جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
کد خبر: 2701
تاریخ انتشار: 1400/07/13 22:15

طراحی پاویون ایران با الهام از قصه های کهن ایرانی

نبیان گفت:‌ طراحی پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی متاثر از روایت هزار و یک شب شهرزاد قصه گو شکل گرفته است.

پنج شنبه شب هفته گذشته بزرگترین رویداد نمایشگاهی جهان در قالب اکسپو ۲۰۲۰، بالاخره پس از یک سال تاخیر در برگزاری آغاز به کار کرد. ۱۹۸ کشور حاضر در این رویداد تلاش خواهند کرد تا در مدت ۶ ماه برگزاری این رویداد، اقتصاد، تاریخ، تمدن و فرهنگ کشور خود را به رخ جهانیان بکشند.

پاویون ایران در بین ۱۹۸ کشور جهان از حیث معماری، زیبایی و برخی ریزه‌کاری‌های خاص ایرانی در میان ۸ پاویون برتر شناخته شده است. خبرنگار گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با نشید نبیان عضو گروه طراحی پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی ترتیب داده و جزییات طراحی این پاویون را از وی جویا شده است.

نشید نبیان متولد ۱۳۵۵ و دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد شهرسازی از دانشگاه تورنتو، دکترای طراحی از دانشگاه هاروارد، فوق دکترای شهرهای هوشمند از دانشگاه MIT بوده و سابقه تدریس و پژوهش در دانشگاه تورنتو، دانشگاه MIT ، دانشگاه نورث ایسترن و دانشگاه هاروارد را در کارنامه خود دارد.

نبیان در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: آنطور که در افسانه ها آمده پادشاهی در زمان های گذشته وجود داشته که شهرزاد هر شب با گفتن بخشی از قصه خود به مدت هزار و یک شب خشونت و سیاست را به تعویق می اندازد. طراحی پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی نیز متاثر از روایت های هزار و یک شب شهرزاد قصه گو شکل گرفته است.

نشید-نبیان

وی افزود: پروژه نه به صورت یک بنای تکینه بلکه به صورت یک معماری عرصه وار طراحی شده و مانند همسایگی، از پاکت‌های فضایی مختلف تشکیل شده است که در هر پاکت مخاطبان با بخشی از قصه ایران معاصر آشنا می‌شود.  نکته دیگری که در طراحی پاویون ایران وجود مرزهای نرمی است که به واسطه پرده های مهره ای برای هر کدام از پاکت‌های فضایی ایجاد شده است. نمای  هر کدام از این پاکت ها متشکل از یک سطح فیروزه‌ای است که در مقابل آن پرده های مهره ای قرار داده شده‌اند. تقابل رنگ فیروزه‌ای با رنگ کرم مهره ها تقابل میان عرش و فرش را به صورت نمادین یادآوری می کند.

پاویون-ایران-در-اکسپو-2020-2

این طراح برتر کشور در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین نمای پروژه مرزهای نرمی را برای فضاها ایجاد می کند. در فضای بینابینی نیز اتفاقات جالبی می تواند به وقوع بپیوندد. اگر جعبه های آبی رنگ پوشیده شده در این پرده نیمه شفاف مهره ای نرم، نمایانگر فرهنگ رسمی ایرانیان باشد اتفاقاتی که هر از چندگاهی در فضاهای بینابینی رخ می‌دهد خرده فرهنگ ها و تعاملات غیررسمی ایرانیان را نشان می‌دهد. به عقیده من این موضوع یکی از زیبایی پروژه به شمار می رود.

نبیان در پایان گفت:  از نظام کارفرمایی که در سال های ساخت طراحی و ساخت پاویون همراه ما بودند و به ما کمک کردند تا این تخیل فضایی تبدیل به یک پروژه ملی شود تشکر می‌کنم.

منبع: گسترش نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36oaz3