جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 17616
تاریخ انتشار: 1401/03/28 23:08

صندوق نوآوری در خدمت توسعه دانش‌بنیان‌ها

گروه صنعت: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، از دوبرابر شدن بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

در حاشیه برگزاری همایش ظرفیت‌های همکاری شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو، عنوان شد که صندوق نوآوری و شکوفایی به‌عنوان بانکی فعال در خدمت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان عمل می‌کند، در سال گذشته نیز ۳ هزار میلیارد تومان به بودجه این صندوق افزوده شد. این امر کمکی در راستای توسعه صنایع خواهد بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در موضوع دانش‌بنیان‌ها به استقبال فرمایشات رهبر معظم انقلاب رفته و قانونی را تصویب کرده‌ایم که بسیاری از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را حل می‌کند. به‌گزارش ایکوپرس، علیرضا منادی افزود: یکی از محل‌های موردنظر مجلس که برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها بسیار کمک‌کننده است، گروه صنعتی ایران‌خودرو است که با توجه به استخدام مهندسان کارآمد و نخبه می‌تواند نظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر دو برابر شدن شرکت‌های دانش‌بنیان را تامین کند.

صمتمنادی گفت: با قانون مصوب مجلس و با توجه به سرعت بالای تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و دریافت ایده‌های متنوع در این زمینه، می‌توان انتظار داشت تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از دو برابر افزایش یابد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو، برنامه‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو برای توسعه دانش‌بنیان‌ها را براساس گزارش ارائه‌شده مدیرعامل این شرکت را خوب توصیف کرد و گفت: به دستیابی اهداف این حوزه امیدوار شدیم؛ بنابراین هر گونه حمایتی که در این زمینه لازم باشد را انجام خواهیم داد.

استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در زمینه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان اقداماتی انجام داده که انتظار نیز همین بود تا با فاصله گرفتن از تفکر ناکارآمد دولتی از ظرفیت بخش خصوصی نهایت استفاده به عمل آید.

عزت‌اله اکبری‌تالارپشتی افزود: رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند نام‌گذاری و شعار سال محدود به برگزاری جلسات و بدون داشتن خروجی لازم نشود و باید نسبت به تحقق شعار اقدامات موثر و جدی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی هم سرمایه فکری و هم سرمایه مالی دارد و چون دولت از این سرمایه عظیم غافل است، این ظرفیت معطل مانده، در صورتی که بخش دانش‌بنیان ظرفیت‌های بزرگی دارد که در حوزه قطعه و خودروسازی می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.

صمتاکبری‌تالارپشتی با بیان اینکه عملکرد گذشته صنعت خودرو کشور قابل دفاع نیست، گفت: دلیلی ندارد خودروساز به بهانه‌هایی مانند تحریم به‌روز نباشد.

وی تصریح کرد: سرمایه نیروی انسانی عظیم و متخصصی در دو خودروساز بزرگ کشور وجود دارد که اگر خودباوری باشد، این سرمایه می‌تواند به میدان بیاید و بسیاری از مشکلات خودروسازی را برطرف کند، توصیه ما در همه حوزه‌ها این است که حداکثر استفاده از ظرفیت‌های فکری و مالی بخش خصوصی به عمل آید.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه چنانچه بخش خصوصی را باور کنیم، امورات به صورت جهادی پیش می‌رود، گفت: اگر تفکرات ناکارآمد دولتی به جای مردم و بخش خصوصی و متخصصانی که سرمایه، تعصب و مدیریت کارآمدی دارند تصمیم گیرد، مشکلات بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: توصیه ما این است که از تفکر دولتی فاصله بگیریم و از ظرفیت‌های دولتی برای ساماندهی بخش خصوصی در هر حوزه تولیدی استفاده شود.

اکبری‌تالارپشتی گفت: ساختار خودروسازان باید تغییر کند و با استفاده حداکثری از بخش خصوصی، مدیریت جهادی و کارآمد حاکم شود.

وی تصریح کرد: مدیر توانمند و در تراز جمهوری اسلامی کسی است که در شرایط سخت کار کند؛ به‌ویژه در خودروسازی توانمندی بالایی داریم و باید با مدیریت قوی از توان بخش خصوصی، دانش‌بنیان‌ها و نیروهای موجود در ایران خودرو استفاده کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در دو حوزه قانون و نظارت بر اجرا، آمادگی کامل دارد تا در صورتی که موانع و مقرراتی برای حمایت از ظرفیت‌های بخش خصوصی و دانش‌بنیان وجود دارد که با حذف آن حرکت در این مسیر تسریع می‌شود، نسبت به آن اقدام کند.

معرفی نیازهای فناورانه شرکت نیرومحرکه

معاون آینده‌پژوهی و نوآوری شرکت صنعتی نیرومحرکه از شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو گفت: رویکرد آینده‌پژوهی و نوآوری باز در نیازهای فناورانه صنعت گیربکس و موتورسیکلت در نیرومحرکه نهادینه می‌شود.

صمتیحیی صمدی‌مقدم افزود: بیش از ۶۰ نیاز فناورانه در ۶ سرفصل با توجه به شاخص سطح آمادگی فناوری (TRL) در حوزه‌های محصول، تولید، کیفیت و سیستم‌ها که در پژوهشگاه و مرکز نوآوری گیربکس شناسایی شده در نمایشگاه جانبی همایش دانش‌بنیان‌ها و ایران‌خودرو ارائه‌ شده است.

