چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 3086
تاریخ انتشار: 1400/07/19 12:23

طلسم برگزاری نمایشگاه پوشاک شکست

نشست خبری نمایشگاه پوشاک با حضور محمدرئوف قادری مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب و ابوالقاسم شیرازی ریاست اتحادیه پوشاک و مرتضی هاشمی معاون امور صنوف تولیدی و نمایشگاهی اتاق اصناف ایران در محل اتحادیه پوشاک کشور برگزار شد.

به گزارش صمت، ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک در ابتدای این مراسم اظهارکرد: در صنعت پوشاک، تولیدکنندگان زیادی داریم که متاسفانه موردحمایت قرار نگرفته‌اند. امروز به جرأت می‌توان گفت تولیدکنندگان پوشاک، مظلوم‌ترین بخش صنعت کشور هستند و این در حالی است که تولید پوشاک از ارزش‌افزوده بالا و اشتغال‌آفرینی بالایی برخوردار است.

وی افزود: اگر حمایت‌های دولتی از این صنعت به عمل بیاید بدون شک با صادرات پوشاک می‌توان ارزآوری بسیار زیادی برای کشور داشت. نباید فراموش کرد پوشاک باکیفیت و با نرخ مناسب که در داخل کشور تولید می‌شود قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد و بسیاری از تولیدات این بخش در کشور صادرات‌محور هستند.

صنعت پوشاک مورد بی‌مهری قرار گرفته است

رئیس اتحادیه پوشاک همچنین گفت: متاسفانه بنگاه‌های کوچک و متوسط مورد بی‌مهری مسئولان قرارگرفته‌اند و این در حالی است که تولیدکنندگان این بخش با عرق به این حوزه، مشغول به تولید هستند. در دو سال گذشته شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور شد اما هیچ‌کدام از واحدهای تولید پوشاک کشور نه‌تنها فعالیت خود را متوقف نکردند، بلکه در ابتدای شیوع این ویروس با تولید ماسک و گان به مردم خدمت کردند.

شیرازی در ادامه با اشاره به افزایش دستفروشی و بساط‌گستری در خیابان‌ها، خاطرنشان کرد: در مدت شیوع ویروس کرونا بسیاری از واحدهای فروش مجبور به تعطیل کردن مغازه‌های خود بودند و این در حالی بود که تولیدکنندگان همچنان به تولید ادامه می‌دادند؛ بنابراین با افزایش حجم تولید و بسته بودن مغازه‌ها، فروش پوشاک به کنار خیابان‌ها و گذرگاه‌ها کشیده شد.

رئیس اتحادیه پوشاک در ادامه خاطرنشان کرد: صنعت پوشاک ما شامل بنگاه‌های بزرگ صنعتی است اما تعداد این بنگاه‌ها حدود ۵ درصد هستند و ۹۵ درصد از تولیدکنندگان صنعت پوشاک کشور را واحدهای کوچک و بزرگ تشکیل داده‌اند. تنها انتظار این بنگاه‌ها نیز برپایی یک نمایشگاه بود تا بتوانند ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند. به همین دلیل بر آن شدیم تا یک نمایشگاه در این حوزه برگزار کنیم. متاسفانه از زمان وزارت آقای شریعتمداری تاکنون درخواست ما مبنی بر برپایی این نمایشگاه بی‌پاسخ ماند تا بالاخره زمینه مذاکره با نمایشگاه شهر آفتاب را فراهم کردیم که مورد موافقت این مجموعه قرار گرفت.

شیرازی همچنین گفت: اتاق اصناف ایران نیز در این میان به حمایت از تولیدکنندگان پوشاک برخاست و بالاخره مجوز برگزاری این رویداد صادر شد و این رویداد تخصصی سه‌شنبه هفته جاری با حضور ۱۰۰ تولیدکننده برتر، ۱۰ برند معروف حوزه پوشاک، بیش از ۹۰ تولیدکننده متوسط و کوچک که قابلیت دیده شدن دارند در محل نمایشگاه شهر آفتاب افتتاح خواهد شد.

