دوشنبه 28 اسفند 1402 - 18 Mar 2024
کد خبر: 20741
تاریخ انتشار: 1401/09/09 12:38

صندلی راه و شهرسازی به چه کسی می‌رسد؟

نعیمه صفری تبار ـ خبرنگار

 اوایل دولت سیزدهم بود که عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استعفای خود اعلام کناره‌گیری از این وزارتخانه را تایید کرد. استعفایی که با فشار و تهدید مجلسی‌ها به استیضاح وزیر به بار نشست و با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی کرسی وزارت کار از عبدالملکی گرفته شد. در همان زمان به صورت پراکنده برکناری و استعفای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی هم شکل جدی به خود گرفت. وزارتخانه‌ای که تا مدت‌ها تصدی آن برای خود وزیر هم جا نیفتاده بود و قاسمی در محافل خبری به اشتباه همچنان خود را وزیر نفت می‌خواند! مهر سال گذشته شایعه و گمانه‌زنی‌ها برای استعفای رستم قاسمی به دلیل بیماری مطرح شد که با میانه‌داری علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت این پرونده هم بسته شد.
با وجود تاکید مقامات دولت برای رد احتمال استعفای آقای وزیر، زمزمه‌های خروج رستم قاسمی از وزیر راه و شهرسازی همچنان از گوشه و کنار شنیده می‌شد تا اینکه هفته گذشته واگذاری کرسی وزارت راه رنگ و بوی جدی‌تری گرفت.
هفته گذشته برخی از خبرگزاری‌ها به نقل از یک منبع آگاه خبر ارسال نامه استعفای قاسمی را مطرح کرد که طبق روال ابتدا تکذیب و پس از یک هفته صحت آن اعلام شد. دولت نیز در واکنش به درخواست استعفا ابتدا با آن مخالفت کرد و درنهایت این پرونده پرحاشیه با تایید دولت بسته شد. گسترش نیوز پایگاه خبری موسسه فرهنگی-مطبوعاتی صمت در گفت‌وگو با عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از عملکرد قاسمی در وزارت راه و سکاندار بعدی این وزارتخانه گفته است.
عبدالجلال ایری پیرامون عملکرد رستم قاسمی در مدت زمانی که ریاست وزارتخانه راه و شهرسازی را برعهده داشت گفت: قاسمی در مدت فعالیت خود تلاش کرد تا در پروژه‌های عمرانی و بخش راه اقدامات قابل قبولی را انجام داد. در این مسیر مشکلاتی مانند عدم تخصیص وام توسط بانک‌ها و تامین اعتبار مانع از تحقق برنامه‌ها شد. در نتیجه به نظر می‌رسد عملکرد وی در این حوزه چندان تاثیرگذار نبوده است. حتی اگر برنامه‌ها و اهداف جهش تولید مسکن را مبنای ارزیابی قرار دهیم، می‌توان گفت؛ بازخوردی در کارنامه وزیر راه و شهرسازی وجود نداشت.
این نماینده مجلس شورای اسلامی نسبت به گزینه‌های احتمالی برای وزارت راه و شهرسازی اظهار بی‌اطلاعی کرد و در ادامه خاطر نشان کرد: انتظار داریم وضعیت این وزارتخانه با وزیر جدید بهتر شود. باید دید وزیر پیشنهادی دولت چه کسی است و چه برنامه‌هایی برای زمان مسئولیت خود دارد. چارچوب کاری وزارتخانه راه و شهرسازی مشخص است و ما از وزیر آینده انتظار داریم تا ساخت یک میلیون مسکن، برنامه ویژه برای بنادر، حمل‌ونقل هوایی و جاده‌ای را در راستای کار خود قرار دهد. در پی قبول استعفای رستم قاسمی از وزارت راه و شهرسازی، رئیس‌جمهور، آقای شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی را با حفظ سمت به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد و قرار است دولت همین روزها گزینه پیشنهادی را در نامه‌ای به مجلس معرفی کند.
سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز چند روز پیش اعلام کرد؛ مهرداد بذرپاش گزینه اصلی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی است. مهرداد بذرپاش که سابقه مدیریت در دولت‌های نهم و دهم و نمایندگی مردم تهران در مجلس نهم را در کارنامه دارد، هم‌اکنون ریاست دیوان محاسبات کشور را عهده‌دار است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qab69