جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
کد خبر: 4730
تاریخ انتشار: 1400/08/11 12:14

ضرورت صادرات ۱۲ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴

براساس برنامه طرح جامع فولاد کشور، ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن از ۵۵ میلیون تن فولاد باید صادر شود.

به گزارش ایراسین، کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد بازار بین‌الملل اظهار کرد: تهدید صنعت فولاد کشور توسط کشورهای منطقه موضوعی است که مغفول باقی مانده است. خط لوله تاپی یا همان ترانس افغانستان برای انتقال گاز یکی از اتفاقاتی است که اگر اجرایی و به پاکستان و هندوستان وصل شود، خطری برای فولاد ایران خواهد داست و این در حالی است که طالبان نیز امنیت انتقال این خط را اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه گازرسانی به هندوستان برای فولاد ایران خطرناک است چون در چند سال آینده تولید فولاد هندوستان به ۳۵۰ میلیون تن می‌رسد، افزود: عمان در سال ۲۰۳۰ قرار است به تولید ۲۵میلیون تن فولاد برسد، این درحالیست که طی ۳ روز گذشته قطر عمان و امارات اعلام کردند که ۳میلیارد دلار برای تامین گاز از طریق خط دلفین قطر درنظر خواهند گرفت و در نهایت منجر به افزایش تولید فولاد این کشورها خواهد شد.

جعفری ‌طهرانی خاطرنشان کرد: براساس برنامه طرح جامع فولاد کشور، ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن از ۵۵ میلیون تن فولاد باید صادر شود و این در حالی است که ۴ سال بیشتر فرصت باقی نمانده است. حال اگر توسعه صادرات نداشته باشیم بازار فولاد منطقه را به قطر، عمان و پاکستان خواهیم باخت.

وی ادامه داد: تامین خوراک کارخانه‌های جنوب کشور قرار است از کدام کشورها تامین شوند؟ توجه به این نکته ضروری به‌ نظر می‌رسد که با حضور طالبان امکان استفاده از معدن حاجی‌گک افغانستان از دست رفت و پاکستان با طالبان برای این معدن به توافق رسید. از طرف دیگر، هند نیز به ذخیره قطی بسیار بالایی از سنگ‌آهن رسیده است. جعفری ‌طهرانی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود، باید دید قراردادهایی که در خارج از کشور و توسط دیگر کشورها در حوزه فولاد بسته می‌شود چه تاثیری بر صنعت فولاد کشور خواهد داشت.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bpme3