برگزاری نمایشگاه تخصصی پوشاک در شهر آفتاب

محمدرئوف قادری، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه این اتحادیه سال‌ها دغدغه ارائه خدمات ارزنده به تولیدکنندگان کشور را داشت، اظهارکرد: اتحادیه پوشاک کشور سال‌ها تلاش کرده تا بتواند در این حوزه خدمات ارزنده‌ای را به تولیدکنندگان، صادرکنندگان و کل کشور ارائه کند. جای بسی خوشحالی است که موفق شدیم زمینه برگزاری نمایشگاه پوشاک را در مجموعه شهر نمایشگاهی آفتاب فراهم کنیم. این رویداد یک نمایشگاه متفاوت خواهد بود، چراکه به‌طور کاملا تخصصی برگزار خواهد شد.

وی افزود: شرکت‌کنندگان در این رویداد با تبادل اطلاعات، فناوری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و آشنایی کافی با توانمندی‌های یکدیگر موفق خواهند شد که به کشور خدمت کنند. صنعت پوشاک یکی از بازارهای بسیار بزرگ در جهان و ایران به‌شمار می‌رود. متاسفانه سالانه حدود ۲ میلیارد دلار واردات پوشاک داریم و این در حالی است که با توجه به توانمندی و شایستگی تولیدکنندگان کشور، نیازمند برندهای خارجی نیستیم.

در برندینگ موفق نبودیم

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در ادامه افزود: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت پوشاک کشور این است که در حوزه برندینگ فعالیت گسترده‌ای نداشته‌ایم.

این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نوع پوشش، مد و تولیدی که در کشور انجام می‌شود، می‌تواند برای نجات کشور بسیار کارساز باشد و باید در حوزه برندینگ فعالیت خود را افزایش دهیم.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در ادامه با طرح این پرسش که چرا تاکنون نتوانسته‌ایم در حوزه برندینگ موفق عمل کنیم، گفت: بزرگ‌ترین دلیل این مشکل، رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی است. تا زمانی‌که فعالیت‌های اقتصادی کشور در انحصار بخش دولتی باشد، بخش خصوصی نمی‌تواند خلاقیت‌های خود را بروز دهد.

 بزرگ‌ترین بیماری اقتصاد ما، دولتی بودن آن است. انحصار دولتی حوصله رقابت را از بخش خصوصی گرفته است. باید اقتصاد کشور را به جایگاه واقعی خود برگردانیم.

غفلت ایران از ظرفیت بزرگ اکسپو

قادری با تاکید بر اینکه دولت‌ها باید به جای تصدی‌گری، سیاست‌گذاری کنند، اظهارکرد: متاسفانه جای پای دولت در همه بخش‌های اقتصادی و صنعتی کشور دیده می‌شود و به همین دلیل در دنیای امروز که تبدیل به دهکده‌ای جهانی شده، امکان رقابت با دیگر کشورها را نداریم.

از سال ۱۲۸۵ نخستین کشور خاورمیانه بودیم که در نمایشگاه بین‌المللی بریتانیا شـرکت کردیم.

کشورهای همسایه ما در آن سال‌ها حتی با واژه صنعت نمایشگاهی آشنا هم نبودند اما امروز همسایگان کشورمان اکسپوهای جهانی برگزار می‌کنند و ما حتی نامزد برگزاری این رویداد جهانی هم نشدیم.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب افزود: برگزاری اکسپوها می‌تواند در یک دوره برگزاری حدود ۶۰ میلیارد دلار درآمد برای کشور میزبان ایجاد کند. این درآمد با درآمدهای نفتی کشور برابری می‌کند. اکسپو ظرفیت بزرگی است که نباید از آن غافل بود.

قادری در پایان گفت: امیدواریم با برگزاری قوی نمایشگاه پوشاک بعد از یک سال و نیم دوره نقاهت به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، شاهد رونق مجدد نمایشگاه‌ها در کشور باشیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3n6ag4