چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 1924
تاریخ انتشار: 1400/07/03 16:43

ضرورت انجام آزمون شتاب خودرو در شرایط استاندارد

شتاب صفر تا ۱۰۰ یکی از شاخص‌های استاندارد مقایسه خودروهاست که ارتباط مستقیمی با وزن خودرو، قدرت موتور و شرایط آیرودینامیکی دارد. برای ایجاد شرایط کنترل‌شده یکسان در این مقایسه، اندازه‌گیری شتاب خودرو استانداردسازی شده است.

انجام آزمون استاندارد اندازه‌گیری شتاب صفر تا ۱۰۰ خودرو، نیازمند مهیا بودن برخی شرایط خودرویی، جاده‌ای و محیطی از جمله نوع سوخت، شرایط وزنی خودرو، عدم‌شیب جاده در سطح دریا، شرایط دمایی و سایر پارامترهاست.

ویژگی استاندارد اندازه‌گیری شتاب

بهروز احمدزاده، رئیس اداره پیش‌توسعه و طرح‌ریزی محصول ایران‌خودرو عنوان کرد: انجام آزمون استاندارد اندازه‌گیری شتاب صفر تا ۱۰۰ خودرو را نیازمند مهیا بودن برخی شرایط خودرویی، جاده‌ای و محیطی است. به‌عنوان‌مثال، ارتفاع ۱۸۰۰ متر از سطح دریا در محل انجام تست، حدود ۱۵ درصد افت توان در موتور احتراقی تنفس طبیعی در مقایسه با سطح دریا ایجاد می‌کند.

به‌گزارش ایکوپرس، رئیس اداره پیش‌توسعه و طرح‌ریزی محصول ایران‌خودرو با اشاره به اینکه این آزمون استاندارد در شرکت‌های خودروساز جهانی نیز انجام می‌شود و مختص ایران نیست، درباره شتاب محصول تارا گفت: مدت زمان رسیدن سرعت خودرو تارا دستی از سرعت صفر (سکون خودرو) به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت که توسط تیم آزمون جاده‌ای ایران‌خودرو انجام‌شده، ۱۲.۵ ثانیه است. این عدد در شرایط محیطی استاندارد و همچنین در چندین مرحله آزمون به‌دست‌آمده است.

احمدزاده، به زاویه جاده مسیر تست با جریان باد و حذف اثر باد بر روی نتیجه اشاره کرد و گفت: آزمون شتاب‌گیری خودرو در دو جهت و مسیر رفت‌وبرگشت جاده یکسان اجرا می‌شود، شتاب‌گیری خلاف جهت باد بر نتایج آن تاثیرگذار خواهد بود.

علاوه‌بر لزوم تعویض دنده در حداکثر توان دور موتور، شروع به حرکت خودرو نیز باید در حداکثر گشتاور موتور بوده و زمان فشردن حداکثری پدال گاز و رها کردن پدال کلاچ باید بسیار دقیق و سریع انجام شود که منجر به سرخوردن تایر در آغاز حرکت نشود. وی ادامه داد: عدم‌رعایت این موضوع می‌تواند تا نیم ثانیه اتلاف زمان را در شروع حرکت به‌دنبال داشته و در نتیجه در زمان کلی آزمون اثرگذار باشد.

احمدزاده با بیان اینکه بنزین مورداستفاده در آزمون شتاب باید بنزین سوپر با اکتان استاندارد باشد، تصریح کرد: کیفیت سوخت، به دلیل کالیبراسیون ECU، تاثیر قابل‌توجهی روی کارکرد موتور خودرو دارد. همچنین شرایط فشار باد تایرها باید دقیقا مطابق آنچه تعریف‌شده تنظیم شود؛ کمتر یا بیشتر بودن فشار باد لاستیک‌ها روی نتایج تاثیر منفی دارد. ایجاد شرایط لازم برای اجرای آزمون شتاب خودرو، همواره کنترل می‌شود و با قرار گرفتن در شرایط مطلوب و ایده‌آل نسبت به اجرای آزمون اقدام می‌شود.

نسخه اتوماتیک تارا به‌زودی

معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو از تحویل تعهدات تارا اتوماتیک در آینده‌ای نزدیک خبر داد. بابک رحمانی با بیان اینکه پس از تعیین نرخ محصول تارا اتوماتیک توسط شورای رقابت، نسبت به صدور دعوتنامه مشتریان اقدام خواهد شد، تصریح کرد: نرخ محصول تارا دستی در مصوبات قبلی این شورا تعیین‌شده و خودروهای مشتریان نیز با نرخ مصوب در حال تحویل است، بنابراین نرخ محصول تارا دستی برای نیمه‌نخست امسال مشخص بوده و بخشنامه پیش‌فروش این محصول که از روز ۲۸ شهریور فعال‌شده نیز مطابق با مصوبات نهادهای ذی‌ربط است.

معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو از استقبال بالای مشتریان برای طرح پیش‌فروش با وجود تحویل آن در ۸ تا ۱۲ ماه آینده خبر داد و گفت: تارا دستی از محصولات ایمن و به‌روز ایران‌خودرو است که با توجه به مزایای مختلفی که در خودروهای هم‌کلاس خود دارد در بدو ورود به بازار مورد استقبال قابل‌توجه مردم قرار گرفته است. رحمانی با اشاره به ارزندگی تارا و مناسب بودن آن برای خانواده‌های ایرانی و سفرهای شهری و جاده‌ای، تصریح کرد: همان‌گونه که در بخشنامه پیش‌فروش ذکرشده، نرخ نهایی خودرو در زمان تحویل مشخص خواهد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/455od4