شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
کد خبر: 1753
تاریخ انتشار: 1400/06/31 13:44
با اجرای بسته حمایت از صادرات غیر‌نفتی ۱۴۰۰

صادرکنندگان‌ وام می‌گیرند

در آخرین روزهای باقی‌مانده از عمر دولت دوازدهم، سازمان توسعه تجارت از نهایی شدن بسته حمایت از صادرات غیرنفتی کشور در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

 بسته حمایت از صادرات غیرنفتی که هر سال از سوی دولت برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و میدان دادن به کالاهای غیرنفتی نهایی می‌شود، به صادرکنندگان فعال در این حوزه تسهیلاتی را اعطا می‌کند تا آنها شانس حضور خود در بازارهای بین‌المللی را افزایش دهند.

در سال ۱۳۹۸، بسته حمایت از صادرات در بهمن نهایی شد و همین موضوع اجرای ابعاد مختلف آن و نهایی شدن تسهیلات در‌نظر گرفته شده را با دشواری همراه کرد. حال با تدوین و اجرایی شدن بسته حمایت از صادرات غیر‌نفتی تلاش برای تسریع و تسهیل صارات غیرنفتی بیشتر شده است.

پیش‌نویس بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۱۴۰۰ پس از تدوین و تهیه توسط سازمان توسعه تجارت ایران و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی ایران و صندوق توسعه ملی، ابلاغ شده است.

براساس برنامه‌ریزی‌ها، در صورت تخصیص بودجه مشوق‌های صادراتی مندرج در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی، حمایت از صادرکنندگان در چارچوب درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصاد و براساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی انجام خواهد شد. برمبنای اخبار در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۱۴۰۰، مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی برای سپرده‌گذاری در بانک‌های عامل با هدف پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی به صادرکنندگان با نرخ‌های ترجیحی درنظر گرفته شده که همانند سال ۱۳۹۹ صادرکنندگان می‌توانند نسبت به ثبت درخواست‌های خود از طریق سامانه‌های سپیدار و بهین‌یاب برای دریافت تسهیلات یادشده اقدام کنند.

پرداخت تسهیلات ریالی سرمایه در گردش صادرات

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از نهایی شدن دستورالعمل بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۱۴۰۰ درباره فرآیند پرداخت تسهیلات ریالی سرمایه در گردش صادراتی و تسهیلات ارزی در قالب اعتبار خریدار و فروشنده از محل منابع صندوق توسعه ملی خبر داد.

به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان‌پاک با اعلام این خبر اظهار کرد: امیدواریم با همکاری صندوق توسعه ملی درباره تخصیص منابع لازم و همچنین هماهنگی با بانک‌های عامل، ضمن پرداخت تسهیلات ریالی و ارزی به صادرکنندگان، شاهد کاهش هزینه‌های حضور صادرکنندگان در بازارهای هدف و افزایش قدرت رقابت‌پذیری آنها باشیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: براساس مفاد این دستورالعمل که با بهره‌گیری از نظرات سایر بخش‌های اثرگذار بر تجارت خارجی کشور تدوین شده، تلاش کردیم تا فرآیند تخصیص و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی به صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن انجام شود و تمامی اطلاعات و ارزیابی‌ها نیز در سامانه و به صورت هدفمند و شفاف انجام شود.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: پرداخت تسهیلات از طریق سامانه‌های بهین‌یاب و سپیدار بوده که پس از احراز اهلیت صادراتی صادرکنندگان، درخواست متقاضیان به کارتابل بانک‌های عامل و احراز اهلیت اعتباری ارجاع و در نهایت اعتبار پرداخت می‌شود.

