شنبه 25 فروردین 1403 - 13 Apr 2024
کد خبر: 8232
تاریخ انتشار: 1400/09/23 16:25

ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی فولادسازی در شادگان

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: براساس اسناد بالادستی تعریف شده برای فولاد خوزستان، هدف ما رسیدن به سهم ۲۵ درصدی و تولید ۱۳.۶ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۱۰ است.

امین ابراهیمی درباره آخرین وضعیت فولاد خوزستان گفت: فولاد خوزستان در حال حاضر با تولید ۳.۸ میلیون تن، رتبه دوم تولید فولاد را در اختیار دارد. در دوره‌ای فولاد خوزستان سهمی ۲۵ درصدی در صنعت فولاد کشور داشت اما متاسفانه به دلیل رشد فولاد در سایر استان‌ها، امروز این سهم به حدود ۱۳ درصد رسیده است. با اتفاقاتی که در آینده رخ می‌دهد، این سهم به ۸ درصد نیز کاهش یافت که تهدیدی برای استان خوزستان و ‌صنعت فولاد در این استان است، آن هم در شرایطی که استان خوزستان به واسطه ۱۸۰۰ کیلومتر مرز آبی و منابع انرژی مناسب، بهترین پتانسیل را برای توسعه صنعت فولاد دارد.

وی با اشاره به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در ۱۴۰۴ اظهار کرد: براساس اسناد بالادستی تعریف شده برای فولاد خوزستان، هدف ما رسیدن به سهم ۲۵ درصدی و تولید ۱۳.۶ میلیون تن فولاد است اما کمی از برنامه‌ها عقب ماندیم و برنامه را هیات مدیره و سهامداران اصلاح کردند تا در پایان ۱۴۱۰ و در سه گام ۱۴۰۲ و ۱۴۰۴ و ۱۴۱۰ به سهم ۲۵ درصدی برسیم. در ۱۴۰۲ تولید ۶ میلیون و در ۱۴۰۴ تولید ۸.۵ میلیون تن و در ۱۴۱۰ تولید ۱۳.۶ میلیون تن را محقق کنیم. این برنامه استراتژی کلان فولاد خوزستان است اما برنامه کوتاه‌مدت دستیابی به تولید ۶ میلیون تن است که در حال حاضر ۳.۸ میلیون تن زیر سقفی تولید می‌کنیم. پروژه اسلب عریض را در دستورکار قرار داده‌ایم، پروژه‌ای که نزدیک ۲۰ سال روی میز بوده و از دو منظر حائز اهمیت است. در بخش اول موضوع نوسازی خطوط است زیرا خطوط ما ۳۰-۴۰ سال قدمت دارد و برخی خطوط ما باید جمع شوند. با ورود خطوط اسلب عریض به مدار طی ۲.۵ سال آینده، بلافاصله دستور اصلاح خطوط ریخته‌گری را داریم، یعنی با ورود این خط یک خط قدیمی جمع و به همین روش کل خطوط نوسازی خواهد شد. همچنین در این نوسازی‌ها ظرفیت از ۳.۸ میلیون تن به حدود ۴ میلیون تن می‌رسد یعنی افزایش ۲۰۰ هزار تنی زیرسقفی خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان تصریح کرد: اما اهمیت دیگر این پروژه آن است، فولاد خوزستان بیشتر توسعه کمی داشته و چندان به توسعه کیفی وارد نشده اما با ورود اسلب عریض وارد توسعه‌های کیفی خواهیم شد و تا گرید x۸۰ و x۶۵ نیس را در برنامه تولید این خط ریخته‌گری پیش‌بینی کردیم. نکته مهم آن است که اسبی که قرار است ما تولید کنیم در حال حاضر مشابه آن را در کشور نداریم و فولاد مبارکه اسلب ایرانی ضخامت ۳۰۰ تولید می‌کند اما ما قرار است اسلب با ضخامت ۲.۲۰۰ با ضخامت ۳۰۰ را تولید کنیم. با این اتفاق وارد فاز جدید خواهیم شد و قادر خواهیم بود مواد اولیه صنایع زیادی مانند نفت و گاز، دفاعی، کشتی‌سازی و ... را تامین کنیم.

ابراهیمی اضافه کرد: امیدواریم این پروژه در ۲.۵ سال پیشرو به نتیجه برسد. این پروژه با سرمایه‌گذاری حدود ۱۸۰ میلیون یورویی کار خود را شروع کرده و پیمانکار ما دانیلی (به واسطه شرکت فولاد پایا) است و تقریبا حدود ۱۰ درصد پیشرفت دارد و از برنامه زمان‌بندی حدود ۴۰ درصد جلو است و پیش‌پرداخت‌ها انجام و تجهیز کارگاه صورت گرفته است. پروژه سه ساله تعریف شده است اما تلاش ما این است که در مدت ۲ سال و ۶ ماه آن را به نتیجه برسانیم.

