چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 11083
تاریخ انتشار: 1400/10/27 23:30

صفر تا صد رمز ارز ملی / ریال دیجیتال توان رقابت دارد؟

در حالی این روزها از رمز ارز ملی صحبت می‌شود که بر اساس نظر کارشناسان ریال دیجیتال تفاوتی با ریال فیات ندارد. مهم پشتوانه رمز ارز است. ریال برای رمز ارز ملی کشور پشتوانه مناسبی نخواهد بود و در بازار کریپتوکارنسی توانایی رقابت با ارزهای دیجیتال را ندارد.

رمز ارزها در حالی رونق گرفتند که دولت‌ها با ماهیت اصلی آن‌ها مشکل دارند. ارزهای دیجیتال با ماهیت غیرمتمرکز بودن کار خود را شروع کردند. تا به امروز هیچ کشوری نتوانست با این ماهیت مقابله کند. در نتیجه کشورها رمز ارز ملی را در دستور کار خود قرار دادند. در ایران نیز از ابتدای سال ۱۴۰۰ بحث رمز ارز ملی مطرح شده است. در این گزارش همراه ما باشید تا نگاهی به اظهارنظرها و فضای رقابتی رمز ارز ملی داشته باشیم.

قوانین بانک مرکزی برای رمز ارزها

در قوانین داخلی بانک مرکزی چند نکته پیرامون رمز ارزها جالب است. بانک مرکزی خواسته از واژه «رمز ارز» به‌جای واژه غلط «ارز دیجیتال» استفاده شود. با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی بانک مرکزی خواسته ۶ ماهه یک بار تحولات این حوزه بررسی شود. بانک مرکزی در قوانین خود تنها به ۴ رمز ارز بیت کوین، اتریوم، رییپل و تتر اشاره کرده است. در قوانین بانک مرکزی به ضوابط لازم برای صرافی‌های ارز دیجیتال اشاره نشده است. از سویی بانک مرکزی استخراج را صنعت در نظر گرفته است. در نتیجه وزارت صمت باید در این رابطه اظهارنظر کند. از نظر بانک مرکزی رمز ارز قابل استفاده در ایران ریال دیجیتال است.

تجارت با رمز ارز ملی

در هفته گذشته علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت استفاده از رمز ارزها را در تجارت خارجی قانونی اعلام کرد. در ایران تجار می‌توانند رمز ارزهای مرسوم را به ریال دیجیتال تبدیل کنند.

رمز ارز ملی بحث داغ نشست‌های اقتصادی

امروز هفتمین همایش مالی اسلامی برگزار شد. در این همایش محور اصلی صحبت سخنران‌ها رمز ارز ملی بود. مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در این همایش خبر داد؛ به‌ زودی رمز ارز ملی بانک مرکزی جمهوری اسلامی به صورت پایلوت در قالب ریال دیجیتال اجرایی می‌شود.

سید ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک نیز اعلام کرده است، پس از حدود دو سال زیرساخت رمز ارز بانک مرکزی آماده شد.

علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی کشور در واکنش به رمز ارز ملی گفت: مسئله رمز ارزها در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بررسی قرار گرفت. با توجه به اهمیت رمز ارز ملی کارگروهی با همکاری مجلس تشکیل شد. در آینده نزدیک موضع بانک مرکزی درباره رمز ارزها روشن خواهد شد.

اصغر سلیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است، رمز ارز ملی باید به شکل آزمایشی اجرا شود و بعد از شناخت نقاط ضعف و قوت مردم از آن حمایت می‌کنند. اگر رمز ارز ملی با پشتوانه نفت تعریف شود، سود اقتصادی برای کشور خواهد داشت.

سعید محمد مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد در صحبت‌های خود خبر از راه‌اندازی رمز ارز ملی در کیش داده است.

خرید رمز ارز ملی ایران

رمز ارز ملی بانک مرکزی هنوز اجرایی نشده است اما رمز ارزهای ایرانی با مجوزهای رسمی کار خود را آغاز کرده‌اند. رمز ارز ققنوس و پیمان نمونه‌های ایرانی هستند که با پشتوانه طلا در صرافی‌های ایرانی عرضه می‌شوند.

رمز ارز ملی قابل‌استخراج است؟

هنوز اطلاعات دقیقی درباره مشخصات رمز ارز ملی وجود ندارد. پیش‌بینی می‌شود. تنها ریال دیجیتال عرضه شود. ریال در عرصه بین‌المللی ارز ارزشمندی نیست و در نتیجه ریال دیجیتال هم مورد استقبال قرار نخواهد گرفت. کشورهای مختلف به دنبال زیرساخت‌های قوی برای رمز ارز خود هستند تا همانند بیت کوین قابل‌استخراج باشد. در این شرایط آیا ریال دیجیتال هم قابل‌استخراج خواهد بود؟ اگر این زیرساخت ایجاد شود؛ تأمین انرژی برای استخراج موضوع مهمی است که ماینرهای ایرانی سالیان سال با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

تفاوت رمز ارز ملی و ارزهای دیجیتال مرسوم

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مرسوم در بازار کریپتوکارنسی در یک شبکه بلاک چین غیرمتمرکز ساخته می‌شوند اما رمز ارز ملی (CBDC) با استفاده از روشی متمرکزتر و با نظارت بانک مرکزی تولید می‌شود.

کشورهایی که رمز ارز ملی دارند

تا به امروز ونزوئلا، کره شمالی، روسیه و چین رمز ارز ملی خود را به بازار معرفی کرده‌اند. چین با معرفی یوان دیجیتال اولین رمز ارز ملی را معرفی کرد.

ارز دیجیتال بانک مرکزی توانایی دور زدن تحریم‌ها را ندارد. در حقیقت ریالی است که از زیرساخت‌های بلاک چین استفاده کرده است.

رمز ارز مشترک در برابر رمز ارز اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا قصد دارد به‌جای عرضه ارز دیجیتال ملی، رمز ارزی با پشتوانه یورو راه‌اندازی کند. خیلی از کارشناسان معتقدند به‌واسطه تحریم‌ها بهتر ایران با چین و روسیه رمز ارز مشترکی داشته باشد. در این شرایط تجارت بین‌المللی با رمز ارز مشترک راحت‌تر خواهد بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kama2