پیمان‌پاک اضافه کرد: شاخص‌های درنظر گرفته شده برای احراز اهلیت صادراتی شامل میانگین صادرات در طول ۳ سال گذشته، بازرگانی یا تولیدی بودن متقاضی، نوع کالای صادراتی براساس ارزش افزوده و اولویت کشورهای همسایه و اوراسیا است که با توجه به این وزن‌دهی سعی در حمایت حداکثری از صادرکنندگان را داریم.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ابزارهای تشویقی برای تسریع و تسهیل ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان تصریح کرد: یکی از شاخص‌های اثرگذار در احراز اهلیت صادراتی صادرکنندگان به منظور دریافت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی از محل منابع صندوق توسعه ملی، میزان ایفای تعهدات ارزی بوده و صادرکنندگانی که نسبت بیشتری از تعهدات ارزی خود را ایفا کرده باشند دارای امتیاز بیشتری بوده و برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش از اولویت بالاتری برخوردار خواهند شد.

پیمان‌پاک بیان کرد: ارزیابی و اثرگذاری پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش از سوی سازمان توسعه تجارت ایران صورت می‌گیرد و بر این اساس، پرداخت مجدد تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ‌های ترجیحی انجام خواهد شد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پایان تاکید کرد: با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده و مفاد بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۱۴۰۰، مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در بانک‌های عامل سپرده‌گذاری شده و بانک‌های عامل با ترکیب این منابع با منابع خود به نسبت ۵۰-۵٠، در نهایت مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی با نرخ‌های ترجیحی پرداخت خواهند کرد.

پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید صادراتی

پیش از این نیز مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران از ابلاغ بسته حمایت از صادرات غیر‌نفتی با هدف پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید صادراتی توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خبر داده بود.

احسان قمری اظهار کرد: سال گذشته بسته حمایت از صادرات غیرنفتی با رویکرد جهش تولید اجرا و تلاش شد حمایت‌های انجام‌شده در راستای جهش تولید صادراتی باشد. با برنامه‌ریزی انجام‌شده، در سال گذشته بیش از ۷۰۰ واحد تولیدی و صادراتی از سرفصل‌های حمایتی مندرج در بسته حمایت از صادرات غیر‌نفتی بهره‌مند شدند.

دبیر کارگروه مشوق‌های صادراتی ادامه داد: اولویت پرداخت مشوق‌های صادراتی در سال ۹۹ حمایت از احداث تجهیز و توسعه زیرساخت‌های تجاری بوده و با امتیاز زیربناهای تجاری از جمله سردخانه‌ها، انبارهای مکانیزه، مراکز بسته‌بندی و سورتینگ، پایانه‌ها و مراکز نمایشگاهی گامی در تسریع و تسهیل صادرات و در نهایت جهش تولید برداشته شد.

قمری گفت: در تدوین بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۱۴۰۰ تلاش خواهد شد تا در هر سر فصل پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی به صادرکنندگان و پرداخت مشوق‌های صادراتی با تاکید بر کاهش هزینه‌های واحد‌های صادراتی اقدام شود.

سخن پایانی

بسته حمایت از صادرات غیرنفتی شامل ۲۳ ماده است. این بسته در قالب حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی در چارچوب برنامه ملی پیشبرد برون‌گرایی اقتصاد ملی و تحقق اهداف توسعه صادرات غیرنفتی تدوین شده است.

بسته حمایت از صادرات غیرنفتی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از صادرات غیرنفتی «برنامه‌های حمایتی، صیانتی و تشویقی توسعه صادرات غیرنفتی کشور» از محل اعتبارات مصوب برای اجرا توسط سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ می‌شود تا صادرکنندگان کالا و خدمات از راه‌های مختلف مورد تشویق قرار گیرند.

 منابع پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور، شامل ۷۶۰۰ میلیارد ریال از ردیف‌های بودجه‌ای برای پرداخت مشوق‌های صادراتی در ۱۰ سرفصل و ۱۹۰۰ میلیارد ریال از محل درآمدهای حاصل از حقوق ورودی برای تامین مالی یارانه حمل‌ونقل هوایی صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه و اتحادیه اوراسیا است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2adyy2