وی افزود: حرکت در مسیر توسعه و تعالی سازمان در سطح منطقه یکی از الزامات موردتوجه نیرومحرکه است که در سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» همسو با سیاست‌گذاری‌های کلان گروه صنعتی ایران‌خودرو به صورت ویژه در دستور کار این شرکت قرار دارد.

معاون آینده‌پژوهی و نوآوری نیرومحرکه تاکید کرد: دریافت مجوز پژوهشگاه و مرکز نوآوری گیربکس ایران در سایت شهر صنعتی البرز، اتفاق مبارکی است که به‌عنوان یک شبکه و هاب ارزشمند در مسیر و تعالی و نقشه راه نیرومحرکه در اکوسیستم نوآوری می‌تواند اثربخشی پایدار ایجاد کند.

شرکت صنعتی نیرومحرکه در همایش و نمایشگاه ظرفیت‌های همکاری دانش‌بنیان‌ها و گروه صنعتی ایران‌خودرو بخشی از توانمندی‌های خود را در معرض دید علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان گذاشته است که از جمله می‌توان به مواردی همچون قابلیت‌ها و توانمندی‌های ساخت و تجهیزات، تعمیر انواع الکترواسپیندل، ساخت ابزار رولینگ خارجی، نمونه‌هایی از گیربکس‌های جدید، موتورسیکلت‌های برقی و شناسایی بیش از ۵۰ نیاز فناورانه اشاره کرد.

افتتاح خط تولید وانت آریسان ۲

خط تولید وانت آریسان ۲ در شرکت ایران خودرو خراسان به بهره‌برداری رسید. در مراسمی که با حضور جمعی از مدیران ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو، نماینده مجلس، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو خراسان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان‌رضوی و جمعی از مسئولان لشگری و کشوری، در شرکت ایران‌خودرو خراسان برگزار شد، خط تولید وانت آریسان ۲ به بهره‌برداری رسید.

احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم فریمان، سرخس و بخش‌های احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی در این مراسم، با قدردانی از تلاش‌های مدیران و کارکنان شرکت ایران‌خودرو خراسان در جهت حفظ اشتغال و تداوم تولید، گفت: استان خراسان‌رضوی، با نرخ بیکاری ۶.۷ درصد جز ۳ استان برتر کشور است که کمترین نرخ بیکاری را دارد.

وی هدف قانون واردات خودرو را ایجاد رقابت‌پذیری در صنعت خودرو کشور عنوان کرد و افزود: امیدواریم با اجرای این طرح شاهد ارتقای شاخص‌های کیفی و کمی قطعه‌سازان داخلی باشیم.

قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی نیز در این مراسم با اشاره به دستورات هشت‌گانه ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: به دستور مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از ابتدای خرداد امسال، تولید خودروهای ناقص در گروه صنعتی ایران‌خودرو متوقف‌شده که این مهم علاوه‌بر کاهش تعداد خودروهای ناقص، سبب ارتقای ۲۵ درصدی کیفیت محصولات نیز شده است.

کیانوش پورمجیب افزود: گروه صنعتی ایران‌خودرو امسال، علاوه‌بر افتتاح خط تولید آریسان ۲، از محصولات جدید دیگری نیز رونمایی خواهد کرد.

 امیرهوشنگ روشن‌آزاده، مدیرحوزه مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز در این مراسم گفت: خرسندیم که در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب درباره شعار سال و اشتغال‌آفرینی، فرصتی ایجاد شد تا با افتتاح این پروژه برای ۴۰۰ نفر از جوانان منطقه ایجاد اشتغال کنیم.

امیررضا رجبی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان‌رضوی نیز در این مراسم، توسعه و تولید محصولات جدید در ایران‌خودرو خراسان را محرک صنعت قطعه استان دانست و گفت: امیدواریم با حمایت‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو این روند در ایران‌خودرو خراسان ادامه یابد و شاهد استفاده بیشتر از ظرفیت‌های قطعه‌سازی استان باشیم.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو خراسانهم در این مراسم عنوان کرد: تولید آریسان ۲ با روزانه ۲۰ دستگاه آغاز می‌شود و امیدواریم به مرور با افزایش تولید و ایجاد ۴۰۰ فرصت شغلی جدید، در پایان سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» بتوانیم به هدف ۴۰ هزار دستگاه در سال برسیم.

بیژن زاهدی‌فرد افزود: در استراتژی شرکت ایران‌خودرو خراسان هر سال معرفی و تولید یک محصول جدید در دستور کار بوده که امروز وانت آریسان ۲ به سبد محصولات اضافه شده و با همراهی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، امیدواریم امسال دو محصول جدید دیگر را نیز به سبد محصولات ایران‌خودرو اضافه کنیم.

غلامحسین اخلاقی، مدیر پروژه تولید خودرو آریسان ۲ در گروه صنعتی ایران‌خودرو در این مراسم با ارائه گزارشی از روند اجرای پروژه گفت: تغییرات محصول جدید با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی انجام شده که از آن جمله می‌توان به طراحی و ساخت شاسی یکپارچه این خودرو برای نخستین‌بار در ایران با استفاده از دانش بومی اشاره کرد.

وی افزود: تمامی آزمون‌های تصادف خودرو در خارج از کشور انجام شده، تنوع رنگی محصول، افزایش قدرت موتور، افزایش حجم منبع گاز CNG و افزایش امکانات رفاهی سرنشین و راننده از سایر تغییرات آریسان ۲ است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4p5ykr