چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 10078
تاریخ انتشار: 1400/10/15 23:00

صادرات پسته چقدر ارز وارد کشور کرد؟

سخنگوی گمرک گفت: بیش از ۱۱۱هزار و ۱۲۲تن انواع پسته به ارزش ۷۳۸ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۴۱۷ دلار از ابتدای سال تا پایان آذرماه به ۷۰ کشور جهان صادر شد.

«سید روح الله لطیفی» افزود: پسته یکی از محصولات  با مزیت کشورمان است که همواره در سبد صادراتی محصولات کشاورزی ایران جایگاه ویژه ای داشته است.

وی ادامه داد: در ۹ماه امسال بیش از ۱۱۱ هزار و ۱۱۲تن پسته به ارزش ۷۳۸ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۴۱۷ دلار از کشور صادر شد که ۹۶هزار و ۷۷۱تن پسته با پوست، ۱۳ هزار و ۷۴۵ تن مغز پسته، ۲۷۵ تن خلال پسته و ۳۵۸ تن انواع دیگر پسته بودند.

سخنگوی گمرک گفت: پسته با پوست به وزن ۹۶هزار و ۷۷۱تن و به ارزش ۵۸۱ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۸۸۵ دلار به ۶۷ کشور جهان صادر شده که چین با خرید ۳۲هزار و ۷۱۳تن به ارزش ۱۸۸میلیون و ۷۸۵هزار و ۲۷۱ دلار، هند با خرید ۱۰ هزار و ۸۵۹ تن به ارزش ۷۱ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۳۱۲ دلار، روسیه با خرید ۶هزار و ۷۱۰ تن به ارزش ۳۹میلیون و ۲۹۲ هزار و ۸۵۰ دلار، عراق با خرید ۶ هزار و ۲۳۳تن به ارزش ۳۷میلیون و ۴۶۴هزار و ۸۸۷دلار و قرقیزستان با خرید ۶هزار و ۱۵۰ تن به ارزش ۳۷میلیون و ۴۵۷هزار و ۸۴۸ دلار، پنج کشور اول خریدار پسته با پوست از ایران بودند.

وی افزود: ۵۴ کشور نیز خریدار ۱۳هزار و ۷۴۵تن مغز پسته از ایران به ارزش ۱۵۲میلیون و ۳۹۳هزار و ۳۱۱دلار بودند که هند با خرید  سه هزار و ۱۷۱تن به ارزش ۳۴میلیون و ۲۹۸هزار و ۷۸۲دلار،آلمان با خرید دو هزار و ۹۰۲تن به ارزش ۳۳میلیون و ۸۶۰هزار و ۷۷۷دلار،امارات با خرید یک هزار و ۸۲۶تن به ارزش ۱۹میلیون و ۹۴۴هزار و ۶۱۰دلار، عراق با خرید یک هزار و ۷۸۰تن به ارزش ۱۹میلیون و ۹۴هزار و ۵۵۳دلار و ترکیه با خرید ۹۶۰تن به ارزش ۱۰میلیون و ۳۷۰هزار و ۳۵۳دلار، پنج مقصد صادرات مغز پسته ایرانی در این مدت بودند.

لطیفی در باره صادرات خلال پسته گفت:بیش از ۲۷۵تن پسته بدون پوست دوم یا خلال شده به ارزش سه میلیون و۳۵۸هزار و ۳۳۲دلار به ۱۸ کشور در مدت  ۹ماه، صادر شد که امارات با ۹۹تن به ارزش یک میلیون و ۴۰۹هزار و ۷۷۱دلار، قطر با خرید بیش از ۴۵تن به ارزش ۵۴۰هزار و ۲۹۷دلار، عراق با خرید  ۳۲تن به ارزش ۳۵۷هزار و ۱۳۴دلار، ترکیه با ۲۳.۶تن به ارزش ۳۰۴هزار و ۵۵۴دلار و آلمان با ۲۲.۳تن به ارزش ۲۴۱هزار و ۵۶ دلار پنج مقصد اول صادرات خلال پسته از ایران بودند.

سخنگوی گمرک بیان داشت: سایر پسته ها و محصولات مرتبط نیز در این مدت با ۳۵۸تن و به ارزش یک میلیون و ۴۵۱هزار و ۵۳۶ دلار به ۱۳کشور صادر شده است که عراق، پاکستان، قرقیزستان، هند و ارمنستان، پنج کشور نخست مقاصد صادراتی بودند.

وی گفت : در ۹ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، شاهد کاهش ۱۹درصدی هم  در وزن و هم در ارزش صادرات پسته بودیم.

 

منبع: ایرنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bzad4