دوشنبه 06 فروردین 1403 - 25 Mar 2024
کد خبر: 18936
تاریخ انتشار: 1401/05/22 23:55

عرصه نمایش توانمندی‌های دانش‌بنیان‌ها

حسام گودرزی، دبیر انجمن ماشین‌سازان صنایع دارویی ایران

صنعت ماشین‌سازی، عرضه فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان است. این صنعت صنعت‌ساز، شاخص توسعه‌یافتگی صنعتی و معیار سطح فناوری صنعت یک کشور به‌شمار می‌رود. در بازار داخلی، هرچند واردات بی‌رویه ماشین‌آلات در سال‌های گذشته باعث گرفته‌‌شدن ‌فرصت رشد از صنعت ماشین‌سازی کشور شده بود، اما در مواجهه با تحریم‌های همه‌جانبه، با توجه به ممنوعیت واردات، به‌ناچار اعتماد به صنعت ماشین‌سازی داخلی از سوی مصرف‌کنندگان و تصمیم‌سازان این حوزه شکل گرفت و با توجه با ظرفیت‌های بالای کشور به‌ویژه در حوزه نیروهای انسانی متخصص، شاهد رشد و اعتلای چشمگیر صنعت ماشین‌سازی داخل بوده‌ایم.

باوجود تمامی مشکلات موجود در صنعت ماشین‌سازی کشور، نرخ بسیار مناسب، تامین قطعات یدکی آسان و موجود در بازار داخل، بومی‌سازی و مناسب‌سازی ساختار ماشین‌آلات تولید شده در داخل، پاسخ دادن به نیاز مصرف‌کنندگان داخلی و همچنین ارائه خدمات پس از فروش مناسب، حتی پس از رفع تحریم‌ها نیز صنعت ماشین‌سازی کشور را امیدوار به آینده می‌دارد؛ امیدی که در تلاش برای ورود به عرصه‌های نوین و نوآورانه توسط شرکت‌های ماشین‌ساز، مشهود است.

اما درباره بازارهای جهانی، هنوز هم فرصت‌های بالقوه فراوان موجود برای این صنعت بالفعل نشده‌اند. این صنعت با حدود ۵.۳ هزار میلیارد دلار، ۲۷ درصد تجارت جهانی در سال را به خود اختصاص می‌دهد، اما صادرات ماشین‌آلات صنعتی ایران (۱۶۰ میلیون دلار) کمتر از ۰.۰۲ درصد از تجارت جهانی را شامل می‌شود!  این آمارها، لزوم توجه بیشتر سازمان توسعه تجارت به تقویت و توسعه صادرات در این حوزه را به‌خوبی نمایان می‌کند. برگزاری نمایشگاه تخصصی و حضور در نمایشگاه‌هایی با این موضوع، از مقدمات ایجاد بازارهای صادراتی است و به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین حمایت‌هایی که سازمان توسعه‌ تجارت می‌توان برای این صنعت مهیا کند، برگزاری نمایشگاه مستقل صنعت ماشین‌سازی کشور و امکان و تسهیل حضور صنایع ماشین‌سازی در نمایشگاه‌های تخصصی ماشین‌سازی به‌ویژه در کشورهای همسایه است. در حالی‌که در بسیاری از کشورهای منطقه مانند روسیه، قزاقستان، پاکستان، هندوستان و... سال‌هاست نمایشگاه ماشین‌سازی به‌صورت تخصصی در حال برگزاری است، در کشور ما چنین فرصتی برای فعالان و مخاطبان این صنعت فراهم نشده است.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l58v7