چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 20108
تاریخ انتشار: 1401/08/01 05:27
مسئولان سازمان صمت استان خوزستان عنوان کردند

ظرفیت بالای تولید شکر در کشور

مطالعه، بررسی، ارائه پیشنهاد و همکاری در تدوین راهبردهای توسعه صنعتی، مشارکت در جذب تشکل‌های تخصصی، تعیین شاخص‌های اندازه‌گیری بهره‌وری و کمیته‌های بهبود روش‌ها، شناسایی و صدور پروانه صنایع نوین (های‌تک) و... از وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌هاست.

سالانه یک میلیون تن شکر  وارد میشود

مطالعه، بررسی، ارائه پیشنهاد و همکاری در تدوین راهبردهای توسعه صنعتی، مشارکت در جذب تشکلهای تخصصی، تعیین شاخصهای اندازهگیری بهرهوری و کمیتههای بهبود روشها، شناسایی و صدور پروانه صنایع نوین (هایتک) و... از وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت استانهاست. کارشناسان این نهاد دولتی با شناسایی ظرفیتها، برنامههای توسعهای را در حوزههای گوناگون صنعت، معدن و تجارت تعریف و تدوین میکنند. رسیدگی به مشکلات صنعتگران در ارتباط با سایر سازمانهای ذیربط از جمله وظایف دیگر این سازمان در هر استان بهشمار میرود. در ادامه صمت گفتوگویی با حمیدرضا فلاح سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان و مهرام روانبخش معاون وی داشت که با حضور در موسسه فرهنگی و مطبوعاتی صمت به بیان مشکلات صنایع این استان پرداختند. مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانید.

صمتحمیدرضا فلاح، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان درباره صنایع این استان، گفت: یکی از ظرفیتهای استان خوزستان در حوزه صنایع غذایی مربوط به نیشکر و تولید شکر است. سالانه در این استان ۷۰۰ هزار تن شکر تولید میشود. وی افزود: برنامهریزی شده با مکانیسمهای گوناگون در حوزه افزایش ظرفیت تا افق ۱۴۰۴ این میزان به یک میلیون تن برسد.

آب و تولید شکر

او در ادامه با اشاره به خشکسالی در کشور اظهار کرد: در اینباره مشکل اساسی، مسئله کمبود آب است که یکی از چالشهای بنیادین در کشور بهشمار میرود. ما در این استان برای رفع دستکم بخشی از مشکل، بازچرخانی آب در صنایع را پیگیری میکنیم. بهعنوان مثال در حوزه صنایع فولادی برنامهریزیشده از پسابها استفاده شود. آمار ظرفیت پساب شهری در این استان، ۵۰ میلیون مکعب است تا از بار آب مصرفی و شرب کم شود و بهاصطلاح، به سوی آبهای خاکستری سوق پیدا کند.

وی تصریح کرد: در حوزه کشت نیشکر و تولید شکر هم استفاده زنجیرهای و تکمیلی از آبها و پسابها (بازچرخانی شده) میتواند در بهرهبرداری و افزایش ظرفیت آب برای صنایع راهگشا باشد.

فلاح ادامه داد: استان خوزستان بهدلیل دسترسی به آبهای آزاد، ظرفیت مناسبی در حوزه آب دارد و فقط باید این منابع آبی بهدرستی هدایت شوند که این امر یکی از برنامههای مهم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان است.

پدافند غیرعامل و صنایع

صمتدر ادامه مهرام روانبخش، معاون سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان درباره پسابها توضیح داد: مشکل آب در کشور همهگیر بوده و در فلات مرکزی صنایع را دچار چالش کرده است. پیشتر پیشبینیشده بود آب موردنیاز صنایع در فلات مرکزی از سرچشمههای زاگرس تامین شود، اما در ادامه بروز مشکلات مربوط به زیستبوم و برخی اختلافات بیناستانی سبب شد با خط لوله و خرید دستگاه آبشیرینکن در استان هرمزگان آب ارسال و تامین شود.

وی افزود: این در حالی است که صنایع آببر باید در حاشیه خلیجفارس راهاندازی میشدند. در حالحاضر راهکار این است که حداقل از توسعه این صنایع آببر در فلات مرکزی جلوگیری و طرحهای توسعهای در استانهایی دنبال شود که ظرفیت آب آنها پاسخگو باشد.

راهاندازی صنایع بزرگ در استانهای مرکزی تا مرزی کشور، بیشتر بهدلیل امنیت سیاسی آنها بوده است. این کارشناس حوزه صنعت در اینباره عنوان کرد: در زمان احداث، بحث پدافند غیرعامل خیلی مدنظر نبود، اما اگر پدافند غیرعامل را درنظر هم بگیریم، بهترین مکانها، سرمایهگذاری و تراکم صنعتی در سواحل کشور چه استانهای شمالی و چه جنوبی است. هنگامی که صنعت به خطوط مرزی میرود، جمعیتی همراه با این صنایع در این مکانها تجمیع شده که به نوعی امنیت موردنیاز را ایجاد میکنند و مانع ناایمنی این سرزمینها از سوی کشورهای همسایه میشوند.

