بهگزارش روابطعمومی شرکت فولاد مبارکه، محمدمهدی بانک، رئیس واحد بومیسازی خطوط و فرآیندهای تولید شرکت فولاد مبارکه و مسئول اجرای این پروژه اظهار کرد: پس از برگزاری جلسات متعدد با همکاران ناحیه فولادسازی و تهیه گزارشهای مربوطه در راستای بررسی امکان طراحی، مهندسی و ساخت در داخل کشور، با حمایت مدیریت ناحیه فولادسازی و مهندسی کارخانه، تصمیم بر آن شد که این پروژه بهصورت کاملا بومی در داخل کشور اجرا شود و جزو پروژههای اولویتدار سال ۱۴۰۰ تعریف شود.
وی افزود: در این راستا تیمی متشکل از کارشناسان بهرهبرداری، تعمیرات و دفتر فنی عملیات ثانویه، بومیسازی خطوط تولید و فرآیند و مهندسی کارخانه در شرکت فولاد مبارکه شکل گرفت تا تمامی مشخصات و موارد حائزاهمیت در ماشین را موردتوجه قرار دهد و ضمن طراحی این دستگاه با فناوری روز دنیا، تمامی مشکلات موجود نیز رفع شود.
رئیس واحد بومیسازی خطوط و فرآیندهای تولید شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: فرآیند شارژ وایر به کوره LF۳ با استفاده از یک دستگاه دوخطه قدیمی انجام میشد و بهعلت زیاد بودن خرابی و نیاز به تعمیرات مکرر، بدون دستگاه رزرو، مشکلاتی در اینباره وجود داشت.
وی اذعان داشت: سرعت دستگاه موجود بهعلت دوخطه بودن حداکثر ۳۰۰ متر بر دقیقه است، در حالی که سرعت دستگاه شارژ طراحی و ساختهشده ۳۶۰ متر بر دقیقه است. همچنین استفاده از وایر با جنس و قطرهای متنوع در سیستم قدیمی این ماشین امکانپذیر نبود و برای وایر با قطر ۱۴ میلیمتر و وایرهای توپر مثل AL و استحکام بالا، اپراتور مجبور به تنظیم دستی وایر بود.
بانک تصریح کرد: با انجام این کار در عمل قابلیت تکرارپذیری طرح بومیسازیشده در گروه فولاد مبارکه و صرفهجویی اقتصادی و زمانی قابلتوجه نسبت به نمونه خارجی مشابه ایجاد شد. عملیات طراحی، مهندسی و ساخت دستگاه مذکور با کمک یکی از شرکتهای زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه و با تلاش و پشتکار کارشناسان و متخصصان تعمیرات و بهرهبرداری ناحیه فولادسازی، مهندسی کارخانه و بومیسازی بهپایان رسید و با انجام موفقیتآمیز آزمایشهای اولیه، منتظر انجام عملیات نصب و آزمایش گرم در ناحیه فولادسازی و ریختهگری مداوم شرکت فولاد مبارکه است.
مهدی شفایی، سرپرست تعمیرات عملیات ثانویه شرکت فولاد مبارکه، در این باره اعلام کرد: در فرآیند فولادسازی، بسته به نوع گرید تولیدی، مواد و افزودنیهای فراوانی در مرحله ذوب و پالایش استفاده میشود و یکی از روشهای تزریق این افزودنیها، استفاده از دستگاه شارژ وایر است.
وی افزود: از جمله مهمترین موادی که در تمامی ذوبهای ورقهای تولیدی فولاد مبارکه استفاده میشود، آلومینیوم است که نقش بسزایی در کاهش اکسیژن موجود در ذوب، تنظیم آنالیز شیمیایی و در نتیجه بهبود کیفی فولاد تولیدی ایفا میکند که بدینمنظور از دستگاه شارژ وایر در پاتیلهای LF فولادسازی استفاده میشود.
شفایی تصریح کرد: بهوسیله دستگاههای دوخطه موجود، امکان تولید ذوب با گریدهای گروههای خودرویی و لوازمخانگی با محدودیت روبهرو است که با تجهیز جدید این مشکلات نیز رفع میشود. طراحی این ماشین بهصورت چهارخطه با قابلیتهای یادشده و توانایی استفاده از وایر از قطر ۷ تا ۱۶ میلیمتر و رفع مشکلات ایمنی از مزایای این پروژه است.
علی فتاحالجنان، تکنیسین بومیسازی خطوط و فرآیندهای تولید شرکت فولاد مبارکه در این باره بیان کرد: برای هریک از کورههای عملیات ثانویه LF یک دستگاه شارژ وایر در نظر گرفته شده و دستگاههای فعلی موجود در ناحیه فولادسازی و ریختهگری مداوم که با طراحی و فناوری بسیار قدیمی مشغول بهکارند، تاکنون از ۲ شرکت خارجی تامین میشده و مورداستفاده قرار میگرفته، اما با گذشت زمان این دستگاهها مستهلک شده و باتوجه به قدیمی بودن فناوری آنها، بهرهبردار را با مشکلات عدیدهای مواجه کرده است.