وی افزود: همچنین پروژه دیگر فولادسازی در شادگان است که ۸۰۰ هزار تن ظرفیت دارد و به صورت بلوم و بیلت بوده و پروژه جدید دیگری به شادگان با ظرفیت ۱.۲ میلیون تن اضافه شد و آن پروژه اسلب و خط ورق است. در واقع این پروژه‌ها برای دستیابی به هدف افزایش تولید یادشده در دستورکار قرار گرفته است. از سوی دیگر ۴ پروژه زیر سقفی نیز در دستورکار است و در مجموع ۶ پروژه در دست انجام است.

ابراهیمی اضافه کرد: پروژه کارخانه اکسیژن با هزار میلیارد سرمایه‌گذاری در قالب EPC اجرا می‌شود که ایریتک برنده مناقصه آن شده و تجهیز کارگاه انجام شده و حدود ۱۵ درصد پیشرفت دارد و زمانی ۳ ساله برای آن تعریف شده اما تلاش می‌کنیم ۲.۵ ساله وارد مدار شود. پروژه دیگر نیروگاه است که ۱۰۰۰ مگاوات است و در فاز اول حدود ۵۰۰ مگاوات سیکل ترکیبی اجرا می‌‍شود. مناقصه برگزار و برنده آن مشخص شده است و در دو هفته آینده کار ابلاغ و تا پایان ماه کار آغاز می‌شود. فولاد خوزستان نسبت به دیگر شرکت‌های فولادی در حوزه نیروگاه جلوتر است. شکل پروژه در قالب BOT است و می‌توانیم برق پایداری را برای ۲.۵ سال دیگر در اختیار داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان درباره چالش گاز توضیح داد: زمانی که در منطقه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنید، باید مزیتی داشته باشد. به عنوان مثال وقتی در استانی سرمایه‌گذاری می‌کنید مزیت‌ها یا دسترسی به آب هستند، یا دسترسی به منابع انرژی، یا دسترسی به بازارهای هدف یا دسترسی به مواد اولیه یا موارد دیگر. در دنیا ۷۰ درصد صنعت فولاد به روش کوره بلند و ۳۰ درصد به روش قوس الکتریکی است که از این ۳۰ درصد ۲۵ درصد کوره‌های قوسی است که از قراضه استفاده می‌کنند و ۵ درصد قوس الکتریکی اسفنجی به واسطه گاز است. کشور ما به واسطه دسترسی به منابع ارزان‌قیمت، از سنوات گذشته تمرکز بر کوره‌های قوس آهن اسفنجی است، در نتیجه گاز را به عنوان خوراک استفاده می‌کنیم و این مزیت رقابتی ما است. حال اگر گاز را کاهش دهیم، صنعت با مشکل همراه می‌شود زیرا این خوراک اولیه است و سیاستی که تکنولوژی صنعت فولاد را ایجاد کرده است زیر سوال می‌رود. اگر قرار است چنین اتفاقی رخ دهد باید آینده تکنولوژی صنعت فولاد را اصلاح کرد.

وی تصریح کرد: نکته دیگر درباره کسری گاز آن است که همه شرکت‌های فولادی مبتلا شده‌اند اما از دو منظر قابل بررسی و تاثیرگذاری است. بخشی در حوزه نیروگاهی که تولید برق را کاهش می‌دهد و بخشی دیگر به عنوان خوراک در حوزه آهن اسفنجی است. در برق هنوز اتفاقی رخ نداده و با توجه به جایگزینی مازوت تا به امروز اتفاقی رخ نداده است اما در حوزه گاز از چند روز گذشته توقف‌ها شروع شده و طبق ابلاغ ۳۰ درصد افت میزان مصرف را شاهد هستیم. البته ما تمهیدات لازم را با ذخیره‌سازی آهن اسفنجی و بریکت انجام دادیم تا شاهد افت تولید نباشیم و اتفاق ۶ ماه اول سال تکرار نشود اما بطورکلی باید نگاه دیگری نسبت به صنعت فولاد ایجاد شود.

ابراهیمی اضافه کرد: فولاد خوزستان پاییز خوبی سرشار از رکورد داشت و از نظر ریالی در ۸ ماهه نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان سود و بالغ بر ۸۰ درصد EPS سال را پوشش دادیم زیرا در حوزه حامل‌های انرژی در پاییز با کسری همراه نبودیم و از سوی دیگر در توقف‌های رخ داده اُورهال را زودتر از موعد انجام دادیم و در نهایت تلاش همکاران باعث ثبت رکوردها شد. در حوزه صادرات نیز براساس دستورالعمل‌های موجود ابتدا تامین نیاز داخل با عرضه در بورس است و پس از آن صادرات را به عنوان تکلیفی برای ارزآوری کشور انجام و تا به امروز حدود ۱.۲ میلیون تن صادرات و حدود ۱ میلیارد دلار ارزآوری ثبت شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به ۲ میلیون تن صادرات و ۱.۴ میلیارد دلار ارزآوری دست پیدا کنیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3e5wy3