سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 20066
تاریخ انتشار: 1401/07/27 06:31
در نخستین نشست کارگروه نوسازی صنایع مطرح شد

ضرورت امروز کشورنوسازی و بازسازی صنایع

نخستین نشست کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور با حضور سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت و نهادهای هشت‌گانه ملی برگزار شد.

یکی از ضروریات امروز کشور، نوسازی و بازسازی صنایع برای افزایش درآمدها و بهرهوری تولید است. بخشی از دلایل توقف تولید در برخی از واحدهای صنعتی یا کاهش ظرفیت آنها، بهدلیل خلأ فناوری و فرسودگی ماشینآلات بوده است.

بهبود فرآیندها

کارگروهی بر پایه مصوبه هیاتدولت و در اجرای بند ح ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه برای عملیاتی کردن طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور تشکیل شده است. بهگزارش ایدرونیوز، سیدرضا فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست آغازین کارگروه نوسازی و بازسازی صنایع کشور گفت: نوسازی و بازسازی سختافزاری، نرمافزاری و مدیریتی در واحدهای صنعتی کشور، ضرورتی جدی برای حل چالش غیرمولد شدن سرمایههای ملی واحدهای راکد و نیمهفعال قلمداد میشود. فاطمیامین افزایش کیفیت محصولات ناشی از نوسازی ماشینآلات، ارتقای فناوری و بهبود فرآیندها را در کنار رقابتی شدن و کاهش قیمت تمامشده از نتایج ملموس این طرح برای مصرفکنندگان برشمرد.  رئیس کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور کاهش مصرف انرژی، کاهش آلایندگی و ارتقای بهرهوری را از دستاوردهای دیگر اجرای این طرح مهم عنوان کرد. فاطمیامین اظهار امیدواری کرد: با همگامی و همافزایی حداکثری بینبخشی نهادهای عضو کارگروه اجرای این بند مهم از سند بالادستی برنامه ششم توسعه با شتاب بیشتری محقق شود.

جلوگیری از کاهش تشکیل سرمایه

علی نبوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیاتعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) نیز در این نشست با اشاره به اینکه نوسازی و بازسازی صنایع کشور در واقع جلوگیری از راکد ماندن هزاران میلیارد تومان سرمایهگذاری انجام شده، افزود: بررسیها نشان میدهد در بسیاری از رشته صنعتها که واحدهای نیمهفعال نیازمند بازسازی و نوسازی وجود دارد، بهطور موازی اقدام به سرمایهگذاریهای جدید میشود که این فرآیند موازی باعث کاهش بهرهوری سرمایه خواهد شد. بهگفته دبیر کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور، مطالعات ایدرو بهعنوان دبیرخانه این طرح نشان میدهد که میتوان با حدود ۳۰ درصد هزینه راهاندازی جدید، بازسازی و نوسازی واحدهای موجود را به انجام رسانید. نبوی نقش کارگروه ماده ۴۶ قانون برنامه ششم در بهسازی صنعتی کشور و جلوگیری از روند نزولی تشکیل سرمایه را کلیدی برشمرد. در این نشست همچنین ویرایش نخست طرح نوسازی صنایع کشور از سوی معاون ایدرو برای تصویب به بحث و تبادلنظر گذاشته شد. براساس مصوبه هیاتدولت وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات، بانک مرکزی، سازمان برنامهوبودجه، سازمان ملی حفاظت محیطزیست، سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی ریاستجمهوری و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اعضای این کارگروه هستند.

یک انتصاب

سرپرست اجرای پروژههای نفت، گاز و پتروشیمی ایدرو منصوب شد. رئیس هیاتعامل ایدرو به پیشنهاد معاون صنایع پیشرفته و پروژههای کلان انرژی در حکمی یاسر کاظمیآشتیانی را به سمت سرپرست مدیریت اجرای پروژههای نفت، گاز و پتروشیمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منصوب کرد. در حکم علی نبوی بر مشارکت در برنامهریزی و  تهیه نقشه راه سازمان برای حضور در پروژههای نفت، گاز و انرژی، مطالعه و توسعه بازار، شرکت در مناقصه و عقد قرارداد اجرای پروژههای کلان، بازنگری و پیشنهاد مدلهای حضور و توسعه نقش سازمان در اجرای پروژههای نفت، گاز و پتروشیمی و همکاری و مشارکت با شرکتهای معتبر داخلی و خارجی و شرکای استراتژیک در اجرای پروژههای نفت و گاز و پتروشیمی تاکید شده است. راهبری، مدیریت و نظارت بر پیشبرد بهینه پروژههای در دست اجرا، تکمیل زنجیره ارزش و تامین با استفاده از توان شرکتهای داخلی و خارجی و توانمندسازی شرکتهای مرتبط و فعال در این حوزه و نظارت، هدایت و توانمندسازی شرکتهای تحت مدیریت در راستای افزایش سودآوری از دیگر مواردی است که در حکم رئیس هیاتعامل ایدرو به آن اشاره شده است. پیش از این، سیدمحمد موسوی عهدهدار این سمت بود که بهتازگی بهعنوان معاون صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب شد. یاسر کاظمیآشتیانی، دانشآموخته کارشناسی ارشد شیمی دانشگاه تهران است و سوابقی چون مدیر مرکز خدمات تخصصی نفت و گاز جهاد دانشگاهی و سرپرست کنسرسیوم فاز ۱۷ و ۱۸ پارسجنوبی را در کارنامه کاری خود دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rawnb