت تصمیم گرفتند در مورد کشور چین یک وب‌سایت تأسیس کنند تا فرایند خرید و واردات از چین را نیز تسهیل کنند.

تأسیس علی‌بابا

در سال ۱۹۹۹ شرکت علی‌بابا با یک تیم ۱۸ نفره از بنیان‌گذاران آغاز به کارکرد. رهبری این تیم را جک ما بر عهده داشت و فعالیت‌های شرکت در آپارتمان او انجام می‌شد. این شرکت در همان سال توانست مبلغ ۵ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران دریافت کند. ایده‌ی شرکت آن‌ها به‌اندازه‌ای جالب بود که توانستند سال بعد ۲۰ میلیون دلار سرمایه از سافت‌بانک دریافت کنند. در سال ۲۰۰۰ بیش از ۱ میلیون کاربر در سایت علی‌بابا ثبت‌نام کرده بودند. شرکت علی‌بابا سعی داشت فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کند.

علت نام‌گذاری علی‌بابا

جالب است بدانید که نام شرکت علی‌بابا از ادبیات ایران و کتاب هزار و یک شب گرفته شده است. انتخاب نام علی‌بابا بر اساس گزارش‌های برای وب‌سایت، هنگامی به ذهن جک، خطور کرد که در سانفرانسیسکو زندگی می‌کرد. جک ما درباره‌ی انتخاب این نام این‌گونه توضیح می‌دهد روزی در یک کافی‌شاپ در سانفرانسیسکو نشسته بودم و به این فکر کردم که علی‌بابا نام خوبی است. در همین فکر بودم که خدمتکار کافی‌شاپ آمد تا سفارشم را بگیرد.

از او پرسیدم آیا علی‌بابا را می‌شناسد؟ او گفت: «بله».

از او خواستم تا بیشتر در مورد این موضوع توضیح دهد و او در جواب جمله‌ی معروف علی‌بابا را تکرار کرد من که از این موضوع شگفت‌زده شده بودم به خیابان رفتم و از ۳۰ نفر دیگر پرسیدم که آیا علی‌بابا را می‌شناسند؟ مردم هند، آلمان، توکیو، چین و ... همه علی‌بابا را می‌شناختند؛ بنابراین این نام را برای سایت انتخاب کردیم.

سخن پایانی

داشتن ایده و رؤیاپردازی شروع داستان علی‌بابا بود و همه‌ی آن چیزی که باعث موفقیت این برند شد نیازسنجی درست و به‌موقع بود، هنگامی که شاید کمتر کسی به ساخت یک فروشگاه آنلاین فکر می‌کرد جک ما این ایده را در ذهن خود پرورش داد و با توانایی‌های تیم خود آن را گسترش داد. این داستان می‌تواند الهام‌بخش بسیاری از کسب‌وکارها باشد. در ایران نیز بسیاری از مردم و تجارت‌ها به خرید از علی‌ بابا روی‌ آورده‌اند.

علی‌بابا یک بستر عالی برای کارآفرینانی است که مایلند محصولات ارزشمندی را برای کسب و کار خود تهیه کنند. علی‌بابا قیمت‌های رقابتی را ارائه می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد که حاشیه سود زیادی را ایجاد کنید. این فروشگاه طیف گسترده‌ای از تامین‌کننده‌ها، محصولات و مکان‌های مختلف را ارائه می‌دهد و مشتری می‌تواند محصول را مستقیماً از تولیدکننده تهیه، سفارشی سازی و با بسته‌بندی تضمین‌شده تحویل بگیرد. تجار می‌توانند با موفقیت، کالاهای خود را از علی‌بابا خریداری و برچسب‌گذاری کنند و در نهایت با نرخ مناسب به‌فروش رسانند.

 

     


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v5n6b