وی اظهار کرد: اگر در مرزها، جمعیت زیاد باشد، بهلحاظ امنیتی به نفع کشور است. بهعنوان مثال در جنگ تحمیلی، عراق در سرزمینهایی پیش رفت که نفر (جمعیت) نداشت، این در حالی است که نیروهای عراقی در شهرهای آبادان و خرمشهر زمینگیر شدند.

او گفت: این نگاه باید تغییر کند و باید به سمتی حرکت کنیم که در مرزها، چه دریایی و چه خشکی، تراکم جمعیتی ایجاد شود.

پیشبینی افزایش تولید

فلاح در ادامه موضوع ظرفیتهای صنعتی استان خوزستان، گفت: با توجه به هدفگذاریها، تا افق ۱۴۰۴ باید تولید شکر در این استان به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن برسد.

وی درباره نیاز بازار کشور یادآور شد: بازار داخل سالانه به ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن شکر نیاز دارد که ظرفیت بسیار بالایی است. شکر تولیدی کشور، فقط ۴۰ درصد این نیاز را تامین میکند و باقیمانده آن از امریکایجنوبی، برزیل و... وارد و تامین میشود.

روانبخش در اینباره اضافه کرد: ۷۰۰ تن شکر از نیشکر تولید میشود و معادل این عدد هم از کشت چغندرقند است؛ بنابراین ۱.۴ میلیون تن شکر در داخل تولید میشود و باقی آن وارداتی است.

آمار کارخانههای فعال

واردات شکر از کشورهایی مانند برزیل، بهطور قطع هزینههای سربار را در بخش حملونقل افزایش میدهد. فلاح در اینباره گفت: در این روند، هزینه زیادی به اقتصاد کشور تحمیل میشود و با تامین کامل بازار از خروج حجم زیادی ارز جلوگیری خواهد شد.

روانبخش در ادامه سخنان سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان، افزود: یکی از مزیتهای استان خوزستان این است که علاوهبر ۹ کارخانه تولید شکر از نیشکر، کارخانههای دیگری هم فعالیت دارند که به تولید شکر از چغندرقند میپردازند.

این کارشناس حوزه صنعت، درباره آب مصرفی بالا در کشت چغندرقند، توضیح داد: در خوزستان این محصول در ابتدای پاییز کشت میشود و برداشت آن در فروردین و اردیبهشت است. در سایر استانها کشت، آبی است، نه مانند خوزستان که دیمی انجام میشود. در دوره وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم، تفاهمنامهای به امضا رسید که تولید شکر از چغندرقند در خوزستان انجام شود. براساس این تفاهمنامه، احداث ۳ کارخانه پیشبینی شد که البته باید ۵ کارخانه میبود. بهاین ترتیب در شهرهای شمالی استان خوزستان، کارخانههای تولید شکر از چغندرقند مستقر میشدند. البته در حالحاضر از این ۳ کارخانه فقط یکی از آنها عملیاتی شده و در حال بهرهبرداری است.

روانبخش درباره اینکه چرا دو کارخانه دیگر احداث نشدند، اظهار کرد: در اینباره مشکل سرمایهگذاری وجود دارد و در واقع اعمال تحریمها، اجرای پروژهها را به تاخیر انداخت.

این کارشناس صنعت، معدن و تجارت درباره آمار واحدهای صنعتی فعال در تولید شکر استان خوزستان، عنوان کرد: ۹ کارخانه در حوزه تولید شکر از نیشکر در این استان فعالیت دارند و ۲ کارخانه تولید شکر از چغندرقند نیز بخشی دیگر از شکر موردنیاز کشور را تامین میکنند. امیدواریم کارخانه دوازدهم هم تا سال آینده به بهرهبرداری برسد.

فلاح در ادامه ظرفیت صنایع غذایی استان خوزستان به خرما و محصولات خرمایی اشاره کرد و گفت: سالانه ۲۰۰ هزار تن خرما در این استان کشت میشود که برای تبدیل آنها به کالاهایی با ارزشافزوده، نیاز به صنایع تبدیلی داریم که در اینباره سرمایهگذاریهای لازم انجام نشده است. شادگان، آبادان و خرمشهر ظرفیت خوبی در صنایع تبدیلی دارند، اما تا کنون بهطور موثر به حوزه سرمایهگذاری ورود نکردهاند.

