سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 6723
تاریخ انتشار: 1400/09/06 15:00

ظرفیت تولید در «فملی» افزایش خواهد یافت

شرکت ملی صنایع مس ایران در حوزه استخراج و بهره برداری از معادن مس، تولید محصولات پرعیار سنگ معدن و محصولات مسی نظیر کاتد، اسلب، بیلت و مفتول هشت میلیمتری فعالیت می کند.

معادن مس سرچشمه و میدوک در کرمان و معدن مس سونگون در آذربایجان شرقی از مهمترین معادن مس کشور در زیرمجموعه این شرکت به شمار می رود.

شرکت ملی صنایع مس ایران در حال اجرای طرح‌های توسعه متعددی است که آینده آن را درخشان کرده و می‌تواند این شرکت را به لحاظ تولید و استخراج به جایگاه قابل توجهی در جهان برساند. از طرح‌های توسعه‌ای مهم این شرکت می‌توان به کارخانه تغلیظ درآلو و دره‌زار و کارخانه فلوتاسیون اشاره کرد. پس از اجرایی شدن همه طرح‌های توسعه‌ای، ظرفیت تولید کاتد به ۵۵۰هزار تن، کنسانتره مس به ۲۶۰۰ هزار تن، مس محتوای کانس به ۶۴۵ هزار تن، مس محتوای معدنی به ۶۶۰ هزار تن، آند به ۶۶۰ هزار تن و کاتد لیچینگ به ۱۵ هزار تن خواهد رسید.

فروش شرکت ملی مس ایران در آبان ماه

شرکت ملی مس ایران در سال گذشته به طور متوسط ۳,۵۰۰ میلیارد تومان فروش داشت. در فصل اول و دوم امسال نیز فروش هر ماه به طور متوسط ۴,۵۰۰ و ۷,۱۰۰ میلیارد ثبت شد و این شرکت در پاییز فروش های ۵,۵۰۰ و ۷,۵۰۰ میلیارد تومانی را محقق کرده است.

مقدار تولید کاتد و مفتول شرکت ملی مس به طور متوسط در سال ۹۹ در هر ماه ۲۴ هزار تن بوده و در فصل اول و دوم سال جاری تولید کاتد ۲۵ و ۲۳ هزار تن بوده است و همچنین در دو ماه اخیر در حدود ۲۴ هزار تن ثبت شده است.

مقدار فـروش کاتد و مفتول در سال گذشته به طور متوسط ۲۲,۷۰۰ تن بوده و سال ۱۴۰۰ فروش های ۶,۰۰۰ و ۲۳,۰۰۰ تن است و همچنین خرداد ۲۵ هزار تن، تیر و مرداد ۳۳ و ۱۹ هزار تن فروش و شهریور ۳۵ هزار تن و در نهایت مهر و آبان ۲۱ و ۲۸ هزار تن بوده است.

متوسط نرخ کاتد در ۶ ماهه ۹۹، ۹۷ هزار تومان بوده و در نیمه دوم سال برابر ۱۸۰ هزار تومان ثبت شد و در نیمه ابتدای سال جاری ۲۲۰ هزار تومان گزارش شده و مهر و آبان ۲۲۰ و ۲۴۰ هزار تومان است.

طرح های در دست اجرا

این شرکت بناست در سه‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ معدن و کارخانه درآلو را افتتاح نماید همچنین در نیمه اول سال ۱۴۰۱ معدن و کارخانه کنسانتره دره‌زار افتتاح می‌شود. فلوتاسیون سرچشمه (تولید کنسانتره از سرباره‌های مس) نیز توسط این شرکت برای اولین بار در کشور اتفاق خواهد افتاد که سودآوری بالایی به دلیل نداشتن هزینه حمل‌ونقل و باطله‌برداری و خاکبرداری دارد و این طرح افتخار بزرگی برای شرکت مس خواهد بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3zzrb3