یک‌شنبه 05 فروردین 1403 - 24 Mar 2024
کد خبر: 924
تاریخ انتشار: 1400/06/09 13:54

عقب‌نشینی شاخص بورس امروز در ساعات پایانی( ۹ شهریور ۱۴۰۰)

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با عقب‌نشینی و کاهش ۲۷ هزار و ۸۱۰ واحد روبه‌رو شد.

بورس اوراق بهادار تهران که از دیروز روند کاهشی و ریزش در پیش گرفته، امروز هم از ابتدای ساعات رو به کاهش بود، گرچه از میانه بازار قدری بهتر شد، اما درنهایت با کاهش ۲۷ هزار و ۸۱۰ واحد در شاخص کل به رقم یک‌میلیون و ۴۹۶ هزار و ۱۵۸ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش ۷ هزار و ۴۶۶ واحد به رقم ۴۴۶ هزار و ۸۹۳ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۹۹۵ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۱۴.۲ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱.۲ معامله و به ارزش ۱۲ هزار و ۷۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات فرابورس هم به بیش از ۷ هزار و ۲۱ میلیارد تومان رسید که در مجموع ارزش معاملات دوبازار از ۱۹ هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی ۱.۸ درصد کاهش یافتند و این دو شاخص با معیار هم‌وزن ۱.۶ درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور ۱.۶ درصد افت کرد. شاخص بازار اول بورس ۱.۸ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۱.۸ درصد افت کرد.

امروز نماد هلدینگ معدنی خاورمیانه بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشت و نمادهای پتروشیمی خلیج‌فارس، شستا، گسترش نفت و گاز پارسیان، فولاد مبارکه، ملی‌مس و پالایش نفت اصفهان بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

در فرابورس ایران امروز شاخص کل با عقب‌نشینی ۱۵۱ واحد به رقم ۲۱ هزار و ۹۶۰ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۱۹۸ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران در فرابورس ایران امروز بیش از ۵.۲ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۹۷ هزار معامله و به ارزش ۷ هزار و ۴۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نمادهای فولاد هرمزگان و صنعتی مینو بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و از سوی دیگر نمادهای سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، پتروشیمی تندگویان، صباتأمین، آریا ساسول و پتروشیمی مارون بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشتند.

کارشناسان از جمله سیدفرهنگ حسینی معتقدند از دلایل ریزش شاخص بورس در دو روز گذشته، نوسان نرخ ارز و همچنین رسیدن شاخص کل به یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد و رشد ۴۰ درصدی بود که بسیاری از حقوقی‌ها و افراد حرفه‌ای تلاش داشتند رشد ۴۰ درصدی را با فروش سهام خود ذخیره کنند.

همچنین شایعاتی مبنی بر آزاد شدن فروش سهام عدالت مطرح بود که این هم به ریزش بازار کمک می‌کند. اما به نظر می‌رسد هجوم دلالان در بازار ارز و تقاضا برای خرید ارز باعث می‌شود در روزهای آینده شاهد تقویت شاخص بورس باشیم.

از طرفی سرمایه‌گذاری در بورس نیاز به یک استراتژی بلندمدت حداقل یکساله دارد که از محل پس‌انداز و با مطالعه و مشورت انجام شود، اما نباید همه سرمایه خود را در یک سهم و در یک بازار سرمایه‌ گذاری کرد.

وزیر جدید اقتصاد هم بارها قول داده است بازار سرمایه را تقویت می‌کند و سهم بازار سرمایه از تأمین مالی در اقتصاد را باید افزایش داد، در حالی که هم‌اکنون شبکه بانکی عمده سهم تأمین مالی در اقتصاد را برعهده دارد و باید به سمت تأمین مالی از بازار سرمایه هم حرکت شود، بنابراین نیاز به تقویت بازار سرمایه و برگرداندن اعتماد مردم به این بازار وجود دارد.

 

منبع: فارس


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45avx3