طرحهای توسعهای در شهرکهای صنعتی

یکی از گلایههای صنعتگران فعال در شهرکهای صنعتی، کمبود زمین برای توسعه فعالیتشان است. این امر سبب میشد طرحهای توسعه در چند شهرک پراکنده شده، هزینههای سربار افزایش یابد و مدیریت آنها هم به سختی انجام شود. فلاح در پاسخ به این پرسش که آیا در استان خوزستان کمبود زمین در شهرکهای صنعتی وجود دارد یا خیر، گفت: در این استان هم با کمبود زمین مواجه هستیم. در این میان، متقاضی باید نسبت به طرحهای توسعهای خود پیشبینیهای لازم را داشته باشد و البته زمینهای اطراف یک واحد صنعتی نمیشود که خالی بماند تا شاید ۲ یا ۳ سال دیگر توسعه پیدا کند. بسیاری از طرحها آیندهنگری داشته و فرضا فازبندی میکنند که بهترین راهکار در شهرکهای صنعتی بهشمار میرود. فلاح تاکید کرد: البته در شهرکهای صنعتی، طرح توسعهای شهرکهای موجود در دستور کار قرار دارد و علاوهبر این، ایجاد شهرکهای صنعتی جدید از سوی بخش خصوصی هم پیگیری میشود.

صادرات ۴.۵ میلیارد دلاری

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان از صادرات ۴.۵ میلیارد دلاری از این استان خبر داد و گفت: عمان و عراق، رتبهدار واردات از ایران در ۶ ماه نخست امسال بودهاند.

فلاح با اشاره به فعالیت صنایع بزرگ این استان افزود: ظرفیت تولید سالانه فولاد، حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن در سال است البته طرحهای توسعهای، تولید را در این بخش افزایش خواهد داد.

فلاح بحث پایش واحدهای صنعتی و جذب سرمایهگذاران را از جمله طرحهای تحولی دانست و افزود: حدود ۱۰۰ طرح صنعتی در قالب طرحهای توجیهی تهیه شده که تکمیلکننده زنجیرههای تولید هستند و بر مبنای طرحهای آمایش صنعتی در مناطق کمتر برخوردار یا کمتر توسعهیافته اجرایی میشوند.

پیشبینی اشتغال

این مقام مسئول استانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا به امروز حدود ۵۰۰ مجوز کار در این استان صادر شده، اذعان کرد: بهنظر میرسد با صدور این تعداد مجوز کار، بهزودی شاهد اشتغال ۱۰ هزار نفر در استان خوزستان باشیم. همچنین با بهرهبرداری ۸۰ واحد صنعتی ظرفیت اشتغال به ۱۶۰۰ نفر میرسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: جذب سرمایهگذار بر مبنای آمایش صنعت، ظرفیتهای منطقه و با اولویتهای لازم در حوزه صنعت انجام میشود. بهاین ترتیب در حوزه صنایع کوچک و متوسط، حدود ۱۸۰۰ شرکت در سطح استان وجود دارد که ۴۰۰ شرکت از آنها راکد بوده و در حوزه صنایع بزرگ نیز ۱۵۰ شرکت در سطح استان فعالیت دارند.

فعالیت بازارچههای مرزی

فلاح در پاسخ به این پرسش که از ابتدای امسال چه میزان صادرات از این استان انجام شده، یادآور شد: حدود ۴.۵ میلیارد دلار میزان صادرات این استان بوده که با داشتن ۳ اتاق بازرگانی تعاملات بسیار خوبی با مجموعههای همسایگان داریم.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان با اشاره به تاثیر بازارچههای مرزی بر توسعه صادرات، گفت: در حال ترسیم برنامههایی هستیم که بتوانیم از ظرفیت این بازارچهها به نحو احسن استفاده کنیم.

مشکلات تامین انرژی

این مقام مسئول از تدوین دستورالعملی در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رفع مشکلات تولید (در بحث انرژی) خبر داد و گفت: با توجه به پیگیریهای انجامشده در حوزه رفع مشکلات تولیدکنندگان بهدلیل کمبود انرژی، دستورالعملی در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال تدوین است تا براساس آن بتوانیم با تعاملات پیشبینیشده، تولیدکنندگان کمترین مشکلات را متحمل شوند، زیرا همچنان کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان، چالش دردسرساز صنایع این استان بهشمار میرود.

بهگفته فلاح، در زمینه مشکلات ناشی از نبود بازار، با اتاقهای بازرگانی استان تعاملاتی در راستای توسعه ارتباطات فراملی داشتهایم و امیدواریم بتوانیم با موفقیت از این دوره نیز عبور
 کنیم.

سخن پایانی

استان خوزستان ظرفیت بالایی در صنایع گوناگون دارد که برخی از این ظرفیتها در حال شناسایی است. قابلیت مهم دیگر پروژهمحوری، افزایش تولید بوده که در این راستا، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در حال پیگیری در واحدهای فعال و راکد است. همچنین رونق صادرات و ارزآوری محصولات هدفگذاری شده تا فعالیتهای صنعتی توسعه پیدا کